Gå til innhold

Nytt topic: Holder denne strømforsyningen? HASTER!

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg skal oppgradere PCen med ny prossesor, harddisk og evt. hovedkort.

Det jeg lurer på er:

1. Spiller RPM som står på hardisker veldig stor rolle? Jeg antar at det betyr Round Per Minute, og måler hvor rask hardisken er til å skrive og lese data( ?) Merker man hastigheten veldig godt?

2. Er det noe annet man må ta hensyn til utifra resten av systemet( bortsett fra hvor mange GB det er) når man velger hardisk?

3. Mitt hovedkort er KT3 Ultra, jeg skjønner ikke HELT hvor det står hva maks prossesorkraft på hovedkort er. Eller, jeg ser hva det står, men jeg leser ikke noe nyttig utifra det. F.EKS. når det står: Supports AMD AThlon XP/Athlon/Duron processor (Socket A) up to 2000+.

Socket A er vel en prossesorstandard hvis jeg har forstått rett. Men 2000+?? Er det 2000 Mhz det er snakk om? Det er jo i såfall ikke så veldig mye, og hva betyr den +en?

Trenger jeg nytt hovedkort? Se spes. under.

4. Hva er buz hastigheten? En slags frekvensstandard?

5. Kom gjerne med forslag til prossesor, harddisk og evt. hovedkort. Systemet skal være kraftig nok til å spille kommende titler som: Rome - Total war, Black and White 2, The movies og Lord of the rings: The battle for middle earth. Pris har ikke så mye å si, men vi legger alikevel terskelen et sted under det absolutt nyeste og dyreste.

Nåværende spes:

Hovedkort: KT3 Ultra

Lydkort: Hercules Gamesurround fortissimo 2 digital editon

Tower: Chieftec Dragon m/340 w

Hardisk: Maxtor IDE ATA-133 80 GB 7200RPM

Grafikkort: Gainward Geforce 5950 Ultra, 256 DDR

CPU-vifte: EKL PAPST CPU- vifte med kulelager socket A. (Opp til 1,4 Ghz, samt XP 2100+)

Trenger jeg ny vifte?

Prossesor: AMD Athlon XP2000+ 1.66 GHz 266 MHz bus

RAM: DDR Dimm PC 2700 512 MB DDR CL2.5

Setter pris på forslag :)

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det har med halvsekunder og sekunder og gjøre, men er greit å ha rask harddisk hvis du kjører store programmer som tar litt tid å laste.

2. Western Digital skal visst ha "best ytelse", men være litt mer støyete, mens Seagate er litt stillere etter det jeg kan huske.

3. Alle AMD-prossessorer har betegnelse med et firesifret tall og en pluss etter, dette er på en måte modellnavnet. Jo høyere tall, jo bedre, vanligvis. Dette er ikke antall MHz. Når det gjelder at hovedkortet bare støtter opp til 2000+, tolker jeg det som at du ikke kan ha større prossessor på det. Tipper det er fordi hovedkortet ikke er så raskt, så det har ikke noe å si om du har raskere prossessor, hovedkortet kan uansett ikke utnytte den høyere farten.

4. No idea.

5. Dersom du skal bytte det oppsettet der vil jeg anbefale å gå "all the way", du får litt ekstra, men ikke så mye ved f. eks. å kjøpe XP 2500+ prossessor, som sikkert ville være et godt valg.

AMD Athlon 64 2800+ Tray

- Socket 754 512KB cache 1450,-

Abit KV8PRO Hovedkort Socket 754

- K8T800, SATA, LAN, ATX, Raid, Firewire 850,-

Arctic Cooling Silencer 64

- AMD64 3200+ 20dB Socket 754/940 175,-

Totalt: 2475,-

En WD hd, du bestemmer selv størrelse.

Og ja, hvis du skal ha ny, større prossessor, er en ny vifte påkrevd.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

På prossesoren du foreslo så står det socket 754. Det er ikke en annen standard enn socket A?[EDIT] Glem det, fant det ut[/EDIT]

Hva betyr egentlig cache? :blush:

Hovedkortet du nevnte, kommer det til å holde en stund uten å bli helt utdatert? (Hadde liksom fått det for meg at jeg måtte punge ut litt over tusenlappen for et HK hvis det skulle vare en stund.) Betaler gjerne litt ekstra for et hovedkort jeg kan bygge ut med en stund.

Noen som vet svaret på punkt 4?

EDIT: Hva er forskjellen på Socket 478, Socket 754, Socket 939, Socket 940 og Socket A? Er det noe forskjell i ytelse? Noe som er mer "gammeldags" og vansklig å få prossesor til enn noe annet?

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar

Nå er jeg litt rusten på hovedkort, men en ting vet jeg: Socket A og 478 er på vei ut, mens socket 754 er det kortet du får "middels" A64 på. Socket 940 er for opteron som er serverprossessorer, mens socket 939 er altfor nytt og dyrt (der finner vi A64 3500+ og 3800+). Socket 754 er det mest brukte blant alle gamere i dag og vil ikke bli gammeldags så fort.

Sånn jeg har forstått din bruk av PC-en er ikke dette kortet dårlig. Det som er dårlig med det, er bare 2 minneslotter og maks 2 mb minne. Du kan evt. ta denne:

Gigabyte K8NSP nForce3 250

- ATX/GBLAN/SATA/Raid/8ch.LYD/Firewire 1 195,-

Der har du 3 minneslots og maks 3 gb minne.

Og cache, sånn jeg har forstått det(kalles vel også buffer), er veldig kortsiktig minne. Du har harddisken, som lagrer "forever", du har RAM, som lagrer til du ikke trenger informasjonen lenger, og så har du cache, som er en slags avlaster for prossessoren, et uberraskt minne. Du trenger ikke mer enn 512kb til normale oppgaver.

EDIT: leif

Endret av smeboe
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei folks. Jeg har tenkt til å kjøpe dette stæsjet nå. Måttte bare skaffe litt penger først :p

Dette er hva jeg skal kjøpe:

Serial ATA 150 50 cm

79,00

Arctic Cooling Silencer 64 TC

195,00

AMD Athlon 64 2800+ Tray

1 222,00

Gigabyte K8NSP nForce3 250

1 195,00

Serial ATA strømkabel 45 cm

75,00

(Ny HD er allerede kjøpt)

Så, jeg kom til å tenke på om jeg trenger en ny strømforsyning? Min er nå på 340 w (Se over for gamle specs)

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Hei

Du behøver ikke ny strømforsyning.

Vet ikke om det er kun en SATA strømkabel du har tenkt på der eller en "konverter", men jeg tror nok det også følger med.

Tror nok det følger med SATA-kabler til hovedkortet, så du behøver ikke ekstra.

Du må ha vifte til porsessoren. Vil anbefalle deg å kjøe en BOXED-versjon(ikke TRAY) av prosessoren, da slipper du å tenke noe på det.

Lykket til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...