Filla Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) Bakgrunn: Har tidligere eid FS 7600, DELL i8600. Kjøpte så for ca. en måned siden en ECS G556 fra Multicom, som jeg har skrevet en liten gjennomgang av her på forumet. Så ville skjebnen det at min arbeidsgiver endelig fant ut at jeg faktisk hadde bruk for en Laptop til jobben min, og de bestilte en gjennom min arbeidsgivers IT partner (DELL). Dette skjedde ca. 1 uke etter at jeg hadde mottatt min privat kjøpte G556 Denne vurderer jeg nå å selge. Mye av førsteinntrykket samt bildene jeg legger ved, er satt opp mot G556. Vil på forhånd beklage den dårlige billedkvaliteten, jeg komprimerte bildene en anelse mye DELL D 600 Centrino 1,6 GHZ 512 RAM Radeon 9000 - 32 MB RAM 60 GB HD 14,1 TFT SXGA+ (1400x1050) Wlan type "g" Cd Brenner/DVD leser Innebygd bluetooth Pris: Jeg har jo ikke betalt noe, men når jeg selv satte den sammen på DELL sine sider, kom jeg til ca. 20k inkl. mva for dette oppsettet. Utseende: Den er i hardplast, og har standard DELL farger (sjatteringer i grått). Den ligner forsåvidt på G556, men G556 har et slags "aluminiums-lokk", eller i det minste et slikt belegg i lokket, det har ikke DELL. Den ble levert (til meg) etter patching på IT avdelingen, i en flott bæreveske, med strømforsyning og mus, samt drivere og program på CDr (IT avdelingen hadde fjernet disse). XP pro var innstallert. DELL D600 er en slags mellomting mellom en ultraportabel og en "vanlig" laptop. Den veier kun 2,2 kg (mot G556 sine 2,9), den har 14,1' skjerm (ift G556's 15'), men har fullsize tastatur, og ellers voksne ytelser både med hensyn til CPU-valgmuligheter og dedikert skjermkort. Den fysyske forskjellen i størrelse mellom disse to er imidlertid liten, her ser dere de 2 plassert ved siden av hverandre. Heller ikke i tykkelse er det det noe særlig forskjell som du ser her, (DELL til venstre). Over tastaturet, sitter det 3 knapper, 1 vippeknapp for volum, en MUTE knapp samt ON/OFF. 4 lysdioder sitter på høyre skjermhengsel, og blinker / lyser når laptopen er slått på, ved HD aktivitet, ved batteriinnkobling samt på/av lys for bluetooth. Bluetooth har ingen hardware AV/PÅ knapp forresten. Tastatur / pekeplate: Jeg syntes at G556 hadde et bra tastatur, men D600 har (etter mitt skjønn) et enda bedre et. Tastene er responsive, og de "bråker" ikke. Jeg liker og måten piltastene er plassert på, og at ENTER tasten har dobbel "høyde". Du kan se selv her. D600 leveres med både pekeplate og styrepinne, G556 levers kun med pekeplate. Bruk og valg av disse er en ren smakssak, undertegnede bruker ALLTID ekstern mus Når jeg tvinger meg til å bruke pekeplatene, synes jeg DELL gir et noe bedre inntrykk, og at mus-knappene er noe mer responsive. Pekeplaten kan og (akkurat som G556) stilles inn med mange alternativer, inklusiv scrolling. Her er et bilde av hele tastaturet. Videre har D600 luke for DOCKING i bunnen, min laptop er imidlertid levert uten dockinstasjon. Skjerm: Jeg jobber en del i Exel samt exel-lignende program, og er avhengig av å ha høy oppløsning på skjermen (for å slippe å scrolle så mye), slik at SXGA+ oppløningen er PERFEKT. Var en stund bekymret for at dette ville bli i overkant for en 14 skjerm, men det er det ikke (igjen etter min mening ). Innsynsvinkelen er mye lik som på G556 vertikalt, men bedre horisontalt. Den har forresten ingen døde pixler. Har ikke giddet å koble til ekstern skjerm, og ift mitt bruk, vil den kun bli tilkoblet projektor. Om jeg kan gi et lite bilde av størrelsesforholdet disse 2 imellom, samt en 17' TFT stasjonær skjerm, kan du kikke her. Hardware Harddisken er en en Fujitsu MHT2060AH, som spinner avgårde i 5400 RPM. Barbara.no testet 2050AH for en stund tilbake, og fant at denne var best ift støy men under gj.snittet ift ytelse. Om 60 som står i min er bedre eller verre vet jeg ikke. Skjermkortet