Gå til innhold

C5050 eller C5060?

Anbefalte innlegg

Jeg vet at jeg har sagt at jeg skulle kjøpe et C5050 men nå er jeg igjen i tvil:

En selger anbefalte sterkt å ta Olympus C5060 istedenfor C5050.

Jeg er klar over at 5060 er bedre enn 5050, bortsett fra en ting som plager meg, nemlig batteriet til 5060.

Det er et Lithium batteri, (siterer selger)"sånn som i mobiler"(sitat slutt). På sidene til akamera står det jo at slike batterier blir nærmest "ubrukelige" etter 3 år, uavhengig av hvor mye de blir brukt. Lurer på hva de mener med ubrukelige, eller mener de at man f.eks. kan ta 1000 bilder istedenfor 2500 som det går i starten..

Og dessuten står det at man er avhengig av at produsenten fortsetter å lage batterier til kameraet.

Jeg er veldig bekymret over om kameraet kan bli ubrukelig etter relativt kort på grunn av en dårlig batteriløsning :hmm:

For å komme til poenget:

-Blir virkelig batteriene så totalt ubrukelige som man får inntrykk av av artikkelen?

-Kommer Olympus til å fortsette å lage batterier til kameraet i mange år fremover?

-Produseres tredjepartsbatterier, og kan man bruke de til kameraet? (trenger et eksempel.

Endret av Fx-1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et Lithium-batteri er et engangsbatteri som ikke skal lades opp.

C-5060 bruker sikkert et LiION-batteri (Lithium-ION) som er vanlig på alle dagens kamera.

Du kan trygt kjøpe et C-5060. Det har en kjempefin vidvinkel på 27mm og har høstet god kritikk.

Lenke til kommentar
Jeg vet at jeg har sagt at jeg skulle kjøpe et C5050 men nå er jeg igjen i tvil:

En selger anbefalte sterkt å ta Olympus C5060 istedenfor C5050.

Jeg er klar over at 5060 er bedre enn 5050, bortsett fra en ting som plager meg, nemlig batteriet til 5060.

Det er et Lithium batteri, (siterer selger)"sånn som i mobiler"(sitat slutt). På sidene til akamera står det jo at slike batterier blir nærmest "ubrukelige" etter 3 år, uavhengig av hvor mye de blir brukt. Lurer på hva de mener med ubrukelige, eller mener de at man f.eks. kan ta 1000 bilder istedenfor 2500 som det går i starten..

Og dessuten står det at man er avhengig av at produsenten fortsetter å lage batterier til kameraet.

Jeg er veldig bekymret over om kameraet kan bli ubrukelig etter relativt kort på grunn av en dårlig batteriløsning :hmm:

For å komme til poenget:

-Blir virkelig batteriene så totalt ubrukelige som man får inntrykk av av artikkelen?

-Kommer Olympus til å fortsette å lage batterier til kameraet i mange år fremover?

-Produseres tredjepartsbatterier, og kan man bruke de til kameraet? (trenger et eksempel).

Godt spørsmål. Jeg lurer på det samme i forbindelse med et annet kamera, og har lagt merke til at batteriet i mobiltelefonen min ikke er like bra som det var når telefonen var ny.

Lenke til kommentar

Det er ingen diskusjon om at Lithium-Ion batterier er upraktiske, fordi de har dårlige aldringsegenskaper. De eldes uavhengig av hvorvidt de blir brukt eller ikke. Det finnes videre ingen almen standard for slike batterier.

Dette betyr at dersom/når det spesialbatteriet som det kameraet man selv har går ut av produksjon, blir kameraet raskt ubrukelig.

AA-celler av nikkel-metallhydrid typen er sett fra et langtidsperspektiv en mye bedre løsning, fordi man da kan være sikker på å alltid få batterier til kameraet. I et knipetak kan man også bruke alkaliske batterier.

Dette må da veies opp mot kameraets øvrige bruksegenskaper.

Batterier som eldes og har kort levetid er et problem, men hva hvis kameraet du har lyst på er helt glimrende med hensyn til andre egenskaper?

Det finnes ikke noe enkelt svar på spørsmålet. For enkelte av de mest populære produseres tredjepartsbatterier, for andre ikke.

Lenke til kommentar

Et kamera er på de fleste områder lik alle andre produkter som trenger reservedeler og reparasjoner. Produsenten tjener nok en del kroner på å selge produktet, men de store pengene ligger i ettermarked. Her selges billig utstyr/komponenter/reservedeler til blodige overpriser.

Du kan føle deg 100% sikker på at batterier til dette kameraet produseres lenge etter at du har kvittet deg med det.

Så lenge det finnes så mange kameraer ute i markedet at det genereres en viss etterspørsel etter reservedeler vil tilgangen på disse ikke stoppes - garantert!!

Lenke til kommentar

Vel jeg er eier av 5050 og kan trygt anbefale det. hadde jeg måtte velge mellom kameraene (5050 og 5060) en gang til hadde det nok blitt 5050 igjen...

Hvorfor?

- Bedre batteriløsning, standard AA fås tak i overalt

- Betydelig bedre lysstyrke (F/1,8 mot F/2,8 vidvinkel og F/2,6 mot F/4,8 på tele) - ofrer gjerne vidvinkel for bedre lysstyrke

les også her:

http://wrotniak.net/photo/c5050/c5060-compar.html

IAK

Endret av kingvald
Lenke til kommentar

Må innrømme at det er ganske stor forskjell på bildene ja, men ser man på exif informasjonen skjønner man hvorfor:

5050

Blender: F/2.0

Lukketid: 1/30 s

ISO:64

5060

Blender: F/3,2

Lukketid: 1/60 s

ISO: 80

Jo lavere blendertallet er , desto mindre dybdeskarphet (DOF) får man. Dette er veldig mekbart fra 2 til 3,2 mtp makro.

Generelt ser det ut som om lysforholdene også var forskjellige på de to bildene, virker som om det var midre lys tilgjengelig på 5050 bildet (halve lukketiden)

Konklusjon: bildene er ikke sammenliknbare.

Lenke til kommentar

Uansett om du velger 5050 eller 5060 kommer du til å gjøre et godt kjøp. Billedkvaliteten på disse kameraene er mer eller mindre identiske. Den største forskjellen er som sagt lysstyrke kontra vidvinkel. Jeg ville gått for lysstyrke, men det er mitt valg.

5050 er suverent på makro.

Ta en titt på http://www.dpreview.com

Les testene, se på testbildene og les hva andre sier på Olympus-forumet.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hvis du går for 5060 med Li-Ion-batteri, så ville jeg iallfall med en gang kjøpt et batteri til, slik at du hele tiden kan ha et oppladet et i veska. Jeg har C-750 med 4 x AA, og har også et sett ekstra i veska. Men skulle uhellet være ute, og begge settene flate, har jeg, som noen andre også nevner her, muligheten til å kjøpe et sett alkaliske i nærmeste sjappe. Det kan du ikke like enkelt med proprietære batteriløsninger. Og husk at batteriet tar alltid slutt når det minst passer....

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...