surtur Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) #oppdaterte topic# mine behov er ganske rett frem; - jeg har omlag 200gb musikk, filmer o.l (per i dag på interne disker) som jeg vil ha tilgang til på (minimum) to plasser (skal bo 50/50 på to plasser fremover), helst flere. - jeg vil også ha tilgang til dokumenter, e-post o.l på samme måte. foreløpig ahr jeg kommet frem til tre alternativer; 1. Laptop med ekstern harddisk Fordeler: svært portabel, kan brukes i for eksempel skolesammenheng. Ulemper: Dyr i forhold til ytelse på stasjonær Dårlig batterilevetid Vanskelig/dyrt å reparere og oppgradere 2. To stasjonære pc’er med ekstern harddisk som jeg transporterer mellom og/eller ”USB Memory Stick” Fordeler: God ytelse i forhold til pris Ingen batteribegrensning Kan med letthet oppgraderes eller repareres Ulemper: Dårlig portabilitet Eventuell ekstern harddisk må fremdeles transporteres Det må det kjøpes to sett” med skjerm, tastatur, mus etc. 3. En "server" på en plass, slik at man kan ”streame” musikk/filmer/dokumenter hvor man måtte være. Eventuelt kombinert med en memory stick for dokumenter. Fordeler: Alltid tilgang til musikk og dokumenter hvor hen det måtte være Interne disker er langt billigere enn eksterne Ulemper: Krever en servermaskin som tåler lang oppetid Krever mye konfigurasjon og vedlikehold Krever (mye?) og konstant båndbredde Må også kunne laste ned ny musikk/filmer etc jeg er veldig åpen for andre alternativer jeg muligens har forbigått. på sistnevnte "server"-alternativ er jeg helt blank, hva kreves av båndbredde? kan jeg feks kjøre windows 2003 server? alt av innspill er relevant... på forhånd takk... Endret 16. juni 2004 av surtur Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 ville nok gått for den første jeg da, sjekk ut pc-byggeren for laptop'er på netshop.no Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Kjøp deg 1stk Barebone og 2 stk skjermer du som enda et alternativ liksom.. Lenke til kommentar
surtur Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 Kjøp deg 1stk Barebone og 2 stk skjermer du som enda et alternativ liksom.. du mener jeg skal ta med meg en barebone frem og tilbake? er ikke det litt tungt og stressfult da? kan være snakk om en gang per uke her, liksom.... Lenke til kommentar
t0bben Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Kjøp deg 1stk Barebone og 2 stk skjermer du som enda et alternativ liksom.. du mener jeg skal ta med meg en barebone frem og tilbake? er ikke det litt tungt og stressfult da? kan være snakk om en gang per uke her, liksom.... Funker vel fint det gjør det ikke? Blir som å reise på lan en gang i uka, ikke noe problem det vel... Lenke til kommentar
surtur Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 Funker vel fint det gjør det ikke? Blir som å reise på lan en gang i uka, ikke noe problem det vel... vel, jo. jeg avskriver denne løsningen allerede...gidder ikke drasse på en fullvoksen pc frem og tilbake på bussen. dessuten har jeg aldri vært noen tilhenger av lan-parties desverre... Lenke til kommentar
Bever Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Kjøp en shuttle pc, du kommer ikke til å angre =) den får du med deg i en liten sekk e.l. Max 5kg. Jeg har iallefall ikke angret =) Lenke til kommentar
surtur Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2004 hm, ser at jeg får de rundt 3-4 kilo, og det selges ymse bærevesker... prisen blir vel ca halvparten av en iBook feks, og jeg kan spare en del på å ha interne disker kontra eksterne... dette trenger kanskje ikke være så dumt, peis på med info til å overtale meg! takker for gode innspill, og sorry som avviste dem så raskt Lenke til kommentar
surtur Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2004 hm, funnet dette på komplett så langt, har aldri bygget barebone før...så alle innspill er velkommne...; Shuttle SN41G2B Barebone Socket A Sort nForce2, LYD, AGP,USB2.0, Firewire_ Varenr.: 121205 Lagerstatus: 9 stk på lager 2294.99 -------------------------------------------------------------------------------- AMD Athlon XP2800+ 2.083 GHz Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM Varenr.: 116245 Lagerstatus: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 5 dager) 840 -------------------------------------------------------------------------------- Abit Siluro Geforce FX5200DT 128MB AGP, DDR, TV-Out, DVI-I -Demo1 Varenr.: 119412 Lagerstatus: 1 stk på lager 499.99 -------------------------------------------------------------------------------- Shuttle Remote Control for XPC infrared, USB Varenr.: 301016 Lagerstatus: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 10 dager) 349.99 -------------------------------------------------------------------------------- Shuttle Carry Bag Passer til: XPC-serien Varenr.: 115489 Lagerstatus: 3 stk på lager 250.24 -------------------------------------------------------------------------------- Totalt: 4235.21 jeg har 2x256mb ddr-ram brikker fra før, + to hd på henholdsvis 120 og 80gb.. har også en 19" hansol lcd, men trenger vel kanskje en ny skjerm etterhvert...det tar jeg senere... innspill? Lenke til kommentar
Shader Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 har også en 19" hansol lcd, men trenger vel kanskje en ny skjerm etterhvert...det tar jeg senere... innspill? Du trenger vel ikke ny skjerm hvis du allerede har en 19" LCD... Lenke til kommentar
Shader Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Ser ut som et bra oppsett! Men DVD/CD da, du trenger vel kansje det også? Får å få installert os og sånt liksom. Lenke til kommentar
surtur Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2004 Ser ut som et bra oppsett!Men DVD/CD da, du trenger vel kansje det også? Får å få installert os og sånt liksom. aj, sant det. har en dvd-spiller fra før, har lyst på en dvd-brenner. dersom jeg kjøper en dvd-brenner og har en dvd-spiller kan jeg da brenne vanlige dvd-filmer (til privat bruk seff )? dette må kanskje være i en annen pc, i og med at barebone bare støtter et optisk drev? hvordan er det egentlig med utseende på optisk drev i en barebone, bryter det ikke helt med designet? angående skjerm, jeg har min nåværende skjerm på en annen pc, så må nok ha en ny skjerm til barebonen...får se hvordan jeg gjør det Lenke til kommentar
Shader Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 (endret) Hvis du skal ha en skjerm skal skal bli flytta litt rundt på, anbefaler jeg deg en 15" LCD skjerm... Endret 16. juni 2004 av Shader Lenke til kommentar
surtur Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2004 Hvis du skal ha en skjerm skal skal bli flytta litt rundt på, anbefaler jeg deg en 15" LCD skjerm... nei, skjerm, tastatur etc skal stå på to forskjellige plasser. men glem skjerm i første omgang, det ordner jeg senere. Lenke til kommentar
Shader Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Hvis du skal ha en skjerm skal skal bli flytta litt rundt på, anbefaler jeg deg en 15" LCD skjerm... nei, skjerm, tastatur etc skal stå på to forskjellige plasser. men glem skjerm i første omgang, det ordner jeg senere. Okay... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå