Gå til innhold

Bygge sub til Pc

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på om det er mulig å bruke dette elementet, snekre sammen en kasse og koble den til sub-utgangen på hovedkortet mitt ?

Eller må jeg ha et delefilter, isåfall hvilket ?

Sitter akkurat nå med en gammel Bang&Olufsen forsterker som er koblet til Line-Out på hovedkortet, men så hører jeg snakk om at å koble den til S/PDIF Out er bedre sånn at man slipper den analoge støyen. Men hvilken kabel må jeg bruke for å kunne koble til S/PDIF Out

Takker for alle svar ;)

Endret av Empty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, funker vel det. Du trenger ikke delefilter, sub utgangen er bare lav hz tonene.

S/PDIF må du vel ha en optisk kabel...? fåes hos de fleste lyd-sjapper (Hi-Fi klubben osv.)

www.avforum.no <- er ett bedre forum for slikt egentlig... de har peiling.

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer på om det er mulig å bruke dette elementet, snekre sammen en kasse og koble den til sub-utgangen på hovedkortet mitt ?

Eller må jeg ha et delefilter, isåfall hvilket ?

Sitter akkurat nå med en gammel Bang&Olufsen forsterker som er koblet til Line-Out på hovedkortet, men så hører jeg snakk om at å koble den til S/PDIF Out er bedre sånn at man slipper den analoge støyen. Men hvilken kabel må jeg bruke for å kunne koble til S/PDIF Out

Takker for alle svar ;)

key, du må først finne ut hvilke frekvenser som blir sendt ut av din "Sub" utgang... Deretter, finner et element med 8 Ohm, ikke 4 (Kommer til å gå i stykker om forsterkeren din er 8 ohm).

Skal du ha et RÅTT element, med rask og fyldig bass , så går du i en Bilrekvisitabutikk ol og ber om en Kick'er eller noe med dobbel Magnetspole (Kan kobles til 2, 4 og 8 ohms forsterkere) Lover deg, de låter herlig digg! :love:

Montèr så forsterkeren inni kassa og monokoble den...trukke du skal trenge delefilter hvis det allerede er lave frekvenser ut av lydkortet ditt. (eks 15-500hz)

Kank'e si no anna enn lykke til jeg...

Noen vil vel sikkert komentere at jeg er inkompetent til å snakke om detta, men mener det skal værra en god løsning. ;)

Lenke til kommentar

Jeg bygde en sub en gang. Da brukte jeg en subforsterker lignende denne:

MDS PH-200 Subförstärkare

Kobla forsterkern rett på elementet, er delefilter på selve forsterkeren. Fungerer perfekt :w00t:

Elementet er Rockford Fosgate XLC Punch 18" ;)

Desverre så må jeg kvitte meg med den da leiligheten blir altfor liten :(

Erik

Lenke til kommentar

Okay, da blei det ikke noe Dynabel sub.

Noen her som har noen linker til hvor de selger 8 ohms subber til en rimelig penge ?

Gjør ikke dette for å skaffe meg det råeste anlegget i gata, men bare for å pusle med noe ...

Men hvis jeg kjøper en 8 ohms sub så er det bare å koble denne på Sub-Utgangen på hovedkortet ?

Endret av Empty
Lenke til kommentar

om et element er 4ohm eller 8ohm er revnendes likegyldig

"alle" forsterkere takler 4 og 8ohm omhverandre. har man en forsterker som feks er beregnet for 8ohm elementer så gjør det ikke noe å sette på et 4ohms element. men det du må tenke på er at forsterkeren blir litt varmere med et 4ohms enn med et 8ohm, og at du bør være litt mer forsiktig med volumkontrollen.

Lenke til kommentar
om et element er 4ohm eller 8ohm er revnendes likegyldig

"alle" forsterkere takler 4 og 8ohm omhverandre. har man en forsterker som feks er beregnet for 8ohm elementer så gjør det ikke noe å sette på et 4ohms element. men det du må tenke på er at forsterkeren blir litt varmere med et 4ohms enn med et 8ohm, og at du bør være litt mer forsiktig med volumkontrollen.

Okay...

Men nå skal jeg ikke bruke en forsterker til å drive subben, hadde tenkt å bruke hovedkortet sin Sub-Utgang...

Spiller det fortsatt ingen rolle om subben er på 4 eller 8 ohm ?

Hvis jeg må bruke 8ohm's sub, finnes det noen nettsjapper som selger 8ohm's subbere til en billig penge ?

Lenke til kommentar
Men nå skal jeg ikke bruke en forsterker til å drive subben, hadde tenkt å bruke hovedkortet sin Sub-Utgang...

Sub utgangen på hovedkortet leverer ikke mange watt, nok til å dra et headset, men ikke noe særlig mere. For å drive et sub element, må du ha en forsterker.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Å drive en subwoofer med lydkortet blir som å drive en Scania med en strikkmotor.

De aller aller fleste forsterkere i dag klarer 4 ohm. Spesielt sub-forsterkere. Minimums impedans pleier også å alltid være oppgitt på forsterkeren, eller i manualen til forsterkeren.

Og som nevnt tidligere; Du kan drive et 4 ohms element med en forsterker som bare takler f.eks. 6 eller 8 ohm, men du må være forsiktigere med volumkontrollen.

Lenke til kommentar

Det er jo et alternativ, men det blir tross alt mye dyrere enn om jeg skulle bare kjøpt bass elementet...

Er det mulig å bruke en PSU til å drive en bilforsterker ?

Endret av Empty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...