Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Radio og ruter

Anbefalte innlegg

Morn morn :D

Jeg driver og setter opp en radio som skal streames gjennom interenett :) Når jeg starter serveren til radio'n, så vil den bare streame gjennom LAN'et via den lokale IP-adressen min, og ikke via internet med internettIP'n min :cry: Jeg sitter forøvrig på en SMC-ruter med DHCP oppkobling til Tele2ADSL... Hvordan fikser jeg dette? Tror det har noe med å konfigurere porter i ruteren, men er ikke sikker....Noen som vet? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morn morn :D

Jeg driver og setter opp en radio som skal streames gjennom interenett :) Når jeg starter serveren til radio'n, så vil den bare streame gjennom LAN'et via den lokale IP-adressen min, og ikke via internet med internettIP'n min :cry: Jeg sitter forøvrig på en SMC-ruter med DHCP oppkobling til Tele2ADSL... Hvordan fikser jeg dette? Tror det har noe med å konfigurere porter i ruteren, men er ikke sikker....Noen som vet? :ermm:

Vanskelig å gi noe greit svar om du ikke forteller hvilke programmer du bruker... Eneste rådet jeg kan gi er at du bør sjekke en gang til at riktige porter er forwardet i routeren og at det ikke er noen lokal brannmur på maskinen som stenger.

Lenke til kommentar
Akkurat det jeg spør om :D Hvordan skjekker man om porter er forwardet? :dontgetit:

Gå inn i web grensesnittet og sjekk at de riktige portene er forwardet. Dette er forskjellig fra router til router og program til program så er vanskelig å si noe bedre..

Lenke til kommentar
Ingen som har SMC-rutere her og vet hva jeg skal gå innpå når jeg er inni web grensesnittet?

Har en SMC7004VBR her, men er ikke sikkert den er lik din router. På den setter du i alle fall opp porter sånn:

- Logg inn på web-grenesnittett med passordet

- Gå på Advanced Setup

- Gå på NAT i menyen

- Gå på Viritual Server

Her setter du opp de porer du vil videresende til interne maskiner. Første felt er den lokale ip-adressen på maskinen du kjører streaming fra. Port er så klart port, og Data type er om det er en TCP eller UDP port. Husk å kryss av i ruten for Enable bakerst og klikk apply nederst på siden. Etter det må du ta på restart for å restarte routeren.

Er ikke sikkert det er nøyaktig sånn på din router, SMC har mange forskjellige firmwarer selv til samme type router, men du får kanskje en ide om hvordan du gjør det. Fortell gjerne hvilke programvare du bruker for streaming også.

Lenke til kommentar

om jeg forstår deg riktig så vil du personlig streame radio ut til andre på internett ?? det blir da enten en unicast eller multicast sending og streamen ut vil ta streamhastighet i direkte fradrag på din adsl linje.. noe som betyr at om du legger ut en 128kbit stream på en 704/128 linje så er der ingen fart igjen til andre ting... Men det er nå greit nok..

Du må ha en router som støtter unicast/multicast streaming. Det er første bud. Så må du forwarde de porter og tjenster som er nødvendig gjennom den routern og inn til din maskin... Vil anta at "how to make your own web radio thru an adsl connection" eller lignende søk vil kunne gi deg faq's i bøtter og spann ..

Lenke til kommentar
om jeg forstår deg riktig så vil du personlig streame radio ut til andre på internett ?? det blir da enten en unicast eller multicast sending og streamen ut vil ta streamhastighet i direkte fradrag på din adsl linje.. noe som betyr at om du legger ut en 128kbit stream på en 704/128 linje så er der ingen fart igjen til andre ting... Men det er nå greit nok..

Du må ha en router som støtter unicast/multicast streaming. Det er første bud. Så må du forwarde de porter og tjenster som er nødvendig gjennom den routern og inn til din maskin... Vil anta at "how to make your own web radio thru an adsl connection" eller lignende søk vil kunne gi deg faq's i bøtter og spann ..

Det er riktig at routeren må støtte multicast om det er det hans skal kjøre, men det tviler jeg sterkt på siden det er utrolig få routere på internett som støtter dette og/eller er oppsatt til dette..

Når det gjelder unicast så trenger ikke roteren noe som helst støtte for dette, eneste du må gjøre er å forwarde de riktige portene som programmet bruker. Har han fortalt oss hvilket program han streamer med så har det vært mye enklere å gi råd.

Lenke til kommentar

Jeg fant ut at problemet var at ruteren brukte en firewall soim hindret meg i å sende utenfor LANet :dontgetit: Men hvordan fjerner jeg Firewallen?

Jeg bruker BeOS og et program som heter SoundPlay for å streame musikken... Streamer med LiveEncoder, hvis dere vet hva det er.. :p

Lenke til kommentar
Jeg fant ut at problemet var at ruteren brukte en firewall soim hindret meg i å sende utenfor LANet :dontgetit: Men hvordan fjerner jeg Firewallen?

Jeg bruker BeOS og et program som heter SoundPlay for å streame musikken... Streamer med LiveEncoder, hvis dere vet hva det er.. :p

Du slår den av i web-grensesnittet til routeren. Men den skal vel ikke stenge når du har forwardet portene?

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...