Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har prøvd en del high-level språk, blant annet BASIC&VB, pascal&delphi, perl, php, og har også snust litt på C og asm, men etter at jeg kom over python, har jeg liksom bare stoppet der, og ser ingen grunn til å lete etter andre språk.

 

Til "vanlig" bruk er python rett og slett genialt, og lar deg gjøre mye, raskt og enkelt (og med overraskende få bugs). Kan jo linke til denne artikkelen, som forteller om det jeg opplevde når jeg begynte med python mye mer elegant enn jeg noen gang kunne klart. Og med spennende ting som jython, psyco, pygame og god wxWindows og multiplatform støtte, så blir python bare mer og mer spennende ;)

 

Jeg har funnet mitt språk :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo det som typisk slår deg når du begynner å bruke Python, at det er et ytterst elegant og fornuftig designet språk. På grunn av språkets dynamiske natur går refaktorering som en lek, men du mister samtidig en del sikkerhetsmekanismer i og med at semantiske feil oppdages ved utføring. Selv tar jeg det som en påminnelse om å skrive grundige tester :]

 

Testet Ruby litt også, men dessverre minnet det noe om det evinnelige rotet som er Perl.

Lenke til kommentar
Og det er bare et språk du kan gjøre "alt" i - ASSEMBLY!

...maskinkode???

 

Men C++ er ikke det vanskelig ?  har litt lyst å prøve det men kommer til å bli så forvirra så derfor spør jeg ;P

 

Erre lett å lære? for nybegynner.e..

Det var mitt første(og eneste) språk, det er ikke så jævla vansklig som alle sier, det er bare å ta seg litt god tid og lese en ordentlig bok(søk på C++ forumet, mange forslag der til hva som er bra å lese).
Lenke til kommentar

Jeg hadde også C++ som førstespråk, men det er forholdsvis tungvint i forhold til en del språk som har blitt utviklet i mellomtiden. Jeg vil nok tro at D er mer egnet som et førstespråk i C-familien. Har ikke rukket å bli så godt kjent med D, men personlig ser jeg C++ mer og mer som et legacy-språk (nyttig å kunne i en profesjonell situasjon dog). Én ting ved D som appellerer spesielt til latsabber som meg (latskap er en dyd i programmering) er at man slipper å forhåndsdeklarere, en teknisk detalj som kun eksisterer for å forenkle kompilering.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Og det er bare et språk du kan gjøre "alt" i - ASSEMBLY!

...maskinkode???

 

Men C++ er ikke det vanskelig ?  har litt lyst å prøve det men kommer til å bli så forvirra så derfor spør jeg ;P

 

Erre lett å lære? for nybegynner.e..

Det var mitt første(og eneste) språk, det er ikke så jævla vansklig som alle sier, det er bare å ta seg litt god tid og lese en ordentlig bok(søk på C++ forumet, mange forslag der til hva som er bra å lese).

http://www.google.com/search?q=assembly+language

 

Søk før du spør. Se på assembly forumet.

Det er ikke maskinkode, men et programmeringsspråk som ligger nært maskinvaren.

Lenke til kommentar
Søk før du spør
Hæ? Det var ikke et spørsmål. Jeg vet at maskinkode ikke er assembly hvis det var det du mente. :) Du sa at det bare er et språk du kan gjøre "alt" i, Assembly(det var vel kansje ment som en spøk men), det jeg mente med innlegget var at det kan man også i maskinkode. :p

 

Edit: Dårlig formulert.

Endret av zirener
Lenke til kommentar

asm og maskinkode er i teorien det samme. Forskjellen -- i teorien -- er at asm bruker bokstaver og tegn for å gi instruksjoner og adresser navn, i stedet for å bare bruke tall.

 

 

Uansett, det er mer nyttig å lære seg Windows programmering fremfor Web-programmering som javascript, php og asp. En webside kan en klikke bort og aldri besøke igjen, selv om du har jobbet i flere uker. Dataprogrammer er mer en nytteting.

 

Hvis du tenker på "nyttig" som nytte for en privatperson vil jeg påstå at webprogrammering er mer nyttig enn windowsprogrammering, da ditt største behov sannsynligvis er å lage en hjemmeside. Som privatperson går det uansett sannsynligvis ikke under programmering -- XHTML bør klare seg. (Windows er uansett så brukervennlig at det lager bugs selv, og trenger ikke hjelp av deg som programmerer) Hvis man trekker *nix :love: inn i bildet er nok programvareutvikling viktigere; jeg skriver små script og programmer daglig, som hjelper meg med diverse oppgaver.

 

Fra et jobbperspektiv vil jeg påstå at webutvikling er mer variert og spennende, for ikke å nevne bedre betalt. En bekjent av meg, som forøvrig har hatt en sentral rolle i utviklingen av bl.a. t-rex.no, annonse.no og tippinga.com, tjener ganske bra. Når det er sagt foretrekker jeg utvikling av vanlig programvare -- eller gjerne spill -- selv.

 

Tilbake til emnet: Av språkene jeg har hatt nevneverdig erfaring med så langt foretrekker jeg utvilsomt C++. I stedet for å fortelle om alle de positive sidene ved C++ henviser jeg til "The Design and Evolution of C++", skrevet av Bjarne (Stroustrup, selvfølgelig). D ser ut som et spennende språk, og jeg tror jeg skal sette meg inn i det.

 

C++ kan derimot være litt overkill ved diverse anledninger, og jeg jobber med å finne meg en favoritt som erstatningsspråk. Regner med at jeg ender opp med Python.

 

 

Andre språk som er verdt å nevne er selvfølgelig asm, og APL / J. Svært artige/interessante språk :)

Lenke til kommentar

C og ASM er det jeg holder mest på med for tiden, siden jeg prøver å få i gang et os, men skal jeg programmere win32 gidder jeg liksom ikke alltid å lage et svært program i C, så da tar jeg turen innom Delphi.

C og ASM er jo de to språkene du har mest kontroll over. Og til dere som ikke likte denne setningen; C ble laget som en mer lesbar og enkel versjon av ASM, har ihvertfall jeg lest :]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...