Gå til innhold

hva skal jeg encode filene mine i?

Anbefalte innlegg

Bruker winamp til å encode/rippe cd'er. Spørsmålet er: Hva burde jeg encode sangene mine i? Både mpeg4 og mpeg2 aac tar jo like mye plass som mp3, jeg ville trodd at mpeg 4 filer ville vært mindre en mpeg1-filer på samme bitrate.

Her er et eksempel på en sang jeg har encodet.

mp3 @192kbps: 6.55mb

mpeg2 aac @192kbps: 6.55mb

mpeg 4 aac@192kbps: 6.53mb

jeg har også hørt at lame er bedre enn ogg og aac, hva er pointet med å bruke de på høyere bitrates da?

Endret av pc_freak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lame er jo bare en (gratis) MP3 encoder, kan godt være at den er bedre enn standardencoderen til Ogg.

192kbps er minimum! Mindre enn det begynner det å skurre... (Gjelder de fleste MP3)

Høyere bitrates = mindre tap av kvalitet ... men det håper jeg du var klar over.

AAC skal låte bedre pr. bitrate enn Mp3, det samme med ogg.

Personlig syns jeg Ogg låter litt for dypt og basspreget.

Fordelen med formatene er at de ikke krever mer plass, men er kodet sånn at de tar mer vare på musikken, som igjen betyr at du kan nyte bedre musikk på de 6.55 mb

Håper du forsto noe av det :p

Endret av vidiware
Lenke til kommentar

For å gi en mer teknisk beskrivelse, så er, 128kbs 160kbs 192kbs osv

bitrate, det vil si at en fil kodet med 192kbs alltid vil bruke 192kb

per sekkund så har du en fil på 60 sek vil den ved 192kbs

ta 60*192=11520 kbit eller 11520/8=1440kbyte =1.4Mbyte

Endret av jogamaster
Lenke til kommentar

@pc_freak:

Hvis en Ferrari og en Lada begge har en hastighet på 100km/t, hvem kommer lengst på én time?

Svar: De kommer like langt, nærmere bestemt 100km.

Det er akkurat samme prinsippet som for bitrate (slik jogamaster forklarte). Den lille forskjellen som blir (noen kb kanskje) er pga. overhead og tagger.

Resten av det du lurer på finner du nok hvis du gidder å søke på dette forumet og på Hydrogenaudio. Jeg er lei av å skrive så og si det samme om og om igjen. Ikke sier du noe om bruksområdet heller, så derfor er det vanskelig å gi deg et godt svar uansett.

Lenke til kommentar
@pc_freak:

Hvis en Ferrari og en Lada begge har en hastighet på 100km/t, hvem kommer lengst på én time?

Svar: De kommer like langt, nærmere bestemt 100km.

Det er akkurat samme prinsippet som for bitrate (slik jogamaster forklarte). Den lille forskjellen som blir (noen kb kanskje) er pga. overhead og tagger.

Resten av det du lurer på finner du nok hvis du gidder å søke på dette forumet og på Hydrogenaudio. Jeg er lei av å skrive så og si det samme om og om igjen. Ikke sier du noe om bruksområdet heller, så derfor er det vanskelig å gi deg et godt svar uansett.

Men ferrarien er jo mer stas da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...