Gå til innhold

Derfor skal du velge MAC!

Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ikke mer en en 3d aplications til for å kjæsje en Mac?? Hva i svarte? Macen min har ikke kjærsjet i hele sin levetid. Den er ca 1 år gammel den nå. Jeg spiller wc3 og andre ting som simcity 4, unreal.. Men jeg jo 1gb ram, så ramen har nok endel å si.

Lenke til kommentar

Vi har mac-lab på skolen, hvor vi har nye g5-maskiner med widescreen LCD-skjerm. Disse koster en ca 40-50000,- pr. stk. Jeg har ikke brukt dem mye, men jeg syntes de er trege og skjermene ghoster noe sinnsykt. Seff ser de kule ut, og skjermene gir kjempebra farger, men ville aldri verden brukt så mye penger på en slik maskin. Tenk på åssen vanlig maskin du kan få for de penga...helt sinnsykt mye mer.

Lenke til kommentar

Har ikke noe i mot Mac egentlig, men det sies mye rart om Windows systemer i denne tråden. Det med stabiliteten har jeg komentert før. Når det gjelder oppsett av trådløstnettverk i windows er jo det kjempevaskelig. Jeg må faktisk klare å treffe både "Fn" og "F2" tasten samtidig for å koble meg opp ;)

Lenke til kommentar
Det som begynner å irritere meg, er at folk som aldri har brukt en mac aktivt noen gang, begynner å kommentere i denne tråden.

Jupp. Veldig galt.

TeSp. Så lenge du kan administrere din egen Mac, eventuelt er underlagt noen som faktisk kan, så er du heldig. I klasserommet jeg har sittet i dette skoleåret er det noe galt hver eneste dag. (OS 9.2.2.) På den skolen jeg gikk på i fjor var det såklart mer raffinert (OS X), så der bare kræsja enkeltprogammer i tur.

Noe kan man vel skylde på uerfarne brukere ("vi har aldri tatt i en sånn datating før"), men det er bare noen få prosenter. Opplæring av brukere og spesielt sys-admins som faktisk vet hva de gjør og som tar vare på systemene!

Og jeg er veldig enig i det med RAM'en. Opplevde også oppgraderingen fra 256MB RAM til 1GB RAM som _VELDIG_ velkommen på G4'en jeg hadde forrige skoleår.

Men, og dette er en av de tingene jeg liker med Windows, det skulle vært mulig å slå av skygger og runde kanter og sånt piss som sløser bort RAM'en din.

(Og jeg har også opplevd en BSOD-lignende greie på OS X en gang! Det var utrolig fascinerende og Mac-aktig. Skjermen ble gradvis grå, det rulla liksom nedover skjermflata. Og så ba den meg reboote på fire språk.)

Lenke til kommentar
I klasserommet jeg har sittet i dette skoleåret er det noe galt hver eneste dag. (OS 9.2.2.) På den skolen jeg gikk på i fjor var det såklart mer raffinert (OS X), så der bare kræsja enkeltprogammer i tur.

Noe kan man vel skylde på uerfarne brukere ("vi har aldri tatt i en sånn datating før"), men det er bare noen få prosenter. Opplæring av brukere og spesielt sys-admins som faktisk vet hva de gjør og som tar vare på systemene!

Jeg har ikke brukt OS 9.2.2 noe særlig fordi jeg er en relativt ny mac bruker, så jeg kan egentlig ikke utale meg om masse kjærsjer osv...

Men de få gangene jeg har brukt det på små jobber og jobb besøjk har det fungert uten problemer. Men hvis du har hatt problemer med Macen hver eneste dag ville jeg jammen meg spandert på meg en 1000 lapp på oppgradering til 10.3 eller formatert maskinen fordi det der virker helt jævelig.

Jeg reformatere familie maskinen som er en windows maskinen hver gang noe ikke fungerer som det skal.

Men en ting er sikkert neste familie Pc blir enten en eMac,iMac eller PowerMac, fordi det faktisk er så lett at min mamma klarer å åpne programmer og bruke maskinen noe hun ikke greier på en windows maskin. Merkelig ja, men hun spør alltid om å få lane min PB når hun skal sjekke ting på internett osv. Så OSX 10.3 og 10.2 er bare helt kanon i mine øyne, du får en maskin som er:

*Sikker

*Lett å bruke og det du skal gjøre fungerer alltid

*Plug and play (det er ikke noe installasjon av evt drivere og masse andre rare ting slik som på XP sin såkalte plug and play ting)

*Holdbar (med tanke på OS 10.2 til 10.3 som gjorde maskinene raskere, selv om det er en "gammel" maskin)

*Design (etter min mening er en ibook/PowerBook the peneste maskinene i verden, og det er ikke uten grunn at PowerBook har fått diverse priser for penest design på en laptopp)

Grunnen til at bedrifter/skoler osv bruker gamle versioner av OS er at de fleste virus går utover de nyeste os versionene. Men som alle burde vite er det ikke noen virus på Mac så jeg ser ingen grunn til at bedrifter/skoler skal bruke gamle versioner, men derimot burde de oppgradere pga en oppgradering gjør maskinen raskere hvis det var en G3 (eller nyere tror jeg det var) + at den blir mer sikker, med untak av det sikkerhets hullet som ble tettet i OSX 10.3 for noen uker siden.

Jeg hadde OS 10.2 på min maskin en stund og jeg syntes det var veldig bra det eneste var Windows støtten som irriterte meg pga skolegang på en Windows skole. Men alle problemene ble rettet opp i OSX 10.3. Alt i alt burde alle macbrukere ha OSX 10.3 installert, fordi etter min mening er verdens beste OS.

Lenke til kommentar

Må slenge inn et par punkter her jeg og....

Har du brukt MacOS 9.x eller eldre, så er jeg hundre prosent enig i at det er søppel. Minnehåndtering osv var håpløst i det OS´et. Ellers er jeg litt oppgitt, man bruker nå det OS som man føler funker for seg, det å komme og rakke ned på noe annet fordi man bare fanatisk skal forsvare sin egen plattform avslører det meste av den generelle kompetansen angående bruk av datamaskiner synes nå jeg da.

Som mangeårig bruker av Windows, deretter en vridning over mot Unixplattformer for programutvikling og et miljø jeg liker bedre føler jeg at OS X gir meg det beste av begge verdener, en solid BSD-plattform som gir meg tilgang til alle de ting jeg setter pris på i form av *nix-verktøy og prosesshåndtering, samt et brukervennlig grensesnitt på toppen som er noe av det mest praktiske og stilige jeg har brukt.

Og til dere som påstår at OS X er så lett å kræsje, har dere kræsjet selve OS´et, eller er det bare et program som har låst seg, og som eventuelt kan drepes? Firefox og Opera er til dels ustabile hos meg hvertfall, og må ofte drepes, men det har nå ingenting med stabiliteten til OS´et å gjøre.

Lenke til kommentar
Det som begynner å irritere meg, er at folk som aldri har brukt en mac aktivt noen gang, begynner å kommentere i denne tråden.

Jupp. Veldig galt.

TeSp. Så lenge du kan administrere din egen Mac, eventuelt er underlagt noen som faktisk kan, så er du heldig. I klasserommet jeg har sittet i dette skoleåret er det noe galt hver eneste dag. (OS 9.2.2.) På den skolen jeg gikk på i fjor var det såklart mer raffinert (OS X), så der bare kræsja enkeltprogammer i tur.

Og jeg er veldig enig i det med RAM'en. Opplevde også oppgraderingen fra 256MB RAM til 1GB RAM som _VELDIG_ velkommen på G4'en jeg hadde forrige skoleår.

Men, og dette er en av de tingene jeg liker med Windows, det skulle vært mulig å slå av skygger og runde kanter og sånt piss som sløser bort RAM'en din.

(Og jeg har også opplevd en BSOD-lignende greie på OS X en gang! Det var utrolig fascinerende og Mac-aktig. Skjermen ble gradvis grå, det rulla liksom nedover skjermflata. Og så ba den meg reboote på fire språk.)

hehe, måtte bare quote deg, har aldri opplevd ett os kræsje mer enn 9.2.2, bare fjerning av digitalkamera fra usb førte til kræsj hver bidige gang, samme gjald vel stort sett alt annet også, trur jeg reboota 4-5 ganger om dagen i løpet av det året jeg satt på den versjonen, tidligere versjoner var bedre. nå er osx her, og vi har fått litt snillere kræsjer, man MÅ ikke boot maskinene, heldigvis. siden det kræsjer like mye. har 1024mb ram, men etter 2 times jobbing er alt minnet brukt opp og programmet kræsjer. må boote for å få det tilbake, det blir liggende i inaktivt :/

Jobber på arkitektkontor, vi har akkurat bestemt oss for å gå over til pc, etter 10års trofast tjeneste mot mac, grunnene er mange;

-vi har en del eldre ansatte som overgangen fra os 9 til x, vi være av omtrent samme vanskelighetsgrad.

-pc er billigere og komponentene koster mindre.

-pc kræsjer like lite. (og mindre etter min mening)

-de fleste konsulenter vi jobber mot bruker pc, og er ikke alltid bytte av plattform for filer funker like bra.

-programmene vi bruker er kjappere på pc

-prgrammene man får tak i er fler

Det er et par minus, det er virus, spyware og et ganske lekkert og brukervennelig osx.

og dere som sier nettverk er håpløst i windows vet faktisk ikke hva dere driver med.

edit:

den bsod kræsj greia du prater om har jeg også hatt, er samma skjemen som når du installere os fra cd for å installere hvis jeg ikke husker feil.

har hatt en annen feit kræsj også. os scriptet kom fram som sorte streker over skjermen min. Ganske heftige greier.

ble nevnt noe annet her om register tull og klædding av filsystemet i window, har dere prøvd å kjøre disk utillity i apple hardware test, og sett hvor mange fil dere har på diskene deres? vedde penger på at dere fikk opp minst 70 feil, som ikke forsvinner uten reinstallering.

og for å ikke glemme den evindelige badeballen som surrer å går i tide og utide.

en annen ting som irriterer meg er sære mac fanatikere som prestere å rose macene sine opp i skyene enda de veit at de juger på mange områder, de som ikke juger, veit bare ikke bedre.

som foreksempel påstanden til tesp som mener overgangen fra 10.2 til 10.3 økte hastigheten på systemet, sant nok men grunnen til at de første utgivelsene av osx var elendig programmerte, og de er fortsatt ikke helt i mål.

Endret av crownjewel
Lenke til kommentar
en annen ting som irriterer meg er sære mac fanatikere som prestere å rose macene sine opp i skyene enda de veit at de juger på mange områder, de som ikke juger, veit bare ikke bedre.

Tror få av oss "særinger" er løgnere. Kanskje vi bare har hatt en bedre opplevelse enn deg? Det finnes jo faktisk fortsatt de som mener at Win98 er best. ;)

Lenke til kommentar

Tror få av oss "særinger" er løgnere. Kanskje vi bare har hatt en bedre opplevelse enn deg? Det finnes jo faktisk fortsatt de som mener at Win98 er best. ;)

hehehe, ja men den påstanden var jo ikke akkurat i din favør, når man tenker på at de er enda særere, og de juger hvertall, eller som jeg sa, veit ikke bedre ;)

litt drøyt av meg å si juger, men folk er hvertfall flinke til å "pynte" på sannheten ;)

det gjelder i begge retninger, også for brukere av window xp, alt etter hva som ligger hjertet nærmest

Endret av crownjewel
Lenke til kommentar

hehehe, ja men den påstanden var jo ikke akkurat i din favør, når man tenker på at de er enda særere, og de juger hvertall, eller som jeg sa, veit ikke bedre ;)

Du tok den tydeligvis ikke. Uansett, forskjellige preferanser, vi er ikke løgnere uansett. En sånn påstand kommer fra en som tydeligvis ikke har gode nok argumenter.

EDIT: du pyntet akkurat på innlegget ditt.

Endret av Swag
Lenke til kommentar
Før noen kommenterer på hvordan det var i gamle dager, husk at IBM ønsket å holde sin PC lukket også, det er takket være reverse-engineering fra Compaq sin side at klonene kom. Med dagens holdninger til slikt tror jeg faktisk ikke Compaq hadde sluppet unna med tilsvarende i dag.

x86 ville vært død og begravet hadde det ikke vært fordi IBM-PC-arkitekturen "ble" åpen. Propritære, lukkede løsninger eller forsøk på å "lukke" noe som er fritt har nesten alltid feilet (se bare hvor aggressiv MS sin lisensiering være... uten at det hjelper).

Lenke til kommentar

Men som alle burde vite er det ikke noen virus på Mac

Og der mista du all respekt. Det finnes virus til alle systemer, det har alltid gjort det, og såklart er det mindre virus (og medie-blest om disse) til Mac, da dette er et minoritetssystem! Sier ikke det seg selv, egentlig?

Og kan forstå at du ikke kan uttale deg om kræsjer. Har brukt (og prøvd) ymse Mac-OS fra '92 til i dag, og vil påstå at endel av det eldre er forholdsvis stabilt, mens en god del i den senere tid har vært ganske varierende.

Og når du forteller om mamma'n din, ble jeg plutselig litt ekstra glad i mamma'n min, dama som mener at det ikke går ann å spille FreeCell på en 286/386/486, fordi de er så treige. Jeg vet at mamma'n min hadde kommet til å bli svært lei av å prøve å komme seg inn på nettbanken sin (Fokus Nettbank, svært kranglete og vrien i utgangspunktet) på en Mac. For Mac'en er gjerne litt mindre responsiv av seg, og i tillegg tipper jeg at nettbanken ikke ville kjørt i Safari eller IE 5.1 (eller er det 5.2 som er nyeste?).

Og når det gjelder skoler, så må du huske på at de aller fleste av disse (offentlige ihvertfall) ikke har ubegrensa IT-budsjetter (tvert derimot), og derfor går for Pc'er, slik at de kan kjøpe seg 40 nye maskiner istedetfor kanskje 25, som i tillegg folk må kurses ekstra på.

perbl, har et par ganger opplevd at hele systemet har gått virkelig i stå. Blant annet en gang jeg skulle reboote. Når maskina hadde stått slik i femten timer, tok jeg strømmen (fordi det var eneste valgmulighet). Og nevnt BSOD-greie.

Opplever at det største problemet med filflyten mellom PC og Mac er at Mac-folk ikke bruker å gi fil-endelser til filene sine. Utrolig tåpelig å få tilsendt en fil på mail fra noen og sitte der og tenke "hvilket program skal jeg åpne denne i, mon tro?". Særlig når man jobber med femten andre på et prosjekt, og de sender bilder og Quark-filer og Illustrator-filer i et evig søl, uten noen fil-endelser overhodet!

Det er ganske lett å holde seg unna virus og svineri og problemer, da, egentlig. Firewall. La være og bruke Outlook. Ikke laste ned og installere tonnevis av suspekte programmer. Holde seg unna Internet Explorer. Installere og bruke Spybot-Search&Destroy og Ad-Aware.

Og Swag, når det gjelder Win98, tror jeg de fleste av oss er enige om at det er noe søl. Ingen grunn til å bruke det nå, i 2004.

Lenke til kommentar

Men som alle burde vite er det ikke noen virus på Mac

Og der mista du all respekt. Det finnes virus til alle systemer, det har alltid gjort det, og såklart er det mindre virus (og medie-blest om disse) til Mac

Vel Ruthless det finnes noen virus til tidligere Mac OS (tror det er noen og 40 registrerte virus). Til OSX er det faktisk fremdeles ikke registrert et eneste virus. (Samme hva Tore Nesset i IT-avisen måtte mene). ;)

Derimot er det oppdaget en 'proof-of-concept' at man kan gi en programfil en annen extension slik at den ser ut som en mp3 helt til man kjører den. Det finnes også et ondsinnet program som utgjør seg for å være word, men faktisk sletter store deler av harddisken din... Og når det gjelder mediablest ble jo begge disse sakene slått opp med brukbare overskrifter på de fleste nettpublikasjoner som virusforekomster...

Men virus til OSX? Niks fremdeles ikke registrert noen forekomster faktisk! :)

Og ja, mye av grunnen er selvfølgelig det faktum at OSX er en mye mindre utbredt platform en Windows, men samtidig er det en kjennsgjerning at MS historisk sett har tatt lett på sikkerheten. (Nå ser dette heldigvis ut til å bedre seg). Uansett for brukeren er det jo ganske uinteressant hvorfor det ikke er registrert noen virus for maskinen så lenge det er tilfelle. (På samme måte som det er uintressant hvorfor det finnes mindre spill til mac, så lenge dét er tilfelle].

Lenke til kommentar
Og Swag, når det gjelder Win98, tror jeg de fleste av oss er enige om at det er noe søl. Ingen grunn til å bruke det nå, i 2004.

Fremdeles mange som bruker det, uansett. Jeg synes WinXP er noe søl sammenlignet med OS X. Det jeg mente med Win98 kommentaren min, var at vi alle har ulike erfaringer med ulike OS. Jeg har hatt mest glede av OS X og Linux (selv om Linux ferdighetene mine ikke er på topp). Windows XP brukte jeg tidligere for å spille, og nå som jeg ikke spiller noe særlig på pc lenger (har nok av konsoller), ser jeg ikke noe grunn til å ha en Windows-boks. Mulig jeg er sær, men det får så heller være. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...