Pusern Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Høres jo meget lovende ut dette. Bare synd at det ikke er lenger rekkevidde. Artikkel hos Digi.no her. Lenke til kommentar
Lars :) Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) Dette vil bli klart høsten 2005 regner de med, men kommer på markedet 2006. Med UDSL vil en vanlig telefonlinje kunne trasportere 200 MBit i sekundet - altså for eksempel 100 Mbit begge veier eller 10 Mbit ut og 190 MBit til nedlastning. Med så høye ytelser blir telefonledningen en konkurrent til fiberoptiske kabler. Rekevide: To til tre kilometer. Endret 15. juni 2004 av Lars Anders Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Skal man prioritere rekkevidden vil det gå ut over båndbredden. Siden bredbåndet bygges ut i bystrøk er ikke dette så viktig for produsentene. Det finnes andre teknologier (fiber f.eks.) for å få til dette. Lenke til kommentar
magio Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Bra jeg bor 1464 meter fra sentralen da Begynner å glede meg alerede jeg. Lenke til kommentar
Tørpærn Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Bra jeg bor 1464 meter fra sentralen da Begynner å glede meg alerede jeg. Det kan jo hende at kabelen ikke følger luftretningen, men tar en "omvei" for å knytte flere hus sammen... Vet om en som bodde vegg-i-vegg med sentralen, men som i følge Telenor ikke bodde nærme nok for å ha den høyeste hastigheten (ADSL)... Lenke til kommentar
moshpit Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 bra jeg bor 300 m unna sentralen da Lenke til kommentar
Lars :) Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) og som bor 4,2 KM fra sentralen, men har no ADSL i det minste, og ca. 300meter nedfor huset vært er det fiber Endret 21. juni 2004 av Lars Anders Lenke til kommentar
petterg Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Bra jeg bor 1464 meter fra sentralen da Begynner å glede meg alerede jeg. Det kan jo hende at kabelen ikke følger luftretningen, men tar en "omvei" for å knytte flere hus sammen... Vet om en som bodde vegg-i-vegg med sentralen, men som i følge Telenor ikke bodde nærme nok for å ha den høyeste hastigheten (ADSL)... I sånne tilfeller er veien til å bli inbruddstyv ganske kort (også bokstavlig...) Bortsett fra at man tar med seg ting inn, ikke ut fra der man har brutt seg inn. Lenke til kommentar
ttt Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 håper at dette vert bygd ut, ikkje bare i byane, men og for oss som bur i utkantstrøk Lenke til kommentar
Micromus Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) Dette vil bli klart høsten 2005 regner de med, men kommer på markedet 2006. Med UDSL vil en vanlig telefonlinje kunne trasportere 200 MBit i sekundet - altså for eksempel 100 Mbit begge veier eller 10 Mbit ut og 190 MBit til nedlastning. Med så høye ytelser blir telefonledningen en konkurrent til fiberoptiske kabler. Rekevide: To til tre kilometer. Jeg syns det er tåpelig av digi.no å påstå at UDSL blir en konkurrent til Fiberoptisk, UDSL ( OM det blir deployert ) kan kansje utsette Fiber to the Curb/Home ( Fiber rett i huset ). Med en rekkevidde på 2-3km, og 200mbit er det egentlig ikke konkurrent til noen ting, SM fiber har fremdeles 10Gbps+ og flere titalls kilometer rekkevidde, og som nevnt av TI må det fremdeles legges fiber til sentralen ( og nytt DSLAM utstyr ), noe som jeg ser på som norges hovedproblem, at sentralene i utkantene ikke har fiber, og følgelig ikke nødvendig DSLAM utstyr, og det at det i utkantene ofte er mye lengre mellom sentralene, som gjør at det muligens finnes repeatere/coils på linjen ( som gjør alt utenom tele frekvensspekteret ubrukelig ) eller at det enkelt og greit er for langt... ( Noe som nygravd fiber hadde fikset ) ADSL har vell rekkevidde på 18000ft hvis jeg ikke tar helt feil... Edit: Fiber har også forøvrig høyere transmisjonssikkerhet... Endret 21. juni 2004 av Micromus Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Jeg syns det er tåpelig av digi.no å påstå at UDSL blir en konkurrent til Fiberoptisk, UDSL ( OM det blir deployert ) kan kansje utsette Fiber to the Curb/Home ( Fiber rett i huset ). For digi.no, i likhet med 90% av folk på forumet her, stopper interessen for telekommutstyr der hagen slutter (hvis en har hage i det heletatt). Enig i at det er tåpelig. Ikke det at jeg vil folk skal interessere seg så mye for WAN-protokoller og optisk bølgeteori, men de trenger vel ikke ignorere alt som forgår utenfor husets fire vegger (kverulanter som bor hus med fem vegger kan holde kommentarene sine for seg selv ). Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Hvordan kan man finne ut hvor langt unna man bor sentralen? Nå har vi internett fra NGT, men telefon fra upc, vil vi da måtte få disse hastighetene fra telenor eller upc? Eller kan man fortsatt holde seg til NGT man alikevel få det gjennom telefon linjene? Lenke til kommentar
Micromus Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Det blir nok telenor som skal ha oversikt over ( evt. utstyr til å måle ) avstanden fra huset ditt til CO ( Sentralen ). Tror du må reformulere det andre spørsmålet ditt, forstår ikke helt, hvilke hastigheter? Hvis du tenker på UDSL må din local loop ( telefonlinje ) kobles om i CO til en annen DSLAM ( fra NGT's DSLAM til en ny UDSL DSLAM ). Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Det jeg lurte på var om jeg fortsatt kunne få UDSL fra ngt, selv om NGT ikke har telefon linjer eller tilbyr telefon. Så da om jeg enten må ha upc eller telenor som nett leverandør. Hvilke sentraler er det snakk om? Telenor sine eller nettleverandøren sine? Lenke til kommentar
Micromus Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Kobberlinjene fra huset ditt ( local loop ) til Sentralen ( CO, som eies av telenor ) er eid av telenor, det ble for ikke lenge siden avgjort at telenor får kreve en "linjeleie" på 60kr mnd hvis du sier opp ditt telefonabbonnement. Hvis NGT skulle finne på å oppgradere sine DSLAM's er det eneste som gjøres å flytte dine kobberkabler i sentralen fra et evt. telefonswitch og over til NGT's DSLAM. Så slik jeg ser det er det både administrativt og teknisk mulig, håper dette svarte på spørsmålet ditt. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) Hvilke sentraler er det snakk om? Telenor sine eller nettleverandøren sine? Den sentralen som telefonen din er tilkoblet vanligvis. Hvem som har satt den opp (Telenor sannsynligvis) er uvesentlig. Hva som kan tilbys avhenger av utstyret som finnes i denne sentralen når det gjelder ADSL. EDIT: svaret er vel likt med svaret til Micromus Endret 21. juni 2004 av Feynman Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 når folk med kobber kabel får 100mbit så bør eg med fiber få gigabit internett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå