glotón Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Jeg vurderer å kjøpe bærbar nå, er ute etter en bærbar som skal erstatte den stasjonære jeg har i dag. Jeg har sett en del rundt, og vurderer nå Dells Inspiron 8600 med 1,7 Ghz -m prossesor, 512 ram, 128MB ATI Radeon™ 9600 skjermkort. Men det er flere ting jeg er litt usikker på: 1. Størrelse. Det er jo snakk om en ganske stor pc, er det i det heletatt mulig å få den ned i en sekk for transport? 2. Støy. Jeg har lest to tester av denne pc'en, og de sier forskjellige ting, er det noen som har erfaring anngående støynivået, siden det er den en centrino bør den jo være stillegående? Jeg har planer å bruke den på lesesal... 3. Skjermen. Har forstått at det er veldig delte meninger om bredskjerm, og det blir vel en smakssak, men hvordan fungerer oppløsningen? Blir 1920x1200 alt for mye? Bør jeg vurdere 1680x1050? Har xp støtte for denne oppløsningen? Slik at jeg unngår "kumpete" skrift og ikoner. Hvordan er det foresten å se på filmer i 4:3 formatet på en bredskjerm pc? Er det ok å drive med tekstbehandling, surfing på internett på en bredskjerm? Lager bredskjermformatet store problemer for spill? 4. Tastatur. Bråker dette? Er det behagelig å skrive på? Er linjeskift stor nok? 5. Batterilevetid. Hovrdan er denne hvis man bare bruker f.eks. tekstbehandler? Jeg vurderer denne pc'en trass størrelsen siden den skal erstatte min stasjonære, og jeg helst vil unngå å bruke en ekstern skjerm, men jeg vil ha muligheten til å ta den med meg på f.eks. lesesal. Har også lyst på widescreen siden jeg forestiller meg at det er behageligere å se på film på, og det skal jeg gjøre en del! Flott om noen kan komme med noen kommentarer, erfaringer osv.! Gjerne også komme med alternativer, både pc'er med og uten bredskjerm. Lenke til kommentar
KydeX Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Hei. Jeg har selv hatt I8600 i 3 måneder nå, og jeg kan bare si at jeg er kjempefornøyd. 1. Ja, den er stor, men den bør gå ned i en sekk uten for store problemer. Har ikke prøvd selv, bruker kun skinnveska jeg fikk med. Skal du bære mye på den kan den derimot være litt tung. Nesten 4 kg. Det høres ikke så mye ut, men kjenner du på den så merker du at den er tung. Jeg har ikke opplevd dette heller som et problem selv da. 2. Det er en av de mest stillegående maskinene jeg har prøvd. Bruker du kun tekstbehandlig, som f.eks. i en lesesal, så går ikke vifta i det hele tatt. Jeg har sittet en del i stua og spilt far cry bl.a. og da kjører vifta i gang for full musikk, men jeg har ikke fått klager fra samboern som ser på tv i samme rom. 3. Min skjerm har oppløsning på 1650 * 1080. Dersom jeg fikk sjansen til å velge, noe jeg ikke fikk, så ville jeg gått for 1920 * 1200. Xp har støtte for disse oppløsningene, og de er ikke noe problem. XP har en funksjon for å gjøre ikoner og skrift litt større for å kompensere med hensyn til høy oppløsning. Bredskjerm er genialt til surfing, tekstbehandling osv. Du får hele bredden på arket du skriver på, i tillegg til at du kan ha andre vinduer oppe. Genialt til f. eks. photoshop, Dreamweaver etc. Filmer i 4:3 format er jeg usikker på, har ikke prøvd. Bildet blir nok strukket, men det kan du justere litt i f.eks. windows media player dersom du ikke kjører full screen. Jeg har forøvrig ikke opplevd dette som problematisk. Har selv koblet maskinen opp mot TV og sett filmer på den måten. Grafikkortet har nemlig støtte for flere skjermer. 4. Jeg synes tastaturet er greit og funksjonelt. Bråker ikke for mye vil jeg si. Pga. at det er widescreen utgave får man bredere layout på tastene enn en "vanlig" bærbar og er derfor bedre å skrive på synes jeg. 3. Batterilevetid er oppgitt til 4 timer. Dersom man kun bruker tekstbehandling vil jeg si at det holder minst så lenge. Ser du film eller spiller så detter det nok fort ned i 2,5 time tror jeg. Til slutt vil jeg si at selv om den er litt stor og tung, så ville jeg aldri byttet i en ultraportabel laptop. Når jeg ser en slik etter at jeg fikk min I8600 så ser de rett og slett pinglete ut. Lenke til kommentar
Egilegil Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) 1. Det er ingen problem å få den ned i en sekk. Jeg bruker en Targus sekk for 15". 2. Den er helt lydløs (vifta går ikke) helt til du begynner å spille på den. Den suser litt under spilling, men lyden på spillet kveler den støyen. Konklusjon: Den er lydløs på lesesalen og jeg hører ikke vifta når jeg spiller på den. 3. Jeg har 1680x1050. har ikke prøvd annen oppløsning, men synes denne er super. Virker fint i windows. 4. Tastaturet lager litt lyd, men jeg vet ikke hva som er mye eller lite. På lesesalen irriterer du deg mer over at du puster tungt enn tastaturet. 5. Jeg har sekundærbatteri (bytter ut cd brenneren med batteri). da varer batteriene i 8 timer ved skolebruk og lysstyrken på fullt. Det er supert å kunne gå hjemmefra uten å tenke på å ha med seg ledningen. Uten ekstra batteri tipper jeg batteriet varer i 4,5 ved textbehandling (primærbatteriet er kraftigere enn sekundærbatteriet). Edit: Jeg glemte å på det sterkeste anbefale det ekstra batteriet. Det gjør jeg alltid når noen spørr meg om denne maskinen. Jeg hadde ikke bestillt det, men det fulgte med gratis grunnet ett eller annet tilbud. Hadde jeg visst det jeg vet nå, hadde jeg bestillt det uansett. Endret 15. juni 2004 av Egilegil Lenke til kommentar
glotón Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 Takker for flott svar! Akkurat slike erfaringer jeg er ute etter. Jeg har bare ett spørsmål anngående oppløsningen: Du sier at du heller ville hatt 1920x1200, du er ikke redd for at ting blir for smått? Det er ikke slik at det er vanskelig å bruke f.eks. tekstbehandling med den oppløsningen du har? Lenke til kommentar
KydeX Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Har ingen problemer med skrift i det hele tatt. Den er stor nok. Som sagt så har Windows XP en funksjon for å forstørre opp skrift og ikoner når du har høy oppløsning. I tillegg har XP "Cleartype" teknologien, som gjør at skrift blir klarere på LCD-skjermer. Så jeg hadde uten tvil gått for den høyeste oppløsningen. Man får mer plass på skrivebordet. Det er glimrende, spesielt dersom man driver med bildebehandling, videoredigering, webdesign etc. Da har man ofte oppe mange programmer samtidig, samt mange verktøybokser. Man får aldri nok plass til slike oppgaver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå