Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

filserver på internett

Anbefalte innlegg

skrev en post i delen "Hjelp, jeg skal ha ny PC" også, men velger å presisere en av "alternativene" her...

- jeg har omlag 200gb musikk, filmer o.l (per i dag på interne disker) som jeg vil ha tilgang til på (minimum) to plasser (skal bo 50/50 på to plasser fremover), helst flere.

- jeg vil også ha tilgang til dokumenter, e-post o.l på samme måte.

en av løsningene på dette er;

3. En "server" på en plass, slik at man kan ”streame” musikk/filmer/dokumenter hvor man måtte være. Eventuelt kombinert med en memory stick for dokumenter.

Fordeler: Alltid tilgang til musikk og dokumenter hvor hen det måtte være

Interne disker er langt billigere enn eksterne

Ulemper: Krever en servermaskin som tåler lang oppetid

Krever mye konfigurasjon og vedlikehold

Krever (mye?) og konstant båndbredde

Må også kunne laste ned ny musikk/filmer etc

er det noen som har greie på dette..og kan hjelpe meg med å presisere spesifikasjoner på pc'en som skal fungere som server, hvor stor båndbredde som kreves (både av server og mottaker-pc), evt software...

hadde vært glimrende med litt hjelp her...jeg har bare ideen, aner ikke hvordan dette kan (om det kan) løses i praksis...

på forhånd takk!

;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

der servern står trenger du utfart på linje dvs feit adsl linje, eller middels shdsl linje ..

streaming av film i god kvalitet tror jeg du kan glemme, men om du har 1mbit shdsl så vil du laste med ca 130kbsec som tilsvarer ca 3 timer på 1 cd plate om jeg ikke tar helt feil..

om du har råd til 1 stk 1mbit shdsl og 1 stk 1mbit adsl linje så ville jeg gjort følgende.

serversite: 1mbit shdsl, win2003 server, vpn pptp, admin terminal server

workstation site: 1mbit adsl, xp,

ved å benytte vpn får du sikker kryptert full tilgang til lokal nettverket der servern står, og du kan jobbe via terminal server direkte på servern med alt som ikke krever mye båndbredde (filmer, musikk, video red, bilde red, funker dårlig) men dokument og mail og alt mulig sånnt funker fint.

oppetid: alle pc'er er bygget med tanke på å stå på konstant. utenom laptops, så det er ingen problem.

konfigurasjon og vedlikehold: sett på automatisk download på winupdate og installere og boote manuellt, så slipper du at maskinen dropper deg klokken 02.00 om natten.. (sett allt til auto om dette ikke er problem.) dette er omtrent det eneste du trenger av vedlikehold utenom når servicepacks blir sluppet som du ikke kan legge inn uten videre på den ulovlige warez versjonen du har av windows :scared: ...

som sagt .. jeg ville ikke begynt å styre med streaming da det kommer til å koste mye mer enn det smaker.. om du ikke er fornøyd med crap kvalitet på filmene da vel og merke...

Lenke til kommentar
Eller hvorfor ikke bare sette opp en Linux-sak da? ;) gratis og laget for gode oppetider!

er jo ikke oppetiden som er problemet i denne saken, en windows server hadde fint klart den oppetiden som trengs. Problemet i denne saken her er jo linjene.

Lenke til kommentar

Jeg støtter Typhon sitt forslag med å sette opp en linux boks, hvor en ikke trenger noen form for skjerm for å gjøre de instillingene man trenger. Selv har jeg en filserver rett ved siden av meg her, som funker perfekt til LAN deling men ikke så bra til internettdeling, siden jeg bare har telenor 1024/256 linje.

Jeg ville satt opp en linux server lokalt, og brukt den som altmulig server. Som sagt tidligere i forumet er det gratis og jeg mener det er mye mer stabilt enn windows server 2003. Det eneste problemet er at det kan være litt hardt og configurere serveren hvis man ikke har brukt linux før, men det å spørre andre om hjelp er jo ennå ikke ulovlig. :)

Lenke til kommentar

hmja, det var noe slikt jeg tenkte...

gitt at jeg dropper streaming av film, kan det fungere godt med musikk?

hvordan kan dette evt løses ved hjelp av winamp, kan jeg "mounte" nettverksstasjonene på workstation site slik som i et lokalt nettverk...?

for å snakke om mine to andre alternativer var dette å kjøpe en laptop med ekstern disk, eller kanskje bare en ekstern disk...som forsåvidt seiler opp som en god løsning nå...?

Lenke til kommentar

en enkel løsning er å mounte i windows

Men SMB protokolden er ikke lagd for internet

så du kan fort opnå treghet og pake tap

har prøvd det en gang , med en server på en 4 mbit og klienten på en 2 mbit.

ikke en gang da var det 100%, å spile MP3 på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...