And.rs Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Microsoft har laget en plattform for spillutviklere som kan gjøre fremtidens spill vanvittig mye bedre. Egentlig skal ikke spillere vite om XNA, Microsofts nye plattform for spillutviklere. Den skal bare eksistere, og gjøre spill bedre. Spillere over hele verden trenger ikke å vite at den i det hele tatt. Det mener i alle fall Microsoft selv. Men nå vet man det, og her er hemmeligheten med XNA: Noen mener X-en står for Xbox eller DirectX, andre hevder den står for ”cross over”. Begge deler stemmer like bra. N-en står for ”Next generation” og A-en for ”Architecture”. Hele ideen er enkel: Spillutviklere (for pc og Xbox, selvsagt) får et sett med funksjoner som alle spill må ha for å funke, og som det tar unødvendig lang tid å programmere om igjen for hvert nytt spill. Et slags bibliotek med rutiner, med andre ord. Dette kan være ting som vegger i et hus eller hastigheten på en bil. Microsoft mener at bare 20 prosent går til kreativ tenkning i utviklingen av et spill, resten går til selve byggingen av spillet. Det er her de mener XNA vil komme til god hjelp. Skeptikere vil hevde at jo mer ”hyllevare” et spill bygges med, jo mer standardisert og ”likt alt annet” blir det, og det kan de ha rett i. På Microsofts store pressekonferanse i Los Angeles natt til tirsdag fikk vi imidlertid inntrykket av det motsatte. Da Microsoft først lanserte XNA viste de samtidig frem tre demoer, blant annet sportsbilen som krasjer. jeg fikk lasta ned og så The Crash Reloaded. På bare seks uker hadde Pseudo Interactive, som står bak demoen, lagt til en splitter ny bil som i vill fart krasjer front i front med den første bilen. Fysikken er enestående. I den grad vi er i stand til å bedømme troverdigheten i et slikt krasj, ser det skummelt ekte ut. Om dette kan bli standarden for et bilspill som for eksempel ”Burnout 3” har spillere virkelig noe å glede seg over. Men det skal være rom til skeptikerne her. Microsoft har ikke for vane å bare bygge ting til alles beste uten å ha noen baktanker. Vi får vente og se. Kanskje er et spill plutselig 10 ganger bedre enn normalen – uten at du vet hva som har skjedd. ReSSaA Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Hvis dette er så top secret, hvorfor vet du da dette? Tror ikke noe på at dette blir revlusjonerende.... Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Dette er bare motangrepet til Microsoft etter at Unreal 3-motoren ble vist fram. Tror ikke den er så revolusjonell egentlig, finner en utvikler på noe nytt, ja så kommer de andre etter. Lenke til kommentar
NuckChorris Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Hvis dette er så top secret, hvorfor vet du da dette?Tror ikke noe på at dette blir revlusjonerende.... Top secret? Dette er jo gammelt nytt, har hatt videoene siden e3 Har vel vært skrevet om det på siden også..så ikke så verst ut da Lenke til kommentar
genesis Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 http://www.gamer.no/art.php?artikkelid=7310 http://www.gamer.no/art.php?artikkelid=6457 Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) Dette er bare motangrepet til Microsoft etter at Unreal 3-motoren ble vist fram. Tror ikke den er så revolusjonell egentlig, finner en utvikler på noe nytt, ja så kommer de andre etter. HALLO? Er ikke unreal 3 motoren bygd opp av nettopp microsofts DirectX software da? Så dette XNA greiene er på en måte neste generasjons DirectX? Så å forstå? Kan vel ikke være negativt. Og en link til kilden takk Oi. Der ligger en link eller to jo Endret 15. juni 2004 av Veritas_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå