Gå til innhold

Pcen rebooter (meget) ofte

Anbefalte innlegg

Pcen min har vert i storform i lang tid, men har nå begynt å bli teit.

Plutselig begynte den å reboote hvert 5. minutt. Sånn holdt den på en stund. Jeg tenkte det kunne være virus, siden jeg ikke har virusbeskyttelse installert. Da jeg skulle slå på pcen for å installere virusprogram, ville ikke pcen starte i det hele tatt. Altså, overhodet ingen reaksjon, ikke så mye som et led lyste. Jeg stirret apatisk på den et minutts tid, så startet den plutselig.

Hadde en splitter ny harddisk liggengde, og prøvde å erstatte HDen som allerede var i pcen med den nye, for så å installere windows. Etter å igjen ha måttet vente ca 20 sekunder for at pcen skulle starte (starte=motta strøm), fikk jeg formatert nye harddisken. Kom meg nesten gjennom installeringen av windows Xp før pcen bestemte seg for å reboote igjen.

Tenker at problemet kanskje er strømforsyningen eller noe? Eller HK?

Ingen overklokking er involvert, ingen forandring av hardware-oppsett i forkant av problemene, ingen lyn-nedslag, osv osv. Bare plutselig-teit-pc-syndrom

Oppsett:

Abit SA7 hovedkort

Pentium4 1.8Ghz

512 MB Twinmos DDR

Noen behjelpelige tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har chieftech 350W psu (altså ikke Qtec...). Skjermkortet er vel et Asus Geforce Ti 4200 såvidt jeg vet.

Kommer forresten en tydelig klikkelyd hver gang den bestemmer seg for å reboote. Denne lyden kom aldri når jeg tidligere f.eks. benyttet meg av reset-knappen.

Alle viftene går som de skal ser det ut til, og ingenting tyder på problemer med varmen. Skjønner ingenting av dette. Kjøper gjerne en ny komponent eller to, men greit å vite hvilken jeg skal bytte ut...

Er forresten et lite rødt lys som lyser på hovedkortet, men finner ikke ut i manualen eller på nettet hva lyset betyr.

Endret av Kremfjes
Lenke til kommentar

Problemet ditt er at du har for LITE kjøling ska æ si dæ.. hadde det der en gang, trudde åsså d va virus...hadde XP 2000+ før å den treng ikke så mye kjøling men da æ fikk XP 2600+ (AMD Athlon) så bynte den å restarte.. Etter at æ skrudde vefta på fette full mokking har æ aldri hatty meir uønska reboot

Lenke til kommentar

Lastet ned å kjørte "memory diagnostic tool" fra microsoft sine hjemmesider, og har latt pcen stått på en stund med denne. Testen finner ingen feil, men testen klarer bare å kjøre (maks) 2 "pass" før pcen rebooter igjen. Vet ikke om detter er nok til å friskmelde ramen, men det ser iallefall lovende ut...

Men hvordan kan det være skjermkortet sin feil? Skal prøve å oppdrive et alternativt et...

Lenke til kommentar

fått samme problemet jeg også. kom for ca 3 uker siden. maskin bare stopper, mens det lyser blå fra "strøm på" leden, får å klarer å starte den igjen må jeg ta uten kontakten til lyset er slukket.. hmm kjedlig problem ka kan det være tro..?

byttet til ett annet skjermkort .. VOLA. nå funker det fint. da blir det garanti sak på 9700 sapphire, kortet ja.

Endret av magfa
Lenke til kommentar

Som jeg skrev i en nesten helt lik topic her:

En i familien min hadde veldig mye problemer med akkurat det samme.

Pc`n restarte til tide og utide. Jeg sjekket om det var noe temperatur problemer osv osv, men det var det ikke. Fyren sendte den inn til elkjøp der den ble kjøpt og de så på den og de fant ut av at det var hovedkortet, det ble byttet, men når han fikk den igjen så var det samme problemet der. Etter ukesvis, ja faktisk måneder med iritasjonsmomenter med det samme problemet så fant jeg ut at det kunne være noe dårlig kontakt noen sted. Jeg sjekket alle kabler som var koblet til pc`n. Til slutt fant jeg ut at det var internettkabelen som lå i "klemme" med døren og det var søren meg der problemet lå. Fikk byttet kabelen og der var problemet løst :w00t::thumbup:

Det kan selfølgelig være massevis av feil, men det er bare til å begynne å feilsøke, så finner du nok ut av hva problemet kan være :green:

Lykke til!

Lenke til kommentar

Fant et ATI Radeon 7500 kort og putta inn. Brukte fortsatt ca 1 minutt fra trykk av powerknapp til oppstart. Men jeg kjørte ram-test en time uten reboot, så installerte jeg en frisk kopi av XP. Og jeg har enda ikke opplevd en reboot (venter fortsatt i spenning).

Det skal sies at dette nye skjermkortet er teit på andre måter (nekter å bruke dvi, og nekter å la meg installere xp med sp1. bruker en gammel xp nå...).

EDIT:

pokker, pcen bestemte seg for å plutselig slå seg av, for så å ikke starte igjen, selv med dette ATI-kortet... Tenkte at siden jeg har problemer med å slå på pcen i det hele tatt, er det sannsynlig det er psu'en som har tatt kvelden. Har bestilt ny. Pluss nytt hk, for sikkerhets skyld...

Endret av Kremfjes
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...