Gå til innhold

Hvor bra har ATI driverne blitt?

Dimm

Anbefalte innlegg

Sitter her funderer på hvilket skjermkort jeg skal kjøpe meg og har lyst på ATI, men en kompis av meg har hatt et 9700Pro og gikk såi alt styret med driverne at han byttet til fx5900.

Vil helst ha svar fra folk som har eid både ati og nvidia kort i nyere tid siden de kan sammenligne kortene bedre enn en nvidia/ati fanatiker :)

slik jeg ser det nå er at:

ATI = bedre kort og dårligere drivere

Nvidia =Bedre drivere og dårligere kort (med dårligere kort mener jeg at nVidia-kort taper mere ytelse med AA og AF på enn hva ATI kort gjør

Kortene som er aktuelle er 9800Pro og FX5900

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har holdt meg til Radeon siden jeg kjøpte 7200 VIVO for noen år siden. Har etter det hatt Hercules Radeon 8500 128MB, ATI Radeon 9700 pro, og jeg har nå Asus Radeon 9800XT VIVO. Har aldri merket noe til driverproblemer med disse kortene. Virker nesten som om de som mener ATI har driverproblemer bruker Nvidia kort selv.

Lenke til kommentar
ATi sine drivere er per i dag ikke det spor dårlige. Så absolutt ikke noe å velge nVidia for.

Enig med Blib, har kun gode ting å si om ATI sine drivere og Nvidia sine ;) Skal du ha et av de kortene der ville jeg valgt R9800PRO grunnet bedre DX9 ytelse.

Lenke til kommentar

som en gammel Radeon 9700 Pro bruker (kjøpte kortet mitt da det ble først lansert) og har prøvt så og si alle driverene fra de første Catalyst driverene til dagens Catalyst 4.6 kan jeg ikke si jeg har hatt noen nevneverdige problemer med hverken kortet eller driverene.

ikke har jeg slitt med grafikkbugs, har lagt merke til noen men de jeg har vært borti har blitt raskt fikset i oppfølgende spilloppdateringer og/eller driveroppdateringer. den værste buggen i driverene jeg har vært borti var den half-life 'trykk på esc og maskinen henger' buggen, men den forsvant veldig fort i en ny driver.

Lenke til kommentar
som en gammel Radeon 9700 Pro bruker (kjøpte kortet mitt da det ble først lansert) og har prøvt så og si alle driverene fra de første Catalyst driverene til dagens Catalyst 4.6 kan jeg ikke si jeg har hatt noen nevneverdige problemer med hverken kortet eller driverene.

ikke har jeg slitt med grafikkbugs, har lagt merke til noen men de jeg har vært borti har blitt raskt fikset i oppfølgende spilloppdateringer og/eller driveroppdateringer. den værste buggen i driverene jeg har vært borti var den half-life 'trykk på esc og maskinen henger' buggen, men den forsvant veldig fort i en ny driver.

Jasså. Det var derfor jeg fikk problemer med CS. Søren heller, jeg trodde det var noe dritt med PC'en min (like etter jeg satt den sammen i fjor). Så plutselig en dag ble det borte :lol:

Lenke til kommentar
Jeg har hatt 2 ATI kort.

Jeg har ikke opplevd driver problemer en eneste gang.

Har heller aldri hatt driverproblemer. Det eneste jeg kommer på er at nVidia-drivere er litt flinkere til å uninstallere seg selv når en legger inn nye drivere. Men det er langt fra avgjørende.

Dessuten mener jeg at et 9800 Pro er mye bedre kjøp enn et FX5900 uansett. Da tenker jeg i forhold til FPS.

Lenke til kommentar
den værste buggen i driverene jeg har vært borti var den half-life 'trykk på esc og maskinen henger' buggen, men den forsvant veldig fort i en ny driver.

Jasså. Det var derfor jeg fikk problemer med CS. Søren heller, jeg trodde det var noe dritt med PC'en min (like etter jeg satt den sammen i fjor). Så plutselig en dag ble det borte :lol:

der er nok grunnen ja. ;)

ATI tabbet seg litt ut og introduserte en bugg i driverene (version 3.3 eller var det 3.4?) som hadde den effekten at når man trykte på ESC knappen i HL, uansett mod, så ble skjermen svart og maskinen låste seg. den feilen skapte en del blest om ATI og driverene men ATI var forsholdsvis raske med å lansere en ny driver som ikke hadde den feilen.

Lenke til kommentar
Velger du Powercolor er du sikker på å få 256bit og ikke gå i fellen å velge ett 128bit kort fra sapphire.

heter 128bit og 256bt versonen akkurat det samme eller er det SE versonen som har 128bit minne?

Lenke til kommentar

Det at Sapphire har sluppet en 128bits versjon, syns jeg er tull.

Det er nok bare deres alternativ til 9800SE kort, men med lavere ytelse enn pro, og samtidig bedre enn 9800SE.

Er nok det de ville satse på, og har vel igrunn klart det fint, for er sikkert fint ihenhold til pris/ytelse.

Men uansett, vel Powercolor om du skal ha bundle, Sapphire om du ikke trenger mye!

Og pass på at det ikke står 128bit i overskrift, eller på siden til kortet!

Eller du kan kjøpe et PowerColor 9800SE med 256bits minne, og modde det til pro :p

Det koster vel ca 1350 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...