Gå til innhold

Hvordan er touchen din ?

Anbefalte innlegg

Dvorak skal visstnok være bedre når du har kommet skikkelig i gang:) Har lyst til å prøve men orker ikke lære meg noe nytt layout akkurat nå:)

Har 5-700 på vanlig tastatur når jeg har noe konkret å skrive på:) eller bare tull ....

engelsk går det litt lavere på på spesielle fremmeord men er oppi 4-550 der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser aldri ned på tastene lengre, måtte vel slutte med det siden siden jeg i lengre periode brukte en amerikansk tasatur med norsk oppsett.

Jeg har også merket at det går litt treigere å skrive på engelsk, det er nesten som om fingrene mine har skrevet disse ordene så mange ganger at de vet hvor som skal trykkes osv...

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Skriver 370-450 tpm på skoletastaturet når jeg skriver av en ukjent tekst.

Har ikke målt her hjemme når jeg sitter med fingra i fri og hjernen på tomgang på irc da... da skriver jeg som bare fean. Litt feil her og der, men det er jo irc da :p

Bruker ikke noe spess system, jeg bare skriver. Bruker begge tomlene til space, lillefingra til shift og enter, og resten av fingra til alt anna.

Skriver uten å se på tastaturet både på vanlig tastatur og på det numeriske....

bfisk

Lenke til kommentar
ingen her som skriver/bruker dvoark ?

Ser du paa forrige side ser du at det er noen som bruker dvorak(akkurat naa amerikansk dvorak(men finnes ogsaa norsk oppsett)). Vil annbefale dvorak til alle som ikke kan vanlig touch fra foer. Selv skriver jeg vel omtrent like fort som jeg gjorde med touch. Men ord og settninger "som sitter i fingrene" gaar som regel raskere med dvorak og det er mere ergonomisk enn touch.

Tenker du mest "tast for tast" (som naar man skriver lange ord/andre spraak) naar du skriver touch er det nok ikke saa mye vits i aa gaa over til dvorak. Kan man touch fra foer vil det ogsaa ta litt tid foer man er oppe i sin gamle hastighet (uker, maaneder). Og det er vanskelig aa bytte frem og tilbake mellom de. Det tar nok noen timer paa irc foer man kan skrive touch med vanlig hastighet igjen (og naar man saa skal bytte tilbake til dvorak igjen tar det ogsaa litt tid).

Jeg synes ikke at det er noedvendig aa bytte om tastene paa tastaturet, skal du gaa over til dvorak kan du likegodt laere deg aa ikke se paa tastaturet. I innlaeringsfasen boer du kun bruke dvorak (ikke bytte frem og tilbake). Dette kan vaere litt slitsomt hvis man ofte bruker maskiner man ikke selv har kontroll over og hvor det blir lagt inn nytt diskimage med jevne mellomrom (skoler osv.). Amerikansk dvorak foelger med windows, men norsk dvorak krever litt mere jobb for aa innstalere, men kan gjoeres litt enklere/raskere ved aa ha en batch fil el.

Sjekk http://www.stenling.no/dvorak for mer info

Lenke til kommentar

Heh,, ikke flaut å ikke kunne touch da... Kjenner mange som skriver som djevelen, men kan null om pc læll.. Får jo til å bruke noen andre fingre og da. :-?

Noen som vet hvorfor Tastaturbokstavene er satt opp sånn forresten, og ikke alfabetisk f.eks?

Stammer fra de gamle skrivemaskinene, et lurt hode fant ut at når bokstavene stod slik, var det minst mulig sjangse for at de trykkpinnene kilte seg sammen.( pinnen med Bokstaven og sverten) Altså lengs mulig vekk fra hverandre ved danning av ord.. Vi bruker oppsettet ennå.. helt mongo men. :roll:

Lenke til kommentar

Har som de fleste her min helt egen teknikk :)

Aner ikke hvor fort det går, men jeg bruker stort sett peke - og langefingrene + tommelen da self ;)

Kunne godt tenkt meg å lære touch da jeg skriver veldig mye både hjemme (privat) og på jobb.

Noen som vet om ett godt program for å lære touch? ....På norsk?

Lenke til kommentar

Går vel ikke akkurat vanvittig fort, hadde touch som valgfag sisteåret på ungdomskolen, de hadde forresten nettopp gått over fra skrivemaskiner til (svært så utdaterte) PCer.. 8)

Det var faktisk et veldig lurt valg å velge touch som fag, har hatt mye nytte av det siden.

Dog nå har det vel gått rundt fem år siden den tid, og må vel kunne skryte på meg en viss positiv utvikling. :)

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg teste hastigheten jeg skriver med?

Tja, du tar en stoppeklokke og en bok du ikke har lest fra bokhylla.

Så åpner du ditt skriveprogram. Starter stoppeklokka og skriver av fra boka. Når du har skrevet litt så tar du ordtelling i skriveprogrammet ditt og etter litt regning så har du testa hastigheten din ;)

Lenke til kommentar

Lærte faktisk touch i 1. - 2. klasse på barneskolen. Men for et par måneder fant jeg ut at jeg skrev litt gal touch. Jeg har gått over til riktig måte og nå skriver jeg svinfort (synes jeg, ihvertfall :) ).

Det går ikke like fort hele tiden, men etter 5-10 minutter på tastene så går det rimelig unna. Har ikke sett på tastaturet på flere år, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg teste hastigheten jeg skriver med?

Tja, du tar en stoppeklokke og en bok du ikke har lest fra bokhylla.

Så åpner du ditt skriveprogram. Starter stoppeklokka og skriver av fra boka. Når du har skrevet litt så tar du ordtelling i skriveprogrammet ditt og etter litt regning så har du testa hastigheten din ;)

Det tenkte jo jeg også. Men jeg hadde håpet på noe som var litt enklere. Et program for eksempel.

Lenke til kommentar
Kjøper man nytt tastatur, teiper man på nye tegn, eller husker man bare oppsettet? Det siste må være litt krevende i begynnelsen..?

I begynnelsen kan man for eksempel skrive ut et bilde av oppsettet og ha ved siden av pcen. Eller man kan prøve seg frem når det er noen taster man ikke husker. Tror det er en lur måte for å lære det raskest mulig.

Endrer man på tastene eller teiper på nye tegn tror jeg at det vil ta lenger tid før man kan skrive uten å se på tastaturet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...