Gå til innhold

Derfor skal du velge MAC!

Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er grafisk designer og jobber med mac, har pc med windows hjemme, jeg må desverre si at OSX er mye bedre Windows ! Mye mer stabilt og brukervennlig. Jeg har ikke prøvd å installere OSX på pcn hjemme, jeg har lyst å prøve, men vet ikke hvor kompatibelt det er til hjemme pcn ?

Det argumentet med at det er mye mer stabilt skjønner jeg ikke. Dersom man sammenligner det med Windows 9X så stemmer det nok. Har selv aldri brukt OSX, men mye mer stabilt enn Windows XP er det neppe. Har brukt XP i flere år og det kresjer bare når jeg gjør noe skikkelig "dumt". 250Mhz FSB med fsb:ram ratio på 1:1 og den type ting.

Det skal jo godt gjøres å bli mye mer stabilt enn noe som er så og si helt stabilt.

Endret av mar
Lenke til kommentar

PC'er er en åpen standard basert på komponenter fra mange konkurrerende bedrifter. Alle kan lage deler til PC'er. Alle kan bygge PC'er. Ingen av disse tingene kan gjøres med en MAC. Grunnen til at vi har så billige datamaskiner i dag er at det er så stor konkurranse på PC komponenter.

Hadde det ikke vært for PC ville MAC'ene deres vært 1000 ganger treigere og 1000 ganger dyrere enn de er i dag. Ergo PC er best. End of discussion.

Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært for PC ville MAC'ene deres vært 1000 ganger treigere og 1000 ganger dyrere enn de er i dag. Ergo PC er best. End of discussion.

Artig argumentasjon. :green:

Uavhengig av hva som er årsaken er mac så rask som den er i dag. Den hadde neppe vært 1000 ganger treigere da f.eks. prosessorteknologien har blitt utviklet paralellt med prosessorteknologien for Windowsmaskiner og har derfor ikke trukket noen direkte fordeler av konkuransen på dette området.

Apple har også vært i front på en god del områder og utviklet f.eks. firewireteknologien som er standard i digital video. Man kan jo også ganske lett arguementere for at Apple har "skylden" i at Windows er såpass bra som det er i dag, men det er jo en nesten like håpløs diskusjon.

Ting er sjeldent svart/hvit og selv hvis dine høyst suspekte argumenter skulle holde stikk medfører ikke dette at PC (regner med at du mener Wintelmaskiner) er bedre per i dag...

Derom strides de lærde. (Og svært mange ikkelærde også). ;)

Lenke til kommentar

Ting er sjeldent svart/hvit og selv hvis dine høyst suspekte argumenter skulle holde stikk medfører ikke dette at PC (regner med at du mener Wintelmaskiner) er bedre per i dag...

Derom strides de lærde. (Og svært mange ikkelærde også). ;)

jeg regner med at han mener PC som i "personal computers" aka pc eller computer eller datamaskin du har hjemme eller ved arbeidsplassen.

Lenke til kommentar

lite tips.. DROPP DENNE TRÅDEN!

Dette er en av de 4 store som jeg vil velge å kalle det..

1: ATI vs NVIDIA

2: INTEL vs AMD

3: WINDOWS vs LINUX

4: PC vs MAC

det er ting som bare forårsaker 1000vis lange tråder, som aldri ender i no enighet uansett, i tillegg risikrerer dere å erte på dere Sekt medlemmene i Mac klanen :p (no offence)

Lenke til kommentar

" Brukeropplevelsen var at macen gikk tre ganger raskere. Det gikk raskere å få svar fra nettsteder, raskere å laste ned nettsider og raskere å laste ned store filer. Macen regelrett knuste Windows PC."

Dummeste jeg har hørt.. om en dinside kløne har fucket opp IE først så kanskje. Uansett så bruker de som er litt lure Opera.

Det beste med Mac er når man skal spille med venner.. evt reise på LAN. Da er det virkelig kult med Mac.

Lenke til kommentar
" Brukeropplevelsen var at macen gikk tre ganger raskere. Det gikk raskere å få svar fra nettsteder, raskere å laste ned nettsider og raskere å laste ned store filer. Macen regelrett knuste Windows PC."

Dummeste jeg har hørt.. om en dinside kløne har fucket opp IE først så kanskje. Uansett så bruker de som er litt lure Opera.

Det beste med Mac er når man skal spille med venner.. evt reise på LAN. Da er det virkelig kult med Mac.

Virkelig smarte bruker Firefox.. *starte enda en diskusjon inni diskusjonen..*

Lenke til kommentar
Jeg mener hvertfall at pc knusesr mac i ytelse, bortsett fra dualprossesr g5 maskiner testet opp mot programmer som støtter dette, og disse programmene kan jeg vel telle på 1 hånd...

