Gå til innhold

Celereon 700

Dan Hansen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På Intels nyere prosessoren kan man bare overklokke på systembussen (FSB). Celeron 700 kjører på 10,5*66MHz. Hvis du skal overklokke den så kan du prøve å sette bussen til 75MHz som gir 10,5*75MHz=788MHz, 83MHz som gir 10,5*83=875MHz eller 100MHz som gir 10,5*100=1050MHz. Intilling av bushastigheten gjør du enten i BIOS eller via jumpere/DIP-switcher på hovedkortet (hvor mye prosessoren din klarer kommer helt ann på "kvaliteten" på den). Ofte står det i manualen hvor man stiller det og hvordan det skal stilles.

Hvis det mulighet for å øke spenninga på prosessoren så kan du gjøre det hvis du vil overklokker høyere. Dette gjøres også i BIOS eller via jumpere/DIP-switcher på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte med 100MHz (neste mulighet på hovedkortet) og fikk CPU'en opp i 1052 MHz. Det pussige var at noen ganger startet pc'en og noen ganger ikke. Fikk også en del trøbbel i Win2000. Tyder dette på at det sannsynligvis ikke er mulig, eller kan jeg mikse til noe annet? I BIOS vises CPU temperaturen til 42 grader C så den går vel ikke for varm heller. Nå er den tilbake til 700MHz og kjører fint.

Lenke til kommentar

At maskinen blir ustabil, viser at du har klokka for hardt.

Finnes det ikke flere innstillinger enn 100 MHz bus?

Hvis det ikke er det, kunne du kanskje prøve å skru opp spenningen litt, men dette er noe som kan være risikablet.

Jo mer spenning, jo høyere tempertur ikke sant..

hvis sytem temp'en er høy, kan du sette inn noen kabinnet vifter...

Tviler allikevel på at du klarer å få et stabilt system på 1055 Mhz..

Jeg har forresten ikke klart å få min Celeron 800 (100 MHz fsb, multiplier :cool: høyere enn 896 MHz stabilt..

Kommer kanskje av jalla-vifta mi?

Lenke til kommentar

Ok, så spør jeg vel dumt da, men som sagt, jeg er ny i dette og trenger å få det inn med teskjeer :smile: La meg se om jeg har forstått artikkelen rett; ved å koble sammen VID1, VID0 og Vss vil prossessoren boote på 1.65 volt. I artikkelen blir det omtalt en Celeron 533 MHz, vil jeg kunne gjøre det samme på en Celeron 700 MHz eller er den konstruert anderledes? (litt riski dette her om det er tilfelle). Og til sist; må jeg stille bushastigheten til 100MHz isteden for 66? Beklager om dette er litt dumt men jeg lærer vel etterhvert. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...