RockOn Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Jeg er svært interessert i fotografering, og ønsker derfor å bli en bedre fotograf. Har ingen erfaring med vanlige speilreflekskameraer engang, men ønsker allikevel å kjøpe meg et digitalt speilreflekskamera. Grunnen er at jeg alltid har et kamera (vanlig digitalt) med meg, og irriterer meg stadig over at jeg ikke klarer å fange de bildene "jeg" ser med dette kameraet. Hvordan bør jeg gå fram? Har vurdert både Canon 300d og Nikon 70d, men lurer på om jeg kanskje blir skuffet over førstnevnte etter en stund, og at sistnevnte blir for vanskelig for meg, men kanskje er et bedre kjøp i lengden...? Problemet mitt er jo at jeg rett og slett ikke har peiling... Er interessert i å ta alle slags bilder; landskap, nærbilder av alt mulig, mennesker - u name it... Synes så mange her inne skriver om hvor dålige disse kit-løsningene er, og at man burde kjøpe bare kamerahuset, og heller kjøpe objektiver etterhvert som man hvilke behov man har. Noen råd til meg? Hva bør jeg tenke på? Hvor mange/hvor store minnekort bør jeg kjøpe? Bør jeg forsikre kameraet? Isåfall hvor og hva koster det? Hvor bør jeg kjøpe kameraet jeg bestemmer meg for? Fra norge eller internasjonale nettbutikker? Hvilke objektivertrenger jeg? Bør jeg kjøpe ekstra batterier o.l? Bør jeg ha mer RAm på PC'n? Bør jeg ha minnekortleser eller bare lese av bildene via USB/Firewall? Som dere skikkert skjønner er jeg totalt grønn, men veslig interessert i å lære... Fint med helt konkrete tips om hva jeg burde kjøpe, men også hva jeg bør tenke over... Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Skjønner godt hva du mener, men jeg er ikke den rette til å svare på alle spørsmålene du stiller. Men jeg har noen praktiske råd med på veien: 1. Vent minst en, helst to, måneder på å kjøpe kameraet. Bestem deg for dette! Du skal sannsynligvis bruke mellom 10 og 20 000 på dette kjøpet, da er det lurt å være godt forberedt. Tiden bruker du på å lese deg opp på spørsmål om digital foto generelt og digital speilrefleks spesielt. Akam-forumet er kjempebra til akkurat dette. 2. Lån et tradisjonelt analog speilreflekskamera! De finnes rundt omkring, jeg lover deg, og jeg er helt sikker på at du får lånt det gratis. Spør litt rundt. Merke er ikke så viktig. I en (eller to) måneder framover så bruker du det analoge speilreflekskameraet. Ta masse film. Ikke minst: Finn ut hvor mye du bruker det. Jeg har liten tro på at du kommer til å bruke det digitale speilreflekskameraet SÅ mye mer enn et analog (selv om det er mye lettere og billigere å ta bilder). Du må nemlig venne deg til å "drasse rundt med" et forholdsvis stort og tungt stykke utstyr. Følger du forslaget mitt vil du om en måned vite MASSE om hvordan et speilreflekskamera passer deg, om "dumme ting" ved det analoge kameraet du har lånt - og om du ble lei av å dra på et tungt kamera. På stadiet du er i nå er jeg overbevist om at disse rådene er viktigere enn om du bør satse på Photoshop CS eller Paint Shop Pro for å redigere dine fremtidige digitale bilder. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) Bra mange spørsmål, men skal prøve meg på noen! D70 eller 300D? D70 er vel kanskje et hakk bedre, men 300D er billigere, spørs hvor mye penger du vil putte inn. 300D med kit-linsa? Helt kurant til den prisen. Som nybegynner vil det ta lang tid før du har "brukt opp" den linsa. Husk at det er personen BAK kameraet som er begrensningen, ikke utstyret han har på magen... Minnekort? Jeg har to kort på 256 Mb, ca 70 JPG-bilder i høyeste kvalitet på hvert kort(eller 35 i RAW-format). Forsikring? Dersom du henger det på en innbo/bilforsikring og blir hel-/totalkunde, koster det ikke mange kronene ekstra. Ikke dumt. Kjøpe hvor? Vurderingssak, nettbutikker i utlandet er mye billigere, men tenk på at da har du ikke norsk kjøpslov å støtte deg til om det skulle skje noe. Det tryggeste(og dyreste) er selvsagt fotografen på hjørnet. Seriøse norske nettbutikker burde også gå bra. Objektiver? Siden du er fersk, ville jeg ikke kjøpt noen ekstra linser ennå, vent noen uker/måneder, da finner du ut hva du egentlig har bruk for. Batterier? Så lenge du ikke er uti huttiheita for lenge i gangen klarer du deg, det går 3-500 bilder på ett batteri(300D). Her må du også tenke i forhold til minnekorta dine. Ikke mye vits i extrabatteri og du har et kort med plass til 70 bilder! Kortleser? D70 kjenner