Gå til innhold

hvor mange pixler har den egentlig?

Anbefalte innlegg

hei!

leste testen av fujifilm finepix F700, og der sto det at den egentlig bare har 3 megapixler! selv om den annonseres med 6!!

alt dette er egentlig litt uforståelig for meg, men det jeg lurer på er om den nye versjonen av kamereaet ( fujifilm finepix F710) har det samme? for den er også annonsert med 6 megapixler!

så er det noen som kan hjelpe meg??

på forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det betyr at kameraets bildebrikke har 3 megapiksler, men du kan interpolere opp til 6 megapiksler. Dette gir selvfølgelig bare en reell oppløsning på 3 megapiksler.

Som oftest når du ser "interpolert" som en del av et kameras produktspesifikasjoner så er det like greit å skygge unna.

Lenke til kommentar
det betyr at kameraets bildebrikke har 3 megapiksler, men du kan interpolere opp til 6 megapiksler. Dette gir selvfølgelig bare en reell oppløsning på 3 megapiksler.

Nesten korrekt. Dette kameraet bruker en litt annen type CCD, som gjør at det ikke blir helt rett å si at bildene er interpolert fra 3,1 til 6 mpix.

Her er en forklaring på denne spesielle CCD'en(litt ned på siden)

http://www.dpreview.com/news/0402/04021701fujifilmf710z.asp

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Ville regnet dette som et 3 megapikselkamera, definitivt ikke et 6 megapiksler. Fordelen med SR-brikken er ikke høyere oppøsning i form av flere detaljer, men derimot å få bedre dynamisk omfang.

gjelder dette det nye f710 også?? Det er i tilfelle et svindyrt kamera med 3MP!!

Lenke til kommentar
gjelder dette det nye f710 også?? Det er i tilfelle et svindyrt kamera med 3MP!!

Dette fant jeg raskt ved ett søk på Fuji F710 :

6.03 megapixels, recorded

(3.35 megapixels photodiode pairs)

Dette vil si at kameraet registrerer ett bilde med 3 megapixels, og forstørrer det derfor til det dobbelte og lagrer det som det. Svindleri av de som ikke forstår hva interpolert er, og unødvendig bruk av minnekortet. Det kan like gjerne gjøres på datamaskinen i etterkant, og det er uansett ikke noen vits da du ikke registrerer flere detaljer med denne metoden.

Lenke til kommentar

Dette er Fujis SCCD-sr, og i motsetning til SCCD-HR og andre brikker, så er det to fotodioder som registrerer hver piksel. Dvs at man ikke får noen detaljgevinst men det dynamiske omfanget skal vist bli bedre og således gi et sluttresultat som er bedre enn andre 3megapixelkameraer i klassen. Dette er i teorien i hvertfall, har ingen erfaring med det i praksis. Men er enig i Afseths skepsis.

Lenke til kommentar

det virker som en "sånn type påstand" som er på grensen til blank løgn fra fuji. Du lukter det bare. gang på gang sier produsentene at de skal revolusjonere bildebrikken eller andre ting, oftest er det ikke annet enn løgn!! Irriterende!!

skal ikke påstå det, men jeg tror ikke at det er like godt som er 6MP kamera før akam eller andre sier det er det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...