Radeon M9000 er forrige generasjons, og kommer ikke i nærheten av dagens 9600 og 9700. Det har i tillegg bare 32 MB RAM. I praksis betyr dette, at man kan spille greit DAGENS strategi spill og lign, samt 1 år gamle FPS spill. FarCry, Hfl 2 og lignende vil dog nærmest være umulig å spille på denne. Av samme grunn gidder jeg ikke å innstallere 3Dmark 01 og 03, det finnes sikkert flere tusen tilgjengelig testresultater av dette kortet rundt omkring. Støy: Dette er en svært "stille" laptop, vifta som surrer på laveste nivå er ikke hørbar når det er andre støykilder i rommet (jeg har TV på i bakgrunnen). På den annen side kan jeg ikke høre G556 heller. I et rom med ingen andre støykilder kan jeg skimte lyden av en vifte, og når den "drar til", ved innstallasjon av programvare, CD ROM avspilling og lignende, er den uten tvil mindre støyende enn G556, uten at 556 er en støyende maskin på noe som helst vis. Tja.... Har i denne lille posten, prøvd å gi dere et lite "bilde" av D600. Sammenligningen med G556 er på mage måter urettferdig, da disse henvender seg til et svært forskjellig publikum. Mens D600 er en "bedrifts PC", levert med 4 års "service på dagen" avtale, er 556 en "alt i ett" laptop til forbrukermarkedet. Vektforskjellen på 700 gram er svært merkbar, men som tidligere påpekt, er de svært like i fysisk størrelse. D600 gir et mye bedre kvalitetsinntrykk enn min tidligere Inspiron 8600, og dette stemmer bra ift til at Latidude serien er ment for bedriftsmarkedet. Har enda ikke bestemt meg for om jeg skal selge G556'n min, det er en smule råflott å sitte på 2 laptoper, selv om de har et svært forskjellig bruksområde. Om det er noe du lurer på, noe du synes manglet (masse som mangler!), eller noe jeg har skrevet som du mener er feil, er bare å poste under her. - Takk for oppmerksomheten ! edit: Rettet en del leifer Endret 15. juni 2004 av Filla Lenke til kommentar
Recon Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Og bare et egentlig "kjent" problem med D600. Om blåtann ikke funker, sjekk bios om den står som not installed, i såfall så skiftes mobo fort som f.. av Dell, og så er pcn helt flott... Jeg og vil ha laptop.... Lenke til kommentar
hwl Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Jeg er også den lykkelige eier av en D600 maskin Jeg kjøpte min ifjor sommer og har ikke hatt noe tull med den bortsett fra rett etter jeg fikk den så flimret skjermen en del når en skrudde ned lysstyrken. Dette ble løst ved en telefon til Dell og de kom hjem til meg dagen etter og byttet lcd på stedet. Etter dette har den fungert upåklagelig. Absolutt verd penga Lenke til kommentar
xstian Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Har også en d600, og vil bare si meg enig i at det er en alldeles glimrende maskin, spesielt hvis man vil ha en liten og lett, men samtidig kraftig og god. (min har 1,6, 1gb ram 60gb (5400) og ellers absolutt alt man kan ønske seg). Funker finfint til både office og Trackmania Det er så uendelig bra med neste arbeidsdag service. Jeg hadde også trøbbel med bluetooth, men det tok mindre enn 18 timer å få byttet hovedkort! Baksiden av skjermlokket ER av metall, bænkers. Skjermen flekser veldig lite. Og så har den både pekepinne og plate, som er glimrende, siden jeg av og til bruker plata, og dama bruker pinnen. Ellers bruker jeg stort sett Logitech MX900 som funker mirakuløst bra uten installasjon av noe slag (mot bluetooth ja). Kan anbefale d600 til alle som vil ha en kvalitetsmaskin, og som gidder å ringe og prute litt... .x Lenke til kommentar
knut Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Dette er egentlig en generell oppfordring, men alle som har erfaringer med en bærbar pc og ønsker å dele dette med andre bør legge inn erfaringer i produktguiden vår: http://produkt.barbara.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå