Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på hva alle dere der ute synes om forskjellige programmeringsspråk?

 

Alle språk har jo noe du kan irritere deg over i, personlig misliker jeg

VisualBasic og PHP, men foretrekker C++ og Delphi (Object Pascal), og i små

doser, assembler (fordi jeg ikke kan så mye der ennå).

 

Hyggelig hvis dere kan poste en grunn også (ganske ulikt meg, for jeg har ikke tid nå :D)

Noen meninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Det er liksom det første språket jeg lærte.

Jeg synes også det er en smule enklere enn C/C++.

Det beste er vel at språket er mer leselig, det er enklere enn C++, men du kan gjøre bortimot alt du kan i C++ med Delphi. Compileren er også super (selv om det ikke har noe med språket å gjøre).

Det er også kos at programmene inneholder debugging-info og alt det der uten at det går utover filstørrelsen. Filstørrelsen er ikke nødt til å være over 400 kb (mangen som tror det)... Jeg kan fint lage et program på 23 kb som viser et vindu og en knapp... Du har kanskje litt mindre kontroll enn i C++, men det blir gjengjeldt av den lille tiden du bruker på å programmere tingene (det går bittelittegranne kjappere).

Lenke til kommentar
Ja, men jeg kan bare litt om hvert språk i C slekta. C# er litt microsoft-dominert, og det betyr at det ikke er gratis. C++ har OO, det har ikke vanlig C.

 

Delphi er bra fordi det er enkelt. (synes noen)

Du kan programmere nesten like avansert med Delphi som i C.

Jeg bruker veldig sjelden "Application" templatet som følger med delphi nå lenger.

Men det er noen oppgaver som blir litt enklere, pluss at språket er mye mer leselig.

Lenke til kommentar

Har ikke så forferdelig mye erfaring med programmering, egentlig. Hadde det som fag på skolen i fjor. Men det gikk mest i VB, noe som er greit nok for å komme inn i programmeringstankegangen, men totalt ødeleggende for logisk tenkning.

Etter det har jeg programmert litt PHP, hvis det i det hele tatt kan kalles programmering. Blir nok mer programmering når jeg kommer i gang med studier om et år :)

Lenke til kommentar
:nei::thumbdown:

Hvorfor ikke ? VB er helt greit og enkelt satt opp (selvfølgelig uten logikk). Man lærer de vanligste løkkene for, while, do/loop. Samt if og case. Jeg vil ikke anbefale VB hvis du har tenkt å lage noe stort og krevende. Til det blir VB for treigt.

Men jeg kan si det, at hvis jeg hadde fått valget igjen, så hadde jeg ikke startet med VB.

Lenke til kommentar

VB er alt for mye arbeid for en liten oppgave. Å komme inn i programmeringstankegangen er vel heller ikke det samme som å lære seg løkker + if's ;) HVis du vil komme inn i programmeringstankegangen, vil nok et mer logisk oppbygd, litt mer lav-nivå språk hjelpe. Ok, kanskje ikke assembly, men f.eks. C eller C++ ? Python/Perl ? Disse er faktisk enklere å forstå enn VB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...