Har du spesielt mange fingre!? :D

Neida, hadde egentlig tenkt å holde meg unna denne diskusjonen men det er jo alt for morsomt. ;)

Når det gjelder Dual G5 er det faktisk ganske mange kraftkrevende applikasjoner som har en form for optimalisering for disse: Final Cut, Maya, DVD Studio Pro, Logic, Shake, Photoshop, After Effects + (vistnok) en del programvare for medisinsk forskning.

Du har helt rett i at ikke all programvare har optimalisering for Dual G5, men spørsmålet må da også være hvor mange program som faktisk har behov for dette. Word? - Neppe.

Selv om ikke programmet er optimalisert for dette vil brukeren allikevel ha stor nytte av de to prosessorene dersom han/hun arbeider med flere applikasjoner samtidig...

Faktisk ytelse, prosessorkraft, benchmarks etc. er i alle tilfelle tilnærmest håpløst og diskutere. Det evinnelige spørsmålet om hvilken maskin som er raskest må til en hver tid bli møtt med spørsmålet: "Raskest til hva da?"

Lenke til kommentar
Jeg mener hvertfall at pc knusesr mac i ytelse, bortsett fra dualprossesr g5 maskiner testet opp mot programmer som støtter dette, og disse programmene kan jeg vel telle på 1 hånd...

Har du spesielt mange fingre!? :D

Neida, hadde egentlig tenkt å holde meg unna denne diskusjonen men det er jo alt for morsomt. ;)

Når det gjelder Dual G5 er det faktisk ganske mange kraftkrevende applikasjoner som har en form for optimalisering for disse: Final Cut, Maya, DVD Studio Pro, Logic, Shake, Photoshop, After Effects + (vistnok) en del programvare for medisinsk forskning.

Du har helt rett i at ikke all programvare har optimalisering for Dual G5, men spørsmålet må da også være hvor mange program som faktisk har behov for dette. Word? - Neppe.

Selv om ikke programmet er optimalisert for dette vil brukeren allikevel ha stor nytte av de to prosessorene dersom han/hun arbeider med flere applikasjoner samtidig...

Faktisk ytelse, prosessorkraft, benchmarks etc. er i alle tilfelle tilnærmest håpløst og diskutere. Det evinnelige spørsmålet om hvilken maskin som er raskest må til en hver tid bli møtt med spørsmålet: "Raskest til hva da?"

var på en dårlig måte det jeg prøvde å si ;)

du har faktisk en del tyngre tegneprogrammer som har brukt for masse prosessorkraft og minne som ikke støtter hverken pentiums HT eller dual prosessor, men er veldig gode på amd64 og betaverjonen av windos xp 64 bit. dual g4 er for de som jobber som jobber med disse programmene som støtter denne type prosessering, programmer som ikke gjør dette kjører bedre på pc.

det vil også si at single prosessor macs også er treigere enn pc.

å den som sier at mac kræsjer mindre enn pc lyver!!

Sitter på mac å tegner 8-10t. hver dag å har gjort det i flere år. så jeg har god bakgrunn or å uttale meg.

Brukervennligheten i osx må jeg si meg veldig fornøyd med dought. trur det er en del lettere for nybegynnere å lære seg enn windows.

Lenke til kommentar

Var virkelig imponert over den testen. Skal du ha en surfe-maskin (tydeligvis), så holder jo 300MHz x86-CPU lenge uansett! Noe GHz-monster er overflødig uansett hvordan du ser på det. Om du bare såvidt tester en Mac så enkelt i en uke, finner du ikke ut noe. Bruk den i jobb/skole-sammenheng 5-8 timer daglig, med endel programmer og oppgaver å utføre, så ser du fort hva som er sannheten. Det gjelder vel for etthvert system.

Og design meg i toer'n. Nå var jeg innom kontoret til sys-admin'ene på skolen min i overgår, og der så jeg en hel del P3-bokser fra Dell. De var snasne, de! Mye penere å se på enn de kjedelige grå G4-boksene fra Apple...

Når det gjelder programvare og pris og tilgjengelighet og sånt så vet vi alle at x86 er overlegent... Så. Jeg skjønner ikke hvorfor dette i det hele tatt er en diskusjon igjen.

Og jeg kan fortelle om utrolig mange skitne kræsj jeg har hatt med OS X og 9.2.2., så det er ikke verdt å prøve seg på heller. (Jeg er for høyere utdanning på system-administratorer som har Mac'er i nettverket sitt. De trenger å kunne mer. Slik det er i norsk videregående skole i dag, er det jevnt over for dårlig.)

Og personlig tror jeg Ranma grisebanker både Superman og Spiderman og Hulken, NickFalk. :p

Edit: mer fyllstoff.

Endret av the_ruthless
Lenke til kommentar

Mac.. Ja mac.. Er det mest tragiske som finnes tror jeg. Har selv sittet på mac med OS X en god del. Jeg lengter tilbake til pcen allerede etter 5 min. Det er så tungvint. Det er selvføgelig greit til enkelte ting, film og bilde osv, men syns pc er så ufattelig mye bedre..

Go pc!

(ps. nicket mitt kommer av Macgyver og ikke MAC)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...