thelittlewitch Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 Heisann. Må mase litt til jeg... Jeg lurer på, jeg har en side der man må logge seg inn for så å komme til en side der man kan oppdatere informasjonen man har lagt inn i databasen. Man må oppgi email og brikkenummer på oppdater.asp( vi har valgt å bruke dette som brukernavn/passord ) for så å komme til RecordUpdatePage.asp. Når man registrer seg i databasen får man også sendt en mail, og jeg ønsker i denne at det er en link til oppdateringssiden. Det jeg prøver å si er hvordan kan jeg få linken min slik, sånn ca.. http://www.lotenol.no/paamelding/oppdater/...brikkenummer=88 for eksempel? Hvis jeg prøver denne nå så er det akkuratt som om jeg prøver å logge meg inn uten å skrive inn brukernavn / passord i det hele tatt. Noen som vet om dette er mulig? = spørsmål 2 = Dette er enda mer innvikla å forklare men jeg får prøve. Når man registrer seg første gangen så velger mann klubb og klasse blant annet. Disse velger man fra to nedtreksbokser som henter informasjonen fra databasen. ( altså nedtreksboksen er en tabell i databasen ). Når man får logget seg inn og vil forandre informasjon så er de samme nedtrekksboksene der slik at man kan velge seg ny klubb, men problemet er at disse starter på toppen. Altså navnet som står oppgitt i disse er IKKE klubben/klassen som brukeren har registrert men det er første navnet i tabellen. Jeg skulle gjerne hatt det til å stå riktig klubb/klasse :smile: Dette skjønner dere sikkert ingenting av men :smile: Lenke til kommentar
christt Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 Hei, Svar --------- Spm 1: Du kan få til dette... Hvordan henter du inn variablene i scriptet ditt? I ASP er det forskjell på å hente variabler fra en form og variabler fra en querystring. Du kan ikke bruke Request.From("variabelnavn") for å hente variabler da. Du må bruke: Request.Querystring("variabelnavn") Spm 2: Her må du bruke Javascript. Vet ikke om jeg skal forklare det i detalj her, så jeg venter med det... Lenke til kommentar
Razul Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Quote: On 2002-04-16 23:04, christt skrev:Spm 2:Her må du bruke Javascript.Vet ikke om jeg skal forklare det i detalj her, så jeg venter med det... Nei, du trenger ikke bruke javascript her. Som du sikkert vet, så defineres punktene i nedtrekkslista, med koden <OPTION value="verdi">Tekst</OPTION> Hvis du vil at en av dem skal være valgt på forhånd, bruker du bare parameteret "selected", slik: <OPTION value="verdi" selected>Tekst</OPTION> Når du skal lage ASP-kode for dette må du rett og slett gå gjennom alle alternativene i lista (kan være smart å legge alternativene i et array, og så lage loop gjennom dem). Så sjekker du på hvert alternativ om det samsvarer med det du har lagra i databasen, og dersom det gjør det, skriver du ut " selected" i <OPTION>-taggen. Lenke til kommentar
christt Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Ja, eller du kan bruke Javascript i kombinasjon med ASP. Uansett må du som du sier bruke ASP for å finne det riktige elementet du vil ha valgt på listen. Lenke til kommentar
thelittlewitch Skrevet 17. april 2002 Forfatter Del Skrevet 17. april 2002 Quote: On 2002-04-16 23:04, christt skrev:Hei,Svar---------Spm 1:Du kan få til dette...Hvordan henter du inn variablene i scriptet ditt?I ASP er det forskjell på å hente variabler fra en form og variabler fra en querystring.Du kan ikke bruke Request.From("variabelnavn") for å hente variabler da. Du må bruke: Request.Querystring("variabelnavn") Tusen takk, da ble det straks mye bedre :smile: Lenke til kommentar
thelittlewitch Skrevet 17. april 2002 Forfatter Del Skrevet 17. april 2002 Dette er koden jeg bruker til å hente tabellen til nedtrekksboksen, jeg skjønner at jeg må hente den registrerte klubben først, deretter sammenligne den med alle klubbene i nedtreksboksen til jeg finner den riktige, og til slutt få satt denne som selected ? riktig? <% Dim MyConn, SQL, RS Set MyConn=Server.CreateObject("ADODB.Connection") MyConn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("*********.mdb") SQL = "SELECT navn FROM klubber ORDER BY navn" Set RS=MyConn.Execute(SQL) %> <select name="klubb"> <%While Not RS.EOF%> <option value="<%=RS("navn")%>"> <%=RS.Fields("navn")%> <% RS.MoveNext Wend RS.Close MyConn.Close Set RS = Nothing Set MyConn = Nothing %> Nei jeg har ikke så go greie på dette her nei :smile: Jeg forventer ikke at noen skal gi meg koden, bare kanskje et lite hint :wink: Lenke til kommentar
christt Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Du er inne på noe her, men hvordan vet du hvem som er medlem i hvilken klubb? Hvordan lages dette i databasen? Trenger å vite det hvis jeg skal hjelpe deg med koden... Lenke til kommentar
thelittlewitch Skrevet 18. april 2002 Forfatter