Marius_EV Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) Skal nå lage en liten worklog på en velding enkel "viftestyring" . Her er da utstyret som blir brukt, 2 vifter som bråker ganske mye og 2 brytere (1polt). Her er et koblingskjema som ikke burde være for vanskelig å forstå. Slik ble bryterpanelet, ikke perfekt, men det får gå. Vet ikke om jeg begynner å koble i dag pga at jeg må kjøpe noen kabelsko til bryterene sil at jeg ikke må lodde dem av vær gang jeg skal ha av bryter dekselet. Siden de ikke hadde kabelso på verken Europris eller Byggmix måtte jeg bruke sukkerbiter, og Lodde ledningene direkte på byteren. Endret 16. juni 2004 av Marius_EV Lenke til kommentar
kverna Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 nice lager nok noe lignende i framtiden Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 Bryterene Jeg har bare tegnet opp koblingspunktene, grunnen til at jord er koblet til pinne 3 er for at lyset skal lyse. Lenke til kommentar
Conan_Warrior Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Bra at noen kommer med en slik fin worklogg.. Denne er faktisk GANSKE nyttig! Stå på Marius_EV Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) Her er ledningene loddet på Så har jeg tatt krypestrømper på for å hindre kontakt Her har jeg koblet fra bryterene og ut på sukkerbitene. Her er ledningene på vifta kuttet. Det er disse som skal bort til sukkerbitene. Her har jeg loddet på forlengelses ledninger. Når jeg lodder 2 ledninger i sammen pleier jeg å først smelte på litt loddetinn på hver av lederene og så smelte dem sammen etterpå. Denne måten syns jeg er enklest. Teip er en fin ting til å hindre kontakt. (fant ikke elektriker teipen ) Ble rotete ja. Slik ser det ut når alt er koblet sammen. Det virket! Håper det er greit at jeg tok med så mange bilder. En feil jeg gjorde var at jeg loddet de sorte ledningene på pinne 1 på bryterene istede for pinne 3 ( sort farge var fordi dette skulle vise at det var jord), men det har ikke noe å si bare man kobler rett inn på sukkerbiten. Endret 15. juni 2004 av Marius_EV Lenke til kommentar
ace_ventuora Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Ble skikkelig fint dette Hvor fikk du tak i den "dingsen" du satte ledningene i? Lenke til kommentar
Snorre123 Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Sukkerbiter får du kjøpt mange plasser, bl.a. Biltema eller Clas Ohlson. Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 Sukkerbiten så det kalles kjøpte jeg på Europris. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Denne var enkel og grei, men alikevel nyttig! Takk for en fin worklogg Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) Har nettop laget en enkel viftestyring, med to veksel brytere. Kan nå kjøre viftene sånn: Bryter 1 av og bryter 2 av = 0v Bryter 1 av og bryter 2 på = 5v Bryter 1 på og bryter 2 av = 7v Bryter 1 på og bryter 2 på = 12v Har koblet alle viftene mine til den (4 stk), deilig stille å kjøre de på 5v når jeg bare surfer f.eks. Koblings Skjema Endret 15. juni 2004 av Sigurd2 Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) Kan hende jeg også kommer til å kjøre dem på 5V, bare til å bytte molex pin fra gul ledning til rød. Endret 15. juni 2004 av Marius_EV Lenke til kommentar
majuz Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 gjør nok noe slikt når jeg skal modde i 2 120 mm i toppen av kabinettet mitt... Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) Har nettop laget en enkel viftestyring, med to veksel brytere. Kan nå kjøre viftene sånn: Bryter 1 av og bryter 2 av = 0v Bryter 1 av og bryter 2 på = 5v Bryter 1 på og bryter 2 av = 7v Bryter 1 på og bryter 2 på = 12v Har koblet alle viftene mine til den (4 stk), deilig stille å kjøre de på 5v når jeg bare surfer f.eks. Koblings Skjema Konge.. har alltid ville regulere viftene mine.. men lurer på om det er bedre med trinnløs regulering?? En ting: hvis man kommer til å sette begge bryterne på 5v. Ville det ikke oppstå en kortslutning da? Trenger man 3 veis eller 2 veis brytere? Endret 24. juni 2004 av CorVette Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) Jeg tror de selger samme brytere på biltema 9,90,- Med to stykker får du en enkel viftestyring for 19,80,- Jeg har 4stk. kjøpt på biltema og de har gult lys i dioden. Link til bryter her. Endret 21. februar 2005 av bluesman Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Ok, de har noen litt mindre knapper (samme som av/på knappen til PSU bak) MEN med grønn leds... Nemlig Denne Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 Selger de til 9.90 på clas ohlson også. Så dette etter at jeg hadde kjøpt dem til 18kr på microplex Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Selger de til 9.90 på clas ohlson også. Så dette etter at jeg hadde kjøpt dem til 18kr på microplex Hehe, det lønner seg å sjekke flere steder.. Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 24. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) Nå koster de 25,- (microplex) Endret 24. juni 2004 av Marius_EV Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) Nå koster de 25,- (microplex) På biltema? nei, umulig, men hvis du mener microplex så ble det noe annet... Edit: glemte å se nøye... Endret 24. juni 2004 av CorVette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå