Christopher Skrevet 3. november 2001 Del Skrevet 3. november 2001 Jeg hadde fått en pc jobb hvor jeg oppdaget at den ene harddisken ikke kunne leses, scandisk, formater eller noe i det hele tatt. Fikk bare feilmeldinger (CRS eller no, for det meste lese feilmeldinger) når jeg prøvde å lese, formatere eller scandiske. pc'en fant harddisken osv. Men den var helt utilgjengelig... Jeg sa at han var nokk nøtt til å sende den tilbake fordi den sikkert har en fysisk feil...Hvar dette riktig! Har noen forslag til hva som kan være galt eller lignende? Lenke til kommentar
Milla Skrevet 3. november 2001 Del Skrevet 3. november 2001 Er ikke helt sikker på om jeg forsto problemet ditt riktig. Er det sånn at det er i DOS du ikke finner disken, kan det være at den er formatert med NTFS. Da skal du likevel finne disken i fdisk, hvor du kan slette og endre den. Du kan også bruke PQ Magic til å finne og endre disker og partisjoner - uavhengig av filformatet som er brukt. Lenke til kommentar
Christopher Skrevet 3. november 2001 Forfatter Del Skrevet 3. november 2001 Nei, får ikke tilgang til den med noen programmer i det hele tatt, hvis jeg skriver dir i dos så står det bare MASSE rare tegn å så for jeg en feilmelding... Den er/var formatert som FAT32!! Lenke til kommentar
Milla Skrevet 3. november 2001 Del Skrevet 3. november 2001 Hvis det er en ny disk ville jeg sendt den inn og fått en ny på garantien. Lenke til kommentar
Christopher Skrevet 3. november 2001 Forfatter Del Skrevet 3. november 2001 Så du mener at den er fysisk ødelagt? Det var det jeg også trodde så jeg ba han sende den inn! Lenke til kommentar
Milla Skrevet 3. november 2001 Del Skrevet 3. november 2001 Ja, det kan virke sånn. Jeg sendte en god HD i posten til min bror. Da den kom frem hadde den fått såpass røff behandling av postverkets ansatte, at den var for søppel å regne. En annen ting kan jo være at forskjellene på hardwaren på hans maskin og den du har satt disken inn i er for store og konfliktfylte. Jeg mener likevel at det skal gå fint å liste opp innholdet, samt å formatere. Hvordan oppfører disken seg i eierens maskin? Den er formatert med FAT32, altså har den vært oppe og gått og det er lagt inn OS og diverse software? Hvis den har fungert normalt tidligere; hva slags hendelser var de siste på disken før den krasjet? Lenke til kommentar
Christopher Skrevet 3. november 2001 Forfatter Del Skrevet 3. november 2001 Quote: On 2001-11-03 15:26, Milla skrev:Ja, det kan virke sånn.Jeg sendte en god HD i posten til min bror. Da den kom frem hadde den fått såpass røff behandling av postverkets ansatte, at den var for søppel å regne.En annen ting kan jo være at forskjellene på hardwaren på hans maskin og den du har satt disken inn i er for store og konfliktfylte. Jeg mener likevel at det skal gå fint å liste opp innholdet, samt å formatere.Hvordan oppfører disken seg i eierens maskin? Den er formatert med FAT32, altså har den vært oppe og gått og det er lagt inn OS og diverse software?Hvis den har fungert normalt tidligere; hva slags hendelser var de siste på disken før den krasjet? Disken påstar Ole (dekknavn) at fungerte fin før. Ole sa også at den var oppe å gikk med etter en svær krasj fungerte ikke noenting. Ole mener at han ikke gjorde noe spesielt før det hele skjedde, Diksene inneholder bare masse filmer osv. partition magic 5 greide ikke å lese filsystemet eller noe, og harddisken virket ubrukelig. Første som falt meg inn var virus men jeg vet faktisk ikke! Lenke til kommentar
Milla Skrevet 3. november 2001 Del Skrevet 3. november 2001 Jeg fikk et virus (det var det den tidens eksperter mente ihvertfall) som korruperte en av mine første HD'er totalt. Det gikk ann å se dataen på disken (i DOS), men det gikk ikke å kopiere eller flytte på noe av det. Fikk ny på garantien, men det var kjipt med all dataen jeg mistet da. Hvordan er det hvis du setter disken inn som slave, og booter fra en annen HD. Finner du da Ole's disk som en partisjon og kan hente ut data på den måten? Lenke til kommentar
Christopher Skrevet 3. november 2001 Forfatter Del Skrevet 3. november 2001 Nei, disken til Ole er total utilgjengelig, får ikke tilgang til noen ting på harddisken! Lenke til kommentar
Milla Skrevet 3. november 2001 Del Skrevet 3. november 2001 Ok, da er nok beste løsning å gjøre som du har gjort - be Ole bite i det sure eplet og sende inn disken :wink: Lenke til kommentar
Christopher Skrevet 3. november 2001 Forfatter Del Skrevet 3. november 2001 Stakkars Ole :sad: Lenke til kommentar
knut Skrevet 3. november 2001 Del Skrevet 3. november 2001 Det kan være greit å skjekke med en disk utility test som de fleste harddiske produsenter har på sine sider. De ber da også at kundene med problemer kjører igjennom denne testen for å se om det er feil, og om det er det gir den en feilmelding som du igjen kan sende inn til produsenten av disken for å få en ny en. Har selv opplevd at disker har blitt dårlige fra ibm og maxtor (og sendt inn pga feilmelding i disk utility programmet). Lenke til kommentar
Milla Skrevet 3. november 2001 Del Skrevet 3. november 2001 Du får hviske han noen ord i øret... om backup og sånt. Så kanskje tapet ikke blir så stort neste gang :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå