Gå til innhold

Kjøp av nytt Hk og cpu (intelamd??)


Frutos

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg skal kjøpe nytt hk,cpu og ram (vifter visst det trengs!)..

Jeg skal bruke rundt 5000kr på dette..litt over eller under gjør ingen ting!! I begynnelsen ville jeg bare ha amd Athlon xp,ddr ram og et supert hk for ddr 333..

No vet jeg ikke om jeg skal kjøpe intel sin NW og ddrrd?? og et bra hk... Grunnen til at jeg har plutselig byttet fra AMD til Intel er for at jeg kan overklokke NW så mye!!

Kan noen anbefale et bra Hk (intel) en cpu (tenkte på 1,8 ghz NW) og ram (vet ikke hva som er best å bruke, husk at jeg vil overklokke)...

Er det fordel å bruke boxed viftene eller bør jeg legge til en 500kr på noen andre vifter( vet ikke jeg kan overklokke høyere, eller det blir roligere vifter)

 

Blir kjempe gla for all hjelp jeg kan få!!

 

Mvh Frutos

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for intel :smile:

 

DDR-ram virker kanskje mest logisk, men nå har jo intel sagt at de ikke skal slutte med RDram allikevel. Min personlige erfaring med RDram er bare positiv. Har kjørt den på 480 når jeg klokket min 1.8 til 2.2 (willamette).

 

Abit er det eneste jeg har erfaring med, og det _DUGER_. Riktignok er jo mitt hk med i850 chipset for RDram.

Lenke til kommentar

Heisann!

Eg tenker på akkurat det samma sjøl :smile:

Mitt kjære Abit KT7-RAID fant ut at dei skulle ta kvelden, det drog like godt med seg ein Duron 800@1000 og 120GB "u-backaup" data...

 

Eg lurer sterkt på ein P4 1.8GHz Northwood, nåke bra ram (pc2700) og eit bra hovedkort.. (skal i tillegg ha ny PSU og CPU-kjølar om eg vel P4 istaden for AMD)

Asus kjem snart (har komme?) med eit nytt HK som skal vera bra, basert på SIS 645DX (støtter 533MHz bus..) Ellers er jo Abit somregel eit godt kjøp, Epox, Soltek og Soyo skal jo og kunna klokkast høgt og.. valgmulighetene er "uendelege"..

 

Du vil nok kunne klokke høgare med ein ny CPU-kjølar, men kor mykje (og om du kan forsvare kostnaden med økt antall MHz) er ein annan ting :grin:

 

Det skulle ikkje vera nokon som har P4 1.8/Athlon XP 1800+ som kan sei noko om overklokkingsnivået? (evt. kva kjølar ein har brukt, RAM, HK, låst/ulåst CPU ++)

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Kjøp en NW med et i850 eller i845 hovedkort, førstenvnte er noe kjappere og noe dyrere.

 

Mer spesifikt, Abit BD7/TH7-2 samt Asus P4B266/P4-T er utmerkede valg :smile:

 

Hva SiS645 er dette treigere enn i845D med PC2100 minne og når du overklokker (la oss si minnet kjører PC2700 på begge) vil dette bildet ikke forandre selv. Hva andre fakta angår er SiS billigere og Intel mer modent (på softare/hardware).

 

For 5000 kroner ligger du ikke på noe "billigst mulig" linje - finn det som fyller til DINE behov, USB2, Raid, PCI=33Fix etc.

Lenke til kommentar

Jeg har et MSI 845 Ultra ARU (det har alt) og en Intel NW 1,6 og den går fint på 2,5 uten pci kort og 2,4 med pci kort! og det med orginal vifta og da ligger tempen på 60grader ved extrem bruk.

 

Så med andre ord INTEL!

 

Skulle selv ha SMD, men......INTEL :smile:

Lenke til kommentar

Til alle dere som snakker om hvordan rdram "knuser" ddr, sier i845d er raskere enn sis645, og mener at dyrere alltid er bedre, se her:

 

http://www.tbreak.com/hard/mobo/asus_p4s533/index.html

 

Bla litt fremover til side 4, 5 og 6 og se hvordan de forskjellige chipsetta yter med litt forskjellige fsb'er og minnehastigheter.

 

SiS 645 DX slår intel 845d i ALLE testene, der fsb og minne ellers er likt! I tillegg kan Sis chipsettet kjøre på mye høyere fsb enn intel sitt 845d, så hvis du skal ha ddr minne og overklokke, burde ikke valget være vanskelig.

 

Skal det brukes 5000 kroner ville jeg uansett ikke se helt bort i fra rdram, men det er ikke noe knusing noen vei når vi sammenligner de to ramløsningene. Når vi sammenligner ren minneytelse på riktinok DDR-rammen kjøre på 400mhz, med 133mhz fsb for å slå vanlig rdram, men SiS 645 DX slår I850 på CPU-benchmark og 3d-spill-tester der forutsetningene ellers er like (100 fsb /400 minne).

 

Konklusjon: Ikke tro du automatisk får noe bedre selv om det er dyrere!

Lenke til kommentar

theGeir: SiS645DX er ikke i salg i norge enda. Hva som klarer høyest FSB av i845 og sis645 er uinteressant siden i845 (som ifølge deg klarer mindre enn SiS) fint kan kjøre over 180FSB som er 80% overklokking - noe svært få greier likevel.

 

Med 2.4GHz/150FSB vil i850 med RDRAM tilby vesentlig bedre ytelse enn noe DDR chipsett. RDRAM heller ikke dyrere enn PC2700 DDR.

Lenke til kommentar

Dollar:

 

Du har rett, 645DX er ikke å få tak i enda. Komplett skrev tidligere på webshoppen en dato på når de skulle få inn Asus p4s533, og den datoen har forlengst passert, så jeg regnet med at det var inne nå, men her har det vært forsinkelser ja.

 

Gir meg på det med fsb'en også, på de testene jeg tidligere hadde lest om hadde i845d blitt ustabil på rundt 133mhz, men hvis det altså klarer over 180 kan det ha vært andre faktorer som gjorde systemet ustabilt. Vi konkluderer med at begge chipsettene kan klokkes "nok".

 

Når det gjelder rdram'en du snakker om: selve ramen er ikke dyrere, men prisforskjellen mellom hovedkort med sis/ddr og intel/rdram er STOR.

 

At I850 vil gi noe VESENTLIG bedre ytelse enn SiS645DX der begge går på 150mhz, er en påstand som avhenger veldig av hvordan du definerer "ytelse" (minneytelse eller fps i 3d-spill?), og om du også hadde tenkt til å ta med rdramen opp til 150mhz (høres lite realistisk ut spør du meg).

Lenke til kommentar

Jeg tror det blir rd ram jeg dååå...Fått veldig mange gode svar!! Bør jeg kjøpe 2 128 mb ram eller 1 256mb?Tror ikke jeg trenger 512mb ram...Hva er best!!?? Bør jeg vente på SiS 645DX ? Det blir ikke kjøpt noe før i mai..Venter på Gf 4 ti4200...

 

Mvh Frutos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...