Gå til innhold

Kabinettvifte i sidedør H600B, forslag?

KydeX

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har helt nytt HK , MSI K8N Neo. Jeg har kun en kabinettvifte bak (80mm), som suger varm luft ut av kabinettet.

I tillegg har jeg CPU-vifta selvfølgelig.

Kabinettet mitt er et Aopen H600B med 350W Fortron/Source PSU med 120mm vifte. Det er plass til fem 80mm vifter i kabinettet, 2 bak, en helt nederst framme og 2 rett under hverandre på samme sida som hovedkortet. Men den framme og de to på sida havner liksom bak harddisker og ledninger og slikt.

Det jeg lurer på er: Jeg synes systemtemperaturen er litt høy, spesielt ved overklokking. Får opp systemtemp i corecenter, men er usikker på om det er hovedkortet eller Northbridge. Northbridge har bare en passiv heatsink montert på.

Kan jeg lage hull i sidedøra på kabinettet og montere en 120mm vifte som blåser luft rett mot hovedkortet? F.eks. nede mot hjørnet slik at "kald" luft blir blåst mot nedre kant av hovedkortet og deretter sugd ut i bakkant av 80mm vifta mi?

Vil dette være effektivt? Ellers lurer jeg på om sida på kabinettet er stivt nok for dette eller om det vil bli ustabilt og vinglete.

Kom gjerne med forslag og synspunkter. Fortell gjerne også hva jeg bør kjøpe og hvordan det bør gjøres.

På forhånd takk for alle synspunkter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er andre innlegget mitt på overklokking.no som ingen svarer på :dontgetit:

Trodde det var fullt av eksperter på dette forumet. Dersom jeg har stilt et tullete spørsmål eller noe, så gi gjerne beskjed om det også...

Lenke til kommentar

monter i hvertfall en foran og en til bak.....

å lage hull i døra har jeg ikke gjort selv før men jeg vet at mange andre har gjort det, så det skulle nok gå bra :D

spørsmålet ditt er faktisk litt rart, hva er det egentlig du spør om? det å sette vifter inn der det er plass burde du vel kunne tenke ut selv at går!

spør om åssen vifter du skal kjøpe, da kommer du til å få en del svar

Endret av TrulZern
Lenke til kommentar

Det er ikke noe i veien for å lage hull og sette en 120 mm vifte som blåser på hovedkortet. En ulempe ved dette er jo ledningen når du tar av sidedøra. Mange lager en fanduct (nesten som et bassrør) i sidedøra for å få "uteluft" rett inn i cpuvifta og får ned tempen masse.

Det vil ikke svekke kabinettet, på grunn av at du setter den i døra. 8Mange har vinduer etc.)

Jeg har samme kabinettet selv, og har satt to vifter på siden foran og en vifte bak. Fjernet alle "griller" (alt metallet). Bare den ene foran er i drift nå faktisk. Det er den nederste, og jeg har frest hull i sidedøren foran denne viften.

Hvis du setter vifte foran som kjøler HDD også er jo dette positivt , spesielt for HDD, men du vil få en "airflow" gjennom kabinettet allikevel.

Kabinettet tåler masse, solid bygget i utgangspunktet. Jeg har selv skåret hull til en radiator EVO 240 i bunnen, og synes ikke det har blitt ustabilt og vinglete, man må bare holde seg unna sammenslutninger og popnagler.

Når jeg kjølte PC'n min med luft, syntes jeg to vifter foran og en bak var mer enn tilstrekkelig. Ingen av de gikk på fullt turtall annet enn ved testing og maks klokking.

Lenke til kommentar

ikke sett viften til å blåse inn hvis du ikke har/sørger for å ha undertykk i kabinettet ditt...

har du overtrykk vil bare bli masse støv i pcn...

om du setter vifte forran hdd(ene) vil de miste temperaturen noe helt vannvifttig! jeg har bygd en boks til hddene mine, og satt en vifte i forran...

200gben min var så varm at om jeg hadde hatt pcn på i et rom med høy temp og brukt den masse var den så varm at jeg vil tippe den var ca 65-70 grader...(nesten så varm at den var ubehagelig å ta på)

nå er den lunken..

(det går vanlig molexkontakt og ide kabel til hk...grunnen til at jeg lagde en slik boks var at det ikke var plass til vifte i gamlekabinettet og veldig kompakt..)

Lenke til kommentar

Alle andre poster jeg har lest sier at man skal ha overtrykk for å unngå støv i kabinettet. Ellers så er ikke harddiskene mine noe problem, har en Raptor 36 Gb og en Maxtor P-ata 160 Gb og begge ligger på ca. 36-37 grader hele tiden.

CPU er også kald, men jeg er bekymra for systemtemperaturen på HK.

Lenke til kommentar
200gben min var så varm at om jeg hadde hatt pcn på i et rom med høy temp og brukt den masse var den så varm at jeg vil tippe den var ca 65-70 grader...(nesten så varm at den var ubehagelig å ta på)

Smertegrensen ligger på ca. 50 grader. Så dersom den er nesten ubehagelig å ta på vil den være opp mot 50 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...