Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til nå er C++ det som har hatt mest å by på for meg, og dermed er det jeg foretrekker.

 

Lurer litt på språk som Lisp, og kanskje Haskell o.l.

 

Edit:

..men hvis man tenker sånn bibliotekmessig og mengde med ting å by på, så finnes det i grunn ikke noen andre språk som har så mye å by på som C og C++.

 

Så Lisp og sånnt blir kanskje mest for å lære seg "nye måter å tenke på".

Endret av søppel
Lenke til kommentar
Til nå er C++ det som har hatt mest å by på for meg, og dermed er det jeg foretrekker.

 

Lurer litt på språk som Lisp, og kanskje Haskell o.l.

 

Edit:

..men hvis man tenker sånn bibliotekmessig og mengde med ting å by på, så finnes det i grunn ikke noen andre språk som har så mye å by på som C og C++.

 

Så Lisp og sånnt blir kanskje mest for å lære seg "nye måter å tenke på".

Ja, C++ er vel det som er mest populært og mest brukt (det er vel nesten to like ting).

Det er heller ikke så vanskelig å bruke. Språkmessig har det jo også mye å by på, så jeg må si meg enig der.

Lenke til kommentar
Til nå er C++ det som har hatt mest å by på for meg, og dermed er det jeg foretrekker.

 

Lurer litt på språk som Lisp, og kanskje Haskell o.l.

 

Edit:

..men hvis man tenker sånn bibliotekmessig og mengde med ting å by på, så finnes det i grunn ikke noen andre språk som har så mye å by på som C og C++.

 

Så Lisp og sånnt blir kanskje mest for å lære seg "nye måter å tenke på".

Ja, C++ er vel det som er mest populært og mest brukt (det er vel nesten to like ting).

Det er heller ikke så vanskelig å bruke. Språkmessig har det jo også mye å by på, så jeg må si meg enig der.

Erm.. C++ er vel blant de vanskligste språkene du finner, og det er veldig lett å rote seg bort om du ikke vet hva du driver med.

 

Språket banker jo basic/delphi, bla.a. på syntaks, men er vel ikke språket man bør gå for som nybegynner. Strengt tatt er det veldig få områder igjen hvor C++ er beste alternativ, IMO..

 

For enkel scripting, og når ytelse ikke spiller noen rolle, er vel Python temmelig bra. For større oppgaver, som krever litt mer robusthet og ytelse, ville jeg gått for Java, evt. C# eller D (som ikke er så veldig utbredt, men ser veldig interessant ut).

 

Og så kunne det jo vært interessant å kikke litt på Haskell, Scheme osv., for gøy.

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

C++ er vel C#, Python og Java overlegen når det gjelder ytelse. C er vel best egnet for koding på et enda lavere nivå. Assembly o.l er vel ikke så mye å starte med nå.

 

Skjønner ikke at du sier at C++ er et vanskelig språk å begynne med, for grunnstrukturen er meget logisk, og syntaxen selvforklarende. C++ har en bratt læringskurve, men det er bare positivt. Man bør derimot øve litt ettersom man lærer, for det krever litt tilvenning å forstå alt av errors, lage strukturert og enkel kode osv...

 

edit: har du noen lenker som forklarer litt om D ??

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
http://www.digitalmars.com/d/index.html. D ser ganske interessant ut må jeg si, men trekkes mer og mer i retning av funksjonelle språk. Python er ekstremt praktisk, men for lek og moro funderer jeg på å lære OCaml og Haskell. Haskell-kompilatoren jeg prøvde sist, GHC, virket ikke helt kurant dog (kræsjet mens den kompilerte seg selv). OCaml er så vidt jeg vet et forholdsvis modent alternativ.
Lenke til kommentar
Språket banker jo basic/delphi, bla.a. på syntaks, men er vel ikke språket man bør gå for som nybegynner. Strengt tatt er det veldig få områder igjen hvor C++ er beste alternativ, IMO..

 

Delphi har ingenting spesielt med basic å gjøre, for basic er high-level (tror jeg), og Delphi er middle. I Delphi bruker du systemet's funksjoner for å lage programmer + en rekke units som følger med (som igjen bruker systemet). Basic, slik jeg har sett det ligner ikke en gang. Jeg TROR at Delphi er det samme som Borland C++, bare det at språket er Object Pascal.

Lenke til kommentar
http://www.digitalmars.com/d/index.html. D ser ganske interessant ut må jeg si, men trekkes mer og mer i retning av funksjonelle språk. Python er ekstremt praktisk, men for lek og moro funderer jeg på å lære OCaml og Haskell. Haskell-kompilatoren jeg prøvde sist, GHC, virket ikke helt kurant dog (kræsjet mens den kompilerte seg selv). OCaml er så vidt jeg vet et forholdsvis modent alternativ.

"D" så faktisk VELDIG spennende ut :love:

 

EDIT: Satt quotes rundt...

Endret av kr1570ffz0r
Lenke til kommentar
Språket banker jo basic/delphi, bla.a. på syntaks, men er vel ikke språket man bør gå for som nybegynner. Strengt tatt er det veldig få områder igjen hvor C++ er beste alternativ, IMO..

Delphi har ingenting spesielt med basic å gjøre

Jo,

 

både Pascal og Basic har grusom syntax..

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar
C++ er vel C#, Python og Java overlegen når det gjelder ytelse.

Java, og sikkert også C#, matcher vel ytelsen til C++ rimelig godt nå om dagen. De har jo litt mere overhead ved oppstart, og systemene med gc legger ofte beslag på en del mer minne, men om Java eller C# er egnet til oppgaven, så er det vel ingen tvil om hva som lønner seg av produktivitetshensyn. Systemprogrammering, real-time systemer o.l. er vel steder jeg ville vært litt skeptisk til å bruke Java.

 

Skjønner ikke at du sier at C++ er et vanskelig språk å begynne med, for grunnstrukturen er meget logisk, og syntaxen selvforklarende. C++ har en bratt læringskurve, men det er bare positivt. Man bør derimot øve litt ettersom man lærer, for det krever litt tilvenning å forstå alt av errors, lage strukturert og enkel kode osv...

Hvis du bare skal lage dine egne datastrukturer, leke deg litt med direct3d el.l., så greier jo C++ den jobben fint.

Så snart du begynner på ikke-trivielle ting som skal kjøre en stund, og derfor helst ikke bør lekke minne som en sil, så synker produktiviteten rimelig fort.

Java, og de andre arvtagerne til C++ deler jo samme grunnleggende syntax, men har fjernet all dritten som folk ikke klarer å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Frank2004: Det du snakker om er vel ikke helt for de som 'begynner', vel ??

Neida, men når språkene jeg nevner har samme syntaks fra en nybegynners ståsted, og større og bedre (ihvertfall mer brukervennelige) biblioteker inkludert som standard, så ser jeg ingen grunn til at de skal rote seg borti C++ før de evt. må.

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Medlem-42829

Jeg har nettopp begynt med VB syns det er ganske morro siden jeg får all hjelp jeg trenger på forumet her :)

 

Men C++ er ikke det vanskelig ? :p har litt lyst å prøve det men kommer til å bli så forvirra så derfor spør jeg ;P

 

Erre lett å lære? for nybegynner.e..

:thumbup::tease::w00t:

Lenke til kommentar

C++ har kilometervis med kode :-) men er det språket en kan gjøre *alt* så og si. For enkeltprogrammere er vel VB/Delphi mulig best? Nå er jo C# på full vei inn.

 

Men så klart, VB / Delphi er programspråk folk kan lære seg selv på 1 måned. Du lager databaser og tradisjonelle forretningsprogrammer. Firkantede dataspill med bitmap og lignende.

 

Det finnes drøyt 2500 ulike programspråk, C++, Delphi, VB, Java og disse er klasifisert som High-Level og er derfor de mest populære.

 

Uansett, det er mer nyttig å lære seg Windows programmering fremfor Web-programmering som javascript, php og asp. En webside kan en klikke bort og aldri besøke igjen, selv om du har jobbet i flere uker. Dataprogrammer er mer en nytteting.

 

Det er jo delte meninger :-)

Lenke til kommentar
C++ har kilometervis med kode :-) men er det språket en kan gjøre *alt* så og si. For enkeltprogrammere er vel VB/Delphi mulig best? Nå er jo C# på full vei inn.

 

Men så klart, VB / Delphi er programspråk folk kan lære seg selv på 1 måned. Du lager databaser og tradisjonelle forretningsprogrammer.  Firkantede dataspill med bitmap og lignende.

 

Det finnes drøyt 2500 ulike programspråk, C++, Delphi, VB, Java og disse er klasifisert som High-Level og er derfor de mest populære.

 

Uansett, det er mer nyttig å lære seg Windows programmering fremfor Web-programmering som javascript, php og asp. En webside kan en klikke bort og aldri besøke igjen, selv om du har jobbet i flere uker. Dataprogrammer er mer en nytteting.

 

Det er jo delte meninger :-)

Delphi kan gjøre nesten like mye som VB, det er en klasse høyere enn VB (som igjen er klassen under C/C++)

 

Og det er bare et språk du kan gjøre "alt" i - ASSEMBLY!

 

EDIT: Innlegg nummer 150 :!:

 

EDIT2: Og C++ er ikke kilometervis med kode, da har ikke du programmert mye i det.

Hvis du bruker noen biblioteker så er det ordnet. Det er vel heller VB og andre high-level språk som har litt for lite kode...

 

EDIT3: High-level er enkelt å bruke, low level er vanskelig å bruke.

Sånn er det. C++ er heller ikke high-level.

Endret av kr1570ffz0r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...