Dan Hansen Skrevet 3. november 2001 Del Skrevet 3. november 2001 Jeg har en Celeron 700 MHz CPU og et GA-60MM7E hovedkort. Noen tips på hvordan jeg kan få mer futt i dette? Jeg er ny innen overklokking og vet ikke særlig mye om det. Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 4. november 2001 Del Skrevet 4. november 2001 På Intels nyere prosessoren kan man bare overklokke på systembussen (FSB). Celeron 700 kjører på 10,5*66MHz. Hvis du skal overklokke den så kan du prøve å sette bussen til 75MHz som gir 10,5*75MHz=788MHz, 83MHz som gir 10,5*83=875MHz eller 100MHz som gir 10,5*100=1050MHz. Intilling av bushastigheten gjør du enten i BIOS eller via jumpere/DIP-switcher på hovedkortet (hvor mye prosessoren din klarer kommer helt ann på "kvaliteten" på den). Ofte står det i manualen hvor man stiller det og hvordan det skal stilles. Hvis det mulighet for å øke spenninga på prosessoren så kan du gjøre det hvis du vil overklokker høyere. Dette gjøres også i BIOS eller via jumpere/DIP-switcher på hovedkortet. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 4. november 2001 Forfatter Del Skrevet 4. november 2001 Jeg forsøkte med 100MHz (neste mulighet på hovedkortet) og fikk CPU'en opp i 1052 MHz. Det pussige var at noen ganger startet pc'en og noen ganger ikke. Fikk også en del trøbbel i Win2000. Tyder dette på at det sannsynligvis ikke er mulig, eller kan jeg mikse til noe annet? I BIOS vises CPU temperaturen til 42 grader C så den går vel ikke for varm heller. Nå er den tilbake til 700MHz og kjører fint. Lenke til kommentar
GTS Skrevet 4. november 2001 Del Skrevet 4. november 2001 At maskinen blir ustabil, viser at du har klokka for hardt. Finnes det ikke flere innstillinger enn 100 MHz bus? Hvis det ikke er det, kunne du kanskje prøve å skru opp spenningen litt, men dette er noe som kan være risikablet. Jo mer spenning, jo høyere tempertur ikke sant.. hvis sytem temp'en er høy, kan du sette inn noen kabinnet vifter... Tviler allikevel på at du klarer å få et stabilt system på 1055 Mhz.. Jeg har forresten ikke klart å få min Celeron 800 (100 MHz fsb, multiplier høyere enn 896 MHz stabilt.. Kommer kanskje av jalla-vifta mi? Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 4. november 2001 Del Skrevet 4. november 2001 Prøv å still opp spenninga hvis du ikke har gjort det allerede, kanskje du kan får den stabil på 1050MHz. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 4. november 2001 Forfatter Del Skrevet 4. november 2001 Takk for svarene. Jeg har prøvd å sette en jumper som gir 10% mer spenning til CPU'en. Noe utover det har jeg ikke muligheten til. Sannsynligvis er hovedkortet ikke noe særlig egnet til dette, men i de periodene maskinen fungerer greit på 1052 MHz går den så det griner. Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 4. november 2001 Del Skrevet 4. november 2001 Hvis du har litt baller kan du prøve noe av det som står beskrevet her: http://www.hardocp.com/articles/intel_stuff/bumpvoltage.html Jeg gjorde slik at jeg fikk 1,9V som default og stilte dermed opp til 1,95V i BIOS. Dette måtte til for å få min Celeron 566 opp i 850MHz (8,5*100MHz). Lenke til kommentar
The_Inca Skrevet 4. november 2001 Del Skrevet 4. november 2001 Brukte teip-på-kontakta trikset på en slot1 cpu for å øke spenninga en gang...funka som en drøm. Med et Tekram slot-converter kort kan du stille spenninga fra 1,3v - 2,5v direkte via jumpere. Litt lettere kanskje... Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 4. november 2001 Forfatter Del Skrevet 4. november 2001 Hmmm ... Kamerat, hva mener du? Kortslutte CPU'en rett og slett? Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 4. november 2001 Del Skrevet 4. november 2001 Stemmer det, man kortslutter engelte av pinnene for å få høyere spenning. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 4. november 2001 Forfatter Del Skrevet 4. november 2001 Kamerat, hvordan gjør man det da, sånn detaljert? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 4. november 2001 Del Skrevet 4. november 2001 Quote: On 2001-11-04 21:08, Dan Hansen skrev:Kamerat, hvordan gjør man det da, sånn detaljert? Les linken hans da mann http://www.hardocp.com/articles/intel_stuf...umpvoltage.html Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 4. november 2001 Forfatter Del Skrevet 4. november 2001 Ok, så spør jeg vel dumt da, men som sagt, jeg er ny i dette og trenger å få det inn med teskjeer :smile: La meg se om jeg har forstått artikkelen rett; ved å koble sammen VID1, VID0 og Vss vil prossessoren boote på 1.65 volt. I artikkelen blir det omtalt en Celeron 533 MHz, vil jeg kunne gjøre det samme på en Celeron 700 MHz eller er den konstruert anderledes? (litt riski dette her om det er tilfelle). Og til sist; må jeg stille bushastigheten til 100MHz isteden for 66? Beklager om dette er litt dumt men jeg lærer vel etterhvert. :smile: Lenke til kommentar
negerhenriksen Skrevet 5. november 2001 Del Skrevet 5. november 2001 Kjør FSB på 100 Mhz . Da vil du få den opp i litt over 1 GHz . Funker som regel fett . Du må sikkert kjøre opp volten litt oxo , men det tilpasser du etterhvert . hvis den er ustabil i windows oppstarte bør du ha litt mer volt . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå