GNUfan Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Fortsettelse av diskusjonen som foregikk her. Sim: Clustering tar minimalt med båndbredde. Hva root-over-nfs angår, så er det vel stort sett bare når klientene skal ha noe. Men, Linux har genial minnehåndtering, så er OpenOffice lastet en gang, så er det lastet en gang for alle (om man har nok minne da). En disk til swap er kanskje en fordel, men med litt haxxing med dd, loopdevices og nfs kan man ha swapfila på serveren Lenke til kommentar
sim Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Hvis man da ser dette i sammenheng med tynnklienter, som krever en del båndbredde. Vil "cluster"-virksomheten da bli merkbart med tanke på tap av båndbredde ? Jeg synes emnet virker veldig spennende. Må prøve å sette meg litt mer inn i hvordan en tynnklient virkelig fungerer. Hvor mye data den egentlig må prosessere. Får se hva google finner, så kanskje jeg kan poste noen linker her, etterhvert. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2004 Hvis man da ser dette i sammenheng med tynnklienter, som krever en del båndbredde. Vil "cluster"-virksomheten da bli merkbart med tanke på tap av båndbredde ? Dette er jeg ikke helt sikker på, får teste litt når jeg skal til med dette... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Hvis man da ser dette i sammenheng med tynnklienter, som krever en del båndbredde. Vil "cluster"-virksomheten da bli merkbart med tanke på tap av båndbredde ? Jeg synes emnet virker veldig spennende. Må prøve å sette meg litt mer inn i hvordan en tynnklient virkelig fungerer. Hvor mye data den egentlig må prosessere. Får se hva google finner, så kanskje jeg kan poste noen linker her, etterhvert. Du kan jo teste tynnklientløsninger ganske lett: Hvis du har to linux-maskiner tilgjengelig - gjør slik: (jeg regner med at du kjører FC2, men det burde være ganske likt uansett distro. Server: I gpmsetup (login-skjerm oppsett): Skru på XDMCP Skru av brannmur (tror kansje det er port 113... skjekk selv) Klient: Skru av branmur På loginskjermen, trykk "f10" og velg XDMCP-velger. Velg "serveren". Du får opp en loginskjerm for serveren (du kan velge på login-skjerm-oppsett for serveren hvordan denne skal se ut). Logg deg inn! Kosen sich Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2004 XDMCP er svært koselig om du har en relativt kraftig maskin på nettverket. Men jeg, som bare har en gjeng med møkkapcer vil kjøre root-over-nfs og clustering. Men, det er et par maskiner i hus som dualbooter. Når de er bootet i Linux, så kan de gladelig få joine root-over-nfs-greia og clusteret og være XDMCP-servere Lenke til kommentar
zyp Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Hvis noen har Linux Magasinet 2/2003 liggende, ta en titt i det. Der står det en artikkel om bruk av LTSP til tynnklienter og OpenMosix til cluster på samme boksen. Jeg så på nettsida til Linux Magasinet, men den ligger ikke ute der. Fyren som har skrevet den er herfra og har tatt utgangspunkt i nettverket på en forskningsstasjon på fjellet like ved her jeg bor. I et cluster funker det slik som en SMP maskin med en haug cpu'er, oppgavene deles ut til de forskjellige maskinene, da er det jo logisk at det blir brukt litt båndbredde til å overføre oppgaver. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2004 Hvis noen har Linux Magasinet 2/2003 liggende, ta en titt i det.Der står det en artikkel om bruk av LTSP til tynnklienter og OpenMosix til cluster på samme boksen. Jeg så på nettsida til Linux Magasinet, men den ligger ikke ute der. Fyren som har skrevet den er herfra og har tatt utgangspunkt i nettverket på en forskningsstasjon på fjellet like ved her jeg bor. I et cluster funker det slik som en SMP maskin med en haug cpu'er, oppgavene deles ut til de forskjellige maskinene, da er det jo logisk at det blir brukt litt båndbredde til å overføre oppgaver. Var det den med K12Linux og det greiene der? Tror jeg har det bladet.. Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 En disk til swap er kanskje en fordel, men med litt haxxing med dd, loopdevices og nfs kan man ha swapfila på serveren Den swapen må i så fall være der for nødstilfeller (sette /proc/sys/vm//swappiness til 0), ettersom swap over et 100mbit nettverk må være alt annet enn raskt (tenk så treg swappen er fra før av mener jeg..). Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2004 En disk til swap er kanskje en fordel, men med litt haxxing med dd, loopdevices og nfs kan man ha swapfila på serveren Den swapen må i så fall være der for nødstilfeller (sette /proc/sys/vm//swappiness til 0), ettersom swap over et 100mbit nettverk må være alt annet enn raskt (tenk så treg swappen er fra før av mener jeg..). Selfølgelig, helst burde alle klientene ha et tonn med ram, men man tager hva man haver:P (Alle har vel en god del gamle disker liggende som kan swappes på?) Lenke til kommentar
zyp Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Var det den med K12Linux og det greiene der? Tror jeg har det bladet.. Jepp Lenke til kommentar
xeon Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Har dere nevnt Openmosix? Hvis ikke dere har diskutert openmosix bør dere ta dere sammen.. kan ikke snakke om clustering uten å nevne openmosix.. De holder for tiden på med å få dritten til å virke på 2.6.x.. Og skille mer ut fra kernelen til userspace så vidt jeg har fått med meg.. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Hva med beowulf-løsninger etc.? Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Jeg drev å leste en del om openMosix for en stund siden. Og det jeg syns å huske var at man ikke ville oppleve noe særlig ytelsesøkelse i desktop bruk. Grunnen er at det da oftest er mange små beregninger, og ikke få store. Og det er når man har noen større utregninger at man tjener på en cluster (eller mange store utregninger for den del). At det i de aller fleste tilfeller går raksere for en maskin å bare gjøre jobben selv enn å finne en maskin med ledige resurser, sende jobben til den og så mota den når jobben er ferdig. Når det er sagt så er det vel ikke spesielt vanskelig å teste. Så vidt jeg vet så booter de fleste tynklient løsninger en kjerne som ligger klar på serveren. Er vel bare å komplimere inn oM i den, instalere userspace programmvaren på serveren og teste hvordan det går? Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2004 OpenMosix ble nevnt i den forrige tråden tror jeg. Jeg har iallefall ikke tenkt på noe annet som clusterløsning P@rm@nn: Grunnen til det er at 1. Hele prosesser må migrere, så om du har en kjempekrevende prosess vil den bare flyttes til den kraftigste maskinen. Dessuten er multithreading noe crap. OpenMosix baserer seg på at alle maskinene skal ha lik load. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå