Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

200 megabit UDSL på gammelt nett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et par ting som man må ha i baktankene.

1. Rekkevidde, du må bo mere eller mindre inni sentralen for å få 200mbps

2. Bakover kompatibilitet betyr ikke at du får mere en ADSL hastigheten du har idag, pga at ADSL modemet ikke klarer noe mere.

3. Skal du få den teoretiske 200mbps hastigheten må du ha nytt modem og bo inne i sentralen :)

Lenke til kommentar

2. Bakover kompatibilitet betyr ikke at du får mere en ADSL hastigheten du har idag, pga at ADSL modemet ikke klarer noe mere.

3. Skal du få den teoretiske 200mbps hastigheten må du ha nytt modem og bo inne i sentralen :)

men sammtidig vil da ADSL bli tilgjengelig for flere, lengre vekke.

Den routernen som jeg har tåler vel 8mbps og det er en ganske stor oppgradering fra det jeg har nå. (1,7Mbit)

så det er ikke akkurat en dårlignyhet...

Lenke til kommentar

FLYTTER GJERNE! :yes:

Lenke til kommentar

rekkevidden er akkurat den samme som på "vanlig adsl". og prisen på modemet er neppe så skrekkinngytende at det gjør noe. så jeg ser egentlig ikke noe stort problem? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Linjene vil vel bli litt overbelastet om alle i nærheten av sentralen plutselig skal suge til seg 200Mbit.

Her er det ca. 10 hus som ligger under 100m fra sentralen.

Selv er jeg ca. 25m unna nå...

Det vil vel ikke fungerer at alle her skal kunne få 200Mbit ved kun å bytte modem, samt noen nye innstiller fra leverandøren.

ISP'en vil vel ta uhorvelig med betalt uansett...

Lenke til kommentar

Uansett:

"Den store elektronikkleverandøren regner med å ha brikker for UDSL-utstyr klar allerede høsten 2005. Produkter vil dermed nå markedet tidlig i 2006."

Det vil si at privatpersoner ikke kan regne med en akseptabel pris før midt uti 2006, og det er en stund til.

Lenke til kommentar

Når/dersom denne teknologien blir tatt i bruk her i landet så må det jo gjøres en rekke oppgraderinger i sentralene. Så vidt jeg har forstått så går det fiber mellom sentralene og der har man jo god kapasitet til å klare 200 Mbit til endel brukere.

Modemene vil nok ikke være så spesielt dyre ettersom etterspørsel og produksjon tar seg opp...

MAO : Dette kan bli en hyggelig realitet etterhvert, men jeg tror nok at VDSL blir prøvd ut før vi får UDSL...

Lenke til kommentar

Poenget er ja at ISP'er ikke kan unskylde seg med at det ikke ligger fiber hit og dit for å kunne levere massivt bredbånd.

Det blir maskinene som blir flaskehalsene og det er jo bra på en måte, kan jo ikke ringe å klage på hastigheten PC'n og nettverkskortet ditt har til Telenor f.eks :p

Lenke til kommentar

men sammtidig vil da ADSL bli tilgjengelig for flere, lengre vekke.

Den routernen som jeg har tåler vel 8mbps og det er en ganske stor oppgradering fra det jeg har nå. (1,7Mbit)

så det er ikke akkurat en dårlignyhet...

Vi starter med press release fra TI, som kan leses her:

http://www.prnewswire.com/cgi-bin/stories....+2004,+09:04+AM

De nevner at målet er 4 til 6 Kft som tilsvarer ca 1200m til 1800m, de nevner ikke noe om kvalitet på kobber osv, men standard er som regel 26 AWG som tilsvarer ca 0.5mm, mens VELDIG mye av norskt eldre kobber er 24 AWG som tilsvarer ca 0.4mm, den 0.1mm utgjør dessverre ganske mye.

Ofte så ser man at kvaliteten er enda dårligere, flere steder på oslo vest har man sett at det har vært gode gamle "bly" linjer med papir rundt som har vært brukt.

Så jeg tolker det til å bli at med bra kobber og at du bor 1800m eller nærmere sentralen så vil du kunne få de 50-200mbps de skriver om, men jeg stoler ikke på at det medfører riktighet, markedsavd pleier ofte å ha andre tall enn ingeniørene.

Det det står i press releasen er at USDL er bakover kompatibel, av det jeg har sett av TI sine AR7 brikkeset presentasjoner (AR7 = ADSL/ADSL2/ADSL2+) så betyr dette bare at DSP'en som "styrer" linja kan kjøres i ADSL/ADSL2/ADSL2+ mode, dvs den tilpasser seg den typen DSL du har i ditt modem.

Når det gjelder TI og tidspunkt for ferdigstillelse så er min erfaring med deres DSL brikkesett at hardware er kanskje ferdig, men software/firmware som skal kjøres på det ligger noe etter skjema.

Eksempel er ADSL2/ADSL2+ firmware til AR7 som skulle være ferdig ca Q4 2003, finnes først nå tilgjenngelig for deres brikkesett kunder idag.

Lenke til kommentar
Poenget er ja at ISP'er ikke kan unskylde seg med at det ikke ligger fiber hit og dit for å kunne levere massivt bredbånd.

Hvis det ikke ligger fiber til der hvor USDL DSLAM'en står, så kan du få 200mbps til USDL DSLAM, men fra den og innover i core nettverk er det noe helt annet.

Ligger det fiber til der DSLAM står, begrenses du fortsatt av hva slags hastighet man har på den linken. Greit at 1Gb tranciver ikke koster skjorta lenger, men skal man begynne å tilby 200mbps til sluttbruker så er jeg redd at et core nettverk på 1Gb blir for lite.

Lenke til kommentar

sitat fra itavisen.no

Kobberlinjer

UDSL-teknologien lover godt for et land som Norge, der det er svært dyrt å legge nytt, fiberoptisk nett. I likhet ved de andre DSL-variantene bruker UDSL kobberlinjer.

Rekkevidden er imidlertid bare på et par-tre kilometer, så man må fortsatt ha minst like høy tetthet med såkalte DSLAM-stasjoner .

fikk intrykket av at selv om man bor 3km unna så skal man få bra hastighet :shrug:

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...