Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Forsikring og dens pris


Gisle

Anbefalte innlegg

12-12-03_1.jpg

Dere,

Jeg ser for meg at mange tenåringer og andre for såvidt langt inn i 20-årene sliter med syyyke høy forsikringer.

Ingen kan vel med hånden på hjerte si at de overhode ikke skjønner hvorfor.

Det er vel klart at å slippe en 18-åring ut i trafikken dagen han får lappen i en 325i eller 238i, eller M3 eller M5 for den saks skyld, byr på fristelser han ikke greier å motstå.

 

Råning, jenter, fest, fart, frihet og følelsen av uavhengighet river å sliter i en hormonforstyrret kropp. I denne fasen av livet vet man knapt hva angst og ansvar for liv og helse er. Mindre vet man om hvor enorme konsekvensene blir av en enkelt handling som burde ha blitt overveid godt før igangsetting.

 

Det er noen av disse momentene og erfaringene som gjør at forsikringene er skyhøye for denne gruppen.

 

Men, tilbake til poenget mitt.

Hva hvis en forsikring på ens egen bil hadde blitt utforma slik:

 

1.år

Max 5000 km i året

Kun sjåføren i bilen

06:00 – 24:00

Ikke utlån av bil til noen enn foreldre.

Ikke for bil med lån & pant i bil eller verdi mer enn 300.000,-

 

2.år

Max 8.000 km i året

Kun sjåføren + 1 passasjer i bilen (Dama, seff. ..... )

05:30 – 00:30

Ikke utlån av bilen til andre enn foreldre .

Ikke for bil med verdi over 500.000,-

 

3.år

Max 12.000 km i året

Kun sjåføren + 3 passasjerer

Hele døgn

Utlån av bil til fører med sertifikat i 5. år

 

4.år

Max. 20.000 eller dokumentert behov fra arbeidsgiver.

(Er tross allt over 5 mil hver dag, hele året)

 

5.år

Fri av restriksjoner.

 

Med slike restriksjoner ville selfølgelig forsikringa på bilen blitt dramatisk redusert hvis man hadde levt opp til kravene. Men hvis det er slike restriksjoner som må til, er ikke dette greit nok?

(Jeg snakker ikke om de som låner pappas nye E60 eller Mercedes E-klasse, dette er foreldrenes biler og forsikringer)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å bli en god sjåfør må man kjøre mye, så jeg kan ikke helt se noen fordeler med å ha en begrensning på kjørelengden for ferske sjåfører. Jeg er også nokså skeptisk til begrensningen av når på døgnet man kan kjøre. Personlig har jeg også alltid kjørt mer forsiktig når jeg har noen andre med i bilen, enn når jeg kjører alene. Jeg vet at det desverre ikke gjelder alle.

 

For unge skyldes ulykker hovedsaklig fart og mangel på erfaring, og jeg tror ikke elementene du har tatt med vil påvirke dem i noen særlig grad.

Lenke til kommentar

Nei, nå må dere lære dere å LESE innleggene her. Det er her kun snakk om begrensninger på ENS EGEN BIL for å få NED PREMIEN! Om du kjører 100.000 km i året i onkels eller pappas bil, har dette INGENTING med forsikringen på ens EGEN BIL! Hallo? :wow:

Jeg har ikke nevt med ETT eneste ord om trafikksikkerhet og hvordan man blir en god sjåfør. Det er ikke det dette handler om, men hvike kompromisser man er villig til å inngå på kjøremønsteret på sin egen bil. Skjønner? :yes:

Lenke til kommentar

jeg er 18 år, og har hatt lappen i 3 måneder nå. om jeg skulle ha fått restiksjoner på kjøring om natten, hadde det blitt utrolig upraktisk, med tanke på at jeg jobber fra 2 til 10 om nettene noen ganger...

 

ved ulykker er jo som oftest høy musikk og fart en faktor. å sette ned regler om støy inne i bil hadde kanskje hjulpet, da sjåføren blir mindre stressa av det.

Endret av |FSK|
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...