Gå til innhold

Prosessoren eller hovedkortet?

Svulst

Anbefalte innlegg

Da var det meg igjen med varmeproblemer..

Det jeg lurer på er:

Jeg kjørte en sånn test på sisoft sandra som skulle stresse prosessoren så jeg kunne se hvor varm den ble ved max load.. Men etter testen hadde gått i kanskje 1 min så slo PC'n seg av mens den begynte å ule høyt.. Men dette skjedde ved 62 grader.. og jeg har satt at shutdown skal skje ved 78 grader.. både i Abit EQ og BIOS..

Har forøverig Abit KV7 hovedkort og AMD Athlon XP 2800+..

Hvem av disse kmponentene er det som streiker.. :hmm:

ps

har oppdatert bios

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har 3 kabinettvifter, kjølepasta og full pakke.. den lå stabilt på 52 grader idle for bare 1 uke siden, jeg har ikke gjort noen annen forandring enn å sette i et nytt skjermkort..

Men poenget er: hva er det som slår av pc'n min når jeg har satt verdiene til 80 grader??

Lenke til kommentar

Det kan hende temperaturen du avleste (i SiSoft Sandra?) ikke stemmer overens med temperaturen hovedkortet bruker. Uansett, 62 grader er litt vel mye.

Det er fire temperaturer som bør sjekkes:

1. CPU idle

2. System idle

3. CPU stress

4. System stress

Hvis system temp. (målt på hovedkortet et sted, tilsvarer temp. inne i kabinettet) er for høy, så tyder det på for dårlig lufting av kabinettet ditt. Da er det kjekt å vite noe om resten av systemet ditt, som f.eks. kabinett type, strømforsyning, grafikkort og kabinettvifter. Det hadde også vært kjekt å vite hva slags CPU kjøler du har, selv om den er aldri så ny...

Lenke til kommentar

Chieftech dragon kabinett med 340W

Saphire radeon 9600XT skjermkort..

spire whisperrock 5 prosessorkjøler

har to ganske svake vifter som blåser inn og ut av kabinettet men en ganske kraftig i døra som blåser nesten på prosessoren..

Jeg leser av to tempraturer i EQ en på 64 grader og en på 58-59 grader

Endret av Svulst
Lenke til kommentar
Chieftech dragon kabinett med 340W

Saphire radeon 9600XT skjermkort..

spire whisperrock 5 prosessorkjøler

har to ganske svake vifter som blåser inn og ut av kabinettet men en ganske kraftig i døra som blåser nesten på prosessoren..

Jeg leser av to tempraturer i EQ en på 64 grader og en på 58-59 grader

Hvilken vei blåser viftene? Den i døren blåser inn sier du. Jeg håper vifter bak blåser ut og vifter foran blåser inn?

Den Whisperrock kjøleren er vel ikke verdens heftigste...

Ellers så ser jo oppsettet ditt bra ut.

Lenke til kommentar

amd'er kan ha høy temp. Min la seg på 50 i idle og 60 i load...

Men det var litt off-topic....

Du kan kansje prøve og bytte cpu vifte.. Kansje låne en av en kamerat eller noe sånn? ;)

Kansje vifta di har stoppa??

Endret av Hylo
Lenke til kommentar

Fingra ikke med noe nei..

Jeg får prøve litt forskjellig..

sette prosessoren på et annet hovedkort og en annen prosessor inn i det jeg har nå feks..

Vifta i døra blåser inn, en bak blåser ut og en forran blåser også inn.. MEN disse to viftene i hver sin ende er ganske svake.. de blåser lite luft virker det som..

Men uansett.. shutdown ved 60 grader skal vel ikke skje?

Lenke til kommentar

Har selv alltid latt vifta i døra blåse inn når jeg har bygd pc'er for andre. Har liksom sett for meg at dette ville gi mest effekt. Og ser også at de fleste andre har gjort det sånn.

Men fant så dette på en side hos Chieftech:

The advantage of having a fan in the side panel, is that the warm air inside the case is pushed out. The fans are always meant to take the warm air out of the case. If the fans blow air into the case, this can cause a disturbance in the air flow, which would have a big impact on the cooling performance of the case.

Har nå ett svart chieftec big tower, som ikke har hull i døra (svart og hvit er visst uten). Så jeg får ikke testa dette selv nå. Men har andre prøvd å la den blåse ut ? Og hvordan påvirker det tempen ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...