Tr1llobite Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Jeg lurte på hva alle dere der ute synes om forskjellige programmeringsspråk? Alle språk har jo noe du kan irritere deg over i, personlig misliker jeg VisualBasic og PHP, men foretrekker C++ og Delphi (Object Pascal), og i små doser, assembler (fordi jeg ikke kan så mye der ennå). Hyggelig hvis dere kan poste en grunn også (ganske ulikt meg, for jeg har ikke tid nå ) Noen meninger? Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 C++, syns ikke det er noen ulemper med et jeg(kansje fordi jeg ikke har så mye erfaring og ikke kan noen andre språk), litt mye kode å skrive noen ganger, lett å miste kontrollen litt men det er ikke noe problem. Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 27. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2004 Norsk.... Jeg gleder meg mer til Engelsken overtar Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Enig, når engelsk overtar helt blir det herlig back to topic: Python er Tingen Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 29. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2004 Enig, når engelsk overtar helt blir det herlig back to topic: Python er Tingen Jeg har hørt at python skal være ganske bra, men jeg har ikke prøvd det noe serlig mye. Har liksom aldri giddet å sette meg inn i det. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 C++ eller VB, kommer an på hva jeg skal lage. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Kan vel egentlig ikke stort annet enn c/c++, men det kan brukes til mye rart, så jeg er fornøyd. Har også satt med litt inn i Delphi, men det er snodige saker... Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Zethyr: .net, Java osv er også gratis... kr1570ffz0r: hva er det som er så bra med Delphi??? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Ja, men jeg kan bare litt om hvert språk i C slekta. C# er litt microsoft-dominert, og det betyr at det ikke er gratis. C++ har OO, det har ikke vanlig C. Delphi er bra fordi det er enkelt. (synes noen) Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 Det er liksom det første språket jeg lærte. Jeg synes også det er en smule enklere enn C/C++. Det beste er vel at språket er mer leselig, det er enklere enn C++, men du kan gjøre bortimot alt du kan i C++ med Delphi. Compileren er også super (selv om det ikke har noe med språket å gjøre). Det er også kos at programmene inneholder debugging-info og alt det der uten at det går utover filstørrelsen. Filstørrelsen er ikke nødt til å være over 400 kb (mangen som tror det)... Jeg kan fint lage et program på 23 kb som viser et vindu og en knapp... Du har kanskje litt mindre kontroll enn i C++, men det blir gjengjeldt av den lille tiden du bruker på å programmere tingene (det går bittelittegranne kjappere). Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 Ja, men jeg kan bare litt om hvert språk i C slekta. C# er litt microsoft-dominert, og det betyr at det ikke er gratis. C++ har OO, det har ikke vanlig C. Delphi er bra fordi det er enkelt. (synes noen) Du kan programmere nesten like avansert med Delphi som i C. Jeg bruker veldig sjelden "Application" templatet som følger med delphi nå lenger. Men det er noen oppgaver som blir litt enklere, pluss at språket er mye mer leselig. Lenke til kommentar
sim Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Har ikke så forferdelig mye erfaring med programmering, egentlig. Hadde det som fag på skolen i fjor. Men det gikk mest i VB, noe som er greit nok for å komme inn i programmeringstankegangen, men totalt ødeleggende for logisk tenkning. Etter det har jeg programmert litt PHP, hvis det i det hele tatt kan kalles programmering. Blir nok mer programmering når jeg kommer i gang med studier om et år Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Men det gikk mest i VB, noe som er greit nok for å komme inn i programmeringstankegangen. Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 Haha! Jeg begynte faktisk med Game Maker (deretter Delphi, siden jeg sa det var det første jeg lærte), og er fremdeles registrert bruker. Lenke til kommentar
sim Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Hvorfor ikke ? VB er helt greit og enkelt satt opp (selvfølgelig uten logikk). Man lærer de vanligste løkkene for, while, do/loop. Samt if og case. Jeg vil ikke anbefale VB hvis du har tenkt å lage noe stort og krevende. Til det blir VB for treigt. Men jeg kan si det, at hvis jeg hadde fått valget igjen, så hadde jeg ikke startet med VB. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 VB er alt for mye arbeid for en liten oppgave. Å komme inn i programmeringstankegangen er vel heller ikke det samme som å lære seg løkker + if's HVis du vil komme inn i programmeringstankegangen, vil nok et mer logisk oppbygd, litt mer lav-nivå språk hjelpe. Ok, kanskje ikke assembly, men f.eks. C eller C++ ? Python/Perl ? Disse er faktisk enklere å forstå enn VB. Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 1. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2004 (endret) www.bloodshed.net - Last ned Dev-C++ (gratis) www.amazon.com - Kjøp deg en bok (300-700 kroner) Endret 1. juli 2004 av kr1570ffz0r Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 Jeg vil anbefale å bruke noen dager til å lese på nett og se om du liker språket først, i hvertfall hvis du er ganske fersk innen emnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå