Gå til innhold

HJELP! Eksamen! 12.30.. NYTT SPØRSMÅL 12.41

Oskar58

Anbefalte innlegg

Hva skjer når man setter strøm på S0 i en krets som styrer data på bussene, ett slags Minibrikksett som styrer datastrømmen fra enten A eller til B til utgang Y, hvordan er virkemåten til denne brikken?

Noen som har greie på det?

For det kan jeg faktisk IKKE noe om... gøddamn..!

Endret av Oskar58
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Detta må da stå i boka til faget.

Og du burde kunne det utenat :)

hehe... det var nok akkurat den han trengte!! :)

Til trådstarter, hva mener du med:

B) HVA KALLES DET SOM SANNSYNLIGVIS HAR BLITT OPPRETTET?

Her faller iallefall jeg av. Hva som er blitt opprettet som, ehm, lager lyd? En harddisk vil alltid lage en viss form for lyd, noen produsenter mer enn andre. Noen knitrer skikkelig mens andre er tilnærmet lydløs. Hvis en harddisk som før var stille, plutselig begynte å lage lyder hadde jeg vert snar med å sende den i retur for min del! ...oh, det var jo det brukeren gjorde:P Da var jeg blank igjen gitt.

RAM kan jeg ingenting om, så gidder ikke si noe.

Lenke til kommentar

Oppgave 2

Maskinen har brukt opp ram-kapasiteten ---> oppretter en svapfil på hd'en (derfor hører du lyd fra hd siden pc'en skriver og leser fra hd og ikke fra ram'en) ---> derfor tregere ---> løsning: mere ram

...bare noe jeg tipper her altså...men syns det var ganske innlysende. Et kanskje for enkelt svar, men men...andre?

Endret av ridgea
Lenke til kommentar

Alt her er lett. Kanskje fordi jeg er ingeniør....(???)

Oppgave 2:

Problemet er at det er for lite ram, ergo dannes det en paging file (Swap file). Maskinen lagrer som den ikke har plass til i ramen på harddisken. Ergo mer lyd (fordi det leses mer fra disk -> Hastigheten reduseres drastisk)....

Harddisker oppererer i millisekunder, mens ram holder på med nanosekunder.. (stor forskjell).

Løse problemet: Mer ram... evt. en fragmentering av disk for å øke ytelsen der... Men tror sensor er ute etter mer ram....

Oppgave 1:

Kort fortalt så arbeider DDR ram på begge veier av spenningen (dvs. både på negativ og positiv speninng)... Ergo Sender dobbelt så mye data på samme hastighet som vanlig SDRAM (som kun jobber på positiv spenning).

NB! Husk at DDR SDRAM og SDRAM er i teorien samme teknologi (samme ram), men den ene jobber på positiv og negativ spenning, mens den andre kun på positiv (teoretisk: dobbelt så rask).

512 MB ram er 512 mb ram (selvom du har laget den selv). Svaret her er nei.

Håper at noe hjelper.

Hva slags eksamen er dette?

Endret av torkelma
Lenke til kommentar

Spørsmål 1 er iallefall noe sånt: Hvis man ser for seg en sinus-kurve, så henter/prosesserer kun fra bunnen av kurven til neste topp. DDR (dual ett-eller-annet) Henter/prosesserer og ifra bunn til neste topp, men kan ta imot ny data på topp til nermeste bunn...

_.-._henter_.-topp-._ (SD-ram)

_.-._henter_.-topp/henter-._bunn/henter_.- (DDR)

dermed får man utnyttet mer av rammen.. eller .no sånt..

var vel ikke helt perfekt-forklart men..

Lykke til!

mvh

Escariot

Lenke til kommentar
Hei, jeg har eksamen om noen timer, også har jeg fått ett hint om hva jeg kan få spørsmål om, kan noen av dere hjelpe meg? Eksamen starter 12.30

HASTER!!

Oppgave 1.

Hva er forskjellen på virkemåten mellom konvensjonelt SDRAM-minne og DDR

SDRAM??

Kan 512MB DDR SDRAM lagre mer data enn 512 MB konvensjonelt SDRAM-minne?

Oppgave 2.

Verkstedet har mottatt en maskin fra en kunde. Maskinen har blitt treg idet siste, spesielt når man kjører flere programmer samtidig. Kunden antyder også at det stadig kommer lyder fra maskinen.

A) HVORFOR FOR HØRER HAN LYDER FRA HARDDISK?

B) hVA KALLES DET SOM SANNSYNLIGVIS HAR BLITT OPPRETTET?

C) HVA KAN GJØRES FOR Å LØSE PROBLEMET?

Ikke at jeg husker alt men forskjell på sdram og ddrsdram er at ddr-sdram behandler data i to sykluser mens sdram bare gjør det i en syklus, dermed er hastigheten på ddrsdram 2*fsb som er ramhastighet. Dette gjør rammen raskere enn sdram siden den behandler mer data enn sdram på samme tid.

512 er vel 512mb etter min mening, det at rammen behandler mer data gjør ikke at den lagrer mer

som en nevnte er swapfil en ting som kan sjekkes, er det generelt ulyder kan hd være gåen.

Dette peker vel til forige spørsmål dermed burde det være en swapfil

Som nevnt, mer ram

Men så må vi trekke frem at de nevner 512mb ram, dette burde jo være rikelig for det meste så du må undersøke hvilke programmer han kjører for hvis han bare kjører 4 vinduer med word og ie så holder 512. Da kan rammangelen skylde virus eller spyware noe som kan være lurt å skjekke. Det om harddisken står i pio eller udma er også lurt.

Lenke til kommentar
Spørsmål 1 er iallefall noe sånt: Hvis man ser for seg en sinus-kurve, så henter/prosesserer kun fra bunnen av kurven til neste topp. DDR (dual ett-eller-annet) Henter/prosesserer og ifra bunn til neste topp, men kan ta imot ny data på topp til nermeste bunn...

_.-._henter_.-topp-._ (SD-ram)

_.-._henter_.-topp/henter-._bunn/henter_.- (DDR)

dermed får man utnyttet mer av rammen.. eller .no sånt..

var vel ikke helt perfekt-forklart men..

Lykke til!

mvh

Escariot

sinuskurven er delt inn i positiv og negativ spenning. Det over 0 er positiv og det under 0 er negativt. SDRAM jobber kun over 0-linja, DDR ram jobber over hele spekteret (se heller for deg et firkant diagram).

Evt les 2 mld. lenger opp

Lenke til kommentar

Er ikke vanskelig og kjøre litt research på dette men men.

HASTER!!

Oppgave 1.

Hva er forskjellen på virkemåten mellom konvensjonelt SDRAM-minne og DDR

SDRAM??

Kan 512MB DDR SDRAM lagre mer data enn 512 MB konvensjonelt SDRAM-minne?

DDR minne kan overføre 2 bits pet klokkepuls, vanlig SDRAM kan bare overfore 1.

512MB RAM er 512MB RAM unsett teknologi.

Oppgave 2.

Verkstedet har mottatt en maskin fra en kunde. Maskinen har blitt treg idet siste, spesielt når man kjører flere programmer samtidig. Kunden antyder også at det stadig kommer lyder fra maskinen.

A) HVORFOR FOR HØRER HAN LYDER FRA HARDDISK?

B) hVA KALLES DET SOM SANNSYNLIGVIS HAR BLITT OPPRETTET?

C) HVA KAN GJØRES FOR Å LØSE PROBLEMET?

Slik jeg forstår det er det at PC swaper my, det som er opprette er en swap(vekslefil på nork) fil. Løsningen er og installere mer ram

EDIT

Ser at mange har svart her samtid, var litt sent ute :)

Endret av Batou
Lenke til kommentar

DDR SDRAM er en videreutvikling av den tradisjonelle SDRAM-teknologien. Før bruken av vanlig SDRAM i basis ble stoppet brukt i nye PCer var den vanligste hastigheten 133 MHz -- dette ga en båndbredde på 1,06 GB/sek. Med samme klokkefrekvens vil den teoretiske båndbredden for DDR SDRAM være det dobelte.

Klokkefrekvensen for PC2100/PC266 DDR SDRAM er 133 MHz, men pga. nettopp Dual Data Rate sendes data to ganger pr. klokkesyklus -- man sier da at dette tilsvarer 266 MHz. Båndbredden for minnet regnes ut slik:

(Minnehastighet * overføringer pr. syklus) * (bussbredde / 8 ) = båndbredde MB/s

(133 * 2) * (64 / 8) = 2128 MB/s for PC266

Det er flere årsaker til at det er behov for raskere minneteknologier -- raskere prosessorer, mer krevende programvare, raskere ekspansjonsbusser m.m. RDRAM (Rambus) var Intels alternativ, men ytelsen for RDRAM har ikke vært spesielt bra, og prisen har vært særdeles høy. harddiskkontrollere ? operasjoner til og fra minne vil her skje oftere og med større datamengder.

Lenke til kommentar
Til dere som bare skal slenge dritt om hvem som ikke kan faget sitt og at det står i boka.. Hold kjeft.. La heller være å svare...

Gidder ikke å slenge dritt til noen. Bare noterer meg bak øret hvor verdiløst IKT-Driftsfag er i tilfelle jeg ser det i en CV en gang :hmm:

Lenke til kommentar
[quote name='Rocambole' date='16/06/2004 : 11:45'] [quote name='chranmat' date='16/06/2004 : 10:24'] Til dere som bare skal slenge dritt om hvem som ikke kan faget sitt og at det står i boka.. Hold kjeft.. La heller være å svare... [/quote]
Gidder ikke å slenge dritt til noen. Bare noterer meg bak øret hvor verdiløst IKT-Driftsfag er i tilfelle jeg ser det i en CV en gang :hmm: [/quote]
Nåja, det er en god start for de som vil starte i databransjen. IKT-Driftsfag er ikke et verdiløst fag, men et ganske bredt fag. Eksamenen sier ingenting til nå når det gjelder programmer, servervedlikehold eller service. Det er flere eksempel. En person kan være dårlig i noen av områdene og bedre i andre områder. I arbeidslivet er det ikke ofte man må gjøre ALLE de tingene.
Lenke til kommentar
Kult, akkurat det vi trenger. En fremtidig PC-reperatør som ikke vet hva han driver med.

Dette er jo nesten basic-kunskap for folk som reparerer pc. Litt rart også at han ikke har følt med i timen med så morsomme(Les: lette)fag.

Det tenkte jeg også på. Enten så har han rett å slett ikke fulgt med eller så har han fravær fra timene eller så er det andre private årsaker. Fravær er vel ikke noe som bedriftene ønsker akkuratt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...