jeg ikke, men 300D er vanvittig treg på overføring, så her er en kortleser nesten et "must". Ellers? Det er jo mange ting som er kjekke å ha, det finner du fort ut, men bæreveske må du nesten ha, og et stativ er jo også greit. Deretter? UV- og polarisasjonsfilter, ekstern blitz, flere linser, minnekort, større bæreveske, enda flere linser, enda større bæreveske, etc, etc, etc... Håper dette hjalp deg litt! Endret 15. juni 2004 av BIGG Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) Når det gjelder hvor du skal kjøpe kamera og slikt, har jeg fått råd om å kjøpe selve kameraet i Norge eller Sverige (det gir bedre garantier enn fra f.eks. USA, og det er mye lettere/billigere å sende inn kameraet til evt reparasjon), mens objektiv, minnekort, bæreveske, uv-filtre og annet ekstrautstyr kan kjøpes fra USA. Selv har jeg bestilt dette fra www.bhphotovideo.com og har nettopp fått utstyret, kjøpet og transporten gikk greit og i øyeblikket prøver jeg ut objektivene på et analogt speilreflekskamera mens jeg venter på å få tak i D70.. Jeg bestilte meg et 1GB minnekort og et ekstra batteri, mens noen anbefaler å heller kjøpe 2 minnekort á 512MB. Stativ hadde jeg fra før. Ekstern blitz er noe jeg antakelig vil kjøpe når jeg får behov for det og råd til det I diskusjonen om D70 eller 300D er best, har jeg altså mest tro på D70, blant annet fordi dette kameraet skal være mer solid og raskere enn 300D, samtidig som kit-objektivet skal være av langt høyere kvalitet enn kit-objektivet på 300D. Men for all del - uansett hvilket kamera du kjøper blir du sikkert fornøyd, i og med at du er vant til et kompaktkamera fra før.. PS. Hvis du kjøper Lexar 1GB minnekort (40x) følger det med kortleser i pakken!. Så da slipper du å investere i det.. Endret 15. juni 2004 av anderfo Lenke til kommentar
clickclick Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Jeg selger både Nikon og Canon til daglig og som selger og med bred erfaring med begge disse kameraene vil jeg utifra den beskrivelsen du gjør av deg selv og dine behov definitivt anbefale 300D. Hvorfor? Den er vesentlig enklere å håndtere. Dvs mere brukervennlig for en uerfaren fotograf. 300D gir mere skarphet og kontrast med standard oppsett. Dette er med på å skape en mere "fornøyd" følelse fra de aller første bildene. Nikon D70 starter opp raskere enn 300D, men dette er totalt uvesentlig for en amatør. Denne problemstillingen hører hjemme hos pressefotografene. Utover oppstart så er de like raske. Iom at de fleste "skyter" i RAW med slike kameraer så klarer hverken 300D eller D70 mere enn 4 bilder i serie. D70 klarer forøvrig 9 bilder i sere i de andre opptaksmodusene. 300D=2,5 bilder i sekundet. D70= 3 bilder i sekundet. Dette er i teorien. I praksis ligger de begge nærmere 2,5 sek. (Ref. egen erfaring samt de aller fleste tester) 300D har et nydelig ergonomisk grep. D70 er mere kantete. De viktigste argumentene for å gå for 300D er uansett pris og brukervennlighet. Jeg klarer ikke å se behovet for hverken 10D eller D70 i ditt tilfelle. Hvis du kun er ute etter et statussymbol som DSLR etterhvert har blitt så når kanskje D70 og 10D høyere på skalaen. En liten ekstra detalj (som betyr mye for mange fotografer) er at 300D kan påmonteres et vertikalgrep. Med og uten er to forskjellige verdener når du først har forsøkt det. Vertikalgrep vil aldri bli produsert til D70. Desverre.. Vertikalgrep Invester i den rimelige 300D nå for senere å oppgradere til 10D++ hvis behovet for det dukker opp. I klassen 10D++ er det uansett ingen kameraer som kan hamle opp med Canons utvalg. Uansett merke. Iom at 10D kommer med ny versjon til høsten så vil du etterhvert finne mange brukte 10D til salgs. Mitt råd er altså som følger: Kjøp 300D nå for deretter å oppgradere til 10D senere. Kjøp kun huset, en Tamron 19-35mm og en Tamron 28-200mm. Totalpris ca 14.000.- Mye fotoglede for pengene i denne pakka! PS. Hadde du beskrevet deg selv og dine behov annerledes så hadde jeg muligens anbefalt D70 eller evt. en 10D. Det er uansett et best mulig bilde man er ute etter og her er både D70 og 300D knallbra. Prisen og brukervennlighet er avgjørende i dette tilfellet. Der vinner 300D soleklart. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) Invester i den rimelige 300D nå for senere å oppgradere til 10D++ hvis behovet for det dukker opp. Hvis man uansett skal ha 10D ville jeg heller kjøpt det fra starten av. Både av økonomiske årsaker (et kamera taper seg mye i pris allerede etter ett bilde) og praktiske årsaker (det tar jo tid å bli kjent med et kamera, så det er best å lære kameraet helt fra start). Endret 15. juni 2004 av anderfo Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) Mitt råd er altså som følger:Kjøp 300D nå for deretter å oppgradere til 10D senere. Kjøp kun huset, en Tamron 19-35mm og en Tamron 28-200mm. Totalpris ca 14.000.- Mye fotoglede for pengene i denne pakka! Totalpris for D70 m/18-70mm fra Sverige (totalt 11.000) og 70-300mm f/4-5.6 EF-ID fra Norge (3500,-) eller USA (2000,-) er faktisk omtrent samme pris. Og antakelig bedre... Endret 15. juni 2004 av anderfo Lenke til kommentar
RockOn Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2004 Ser at Komplett.no har et ganske bra tilbud på D70 m. 18-70mm objektiv til litt over 11 000. Er det ikke best å investere i et slikt da forskjellen til Canon 300d bare er et par tusenlapper? Vil det ikke lønne seg i lengden? En annen ting er at de selger en EU-versjon av 300d, der manualen leveres på tysk. Betyr dette at menyene på selve kameraet også er på tysk? Har liksom alltid hatt litt mer sansen for Nikon av en eller annen grunn, og synes d70 virker mer solid enn 300d...sort og alt det der.. Ble veldig usikker nå...må vel vente lenge på d70 hvis jeg bestiller...? Hvor stor forskjell er det egentlig på bildene med disse to modellene? Ble nevnt at 300d gir best resultat med en gang, men hvor lang tid bruker man egentlig på å lære seg hvilke instillinger som fungerer best? Er jo interessert i å lære, men har jo heller ikke lyst at bildene skal bli "dårlige" med d70 pga min uerfarenhet. Hmm.... Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Ser at Komplett.no har et ganske bra tilbud på D70 m. 18-70mm objektiv til litt over 11 000. Da har du nok blingsa litt, for de selger det til 13.454,- http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123549&cks=PRL Du har antakelig sett den andre og langt dårligere kit-løsningen til 11.193 med 28-80mm: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123537&cks=PRL Jeg vil heller råde deg til å kjøpe kit med 18-70mm, og da er vel de beste tilbudene 11.000 fra pixeloo eller scandinavianphoto i Sverige, eventuelt 12.700 i de billigste norske nettbutikkene. Lenke til kommentar
RockOn Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2004 ja ser det nå...Men hvorfor er egentlig den billigste kit-løsningen dårlig? Og hvordan fungerer det hvis jeg bestiller fra sverige - må jeg betale mye i toll o.l.? Og er det veldig lang ventetid der? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 ja ser det nå...Men hvorfor er egentlig den billigste kit-løsningen dårlig? Og hvordan fungerer det hvis jeg bestiller fra sverige - må jeg betale mye i toll o.l.? Og er det veldig lang ventetid der? Her kan du se hvordan det blir med toll o.l. fra Sverige: http://www.pixeloo.com/valuta/ 28-80mm gir veldig dårlig vidvinkel (omregnet vil bildeutsnittets størrelse tilsvare 42-120mm, mens 18-70mm vil tilsvare 27-105mm). Det er også en billig-linse, det er derfor denne kit-løsningen kun koster ca 1000kr mer enn bare kamerahuset. Et objektiv til 1000 kr, med andre ord..(18-70mm ligger nærmere 3500kr) Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 En annen ting er at de selger en EU-versjon av 300d, der manualen leveres på tysk. Betyr dette at menyene på selve kameraet også er på tysk? Fordi om manualen er på tysk, er språkvalgene på apparatet de samme. Manualen kan lastes ned fra Canon i flere forskjellige språk(men ikke norsk tror jeg). Engelsk eller dansk skulle vel gå bra! Lenke til kommentar
clickclick Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 En annen ting er at de selger en EU-versjon av 300d, der manualen leveres på tysk. Betyr dette at menyene på selve kameraet også er på tysk? Fordi om manualen er på tysk, er språkvalgene på apparatet de samme. Manualen kan lastes ned fra Canon i flere forskjellige språk(men ikke norsk tror jeg). Engelsk eller dansk skulle vel gå bra! OBS! Canon utfører ikke reparasjoner på EU-versjoner. M.a.o. ingen garanti. Anbefaler å styre unna disse.. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 OBS! Canon utfører ikke reparasjoner på EU-versjoner. M.a.o. ingen garanti. Anbefaler å styre unna disse.. Ingen garanti? Kjøpsloven da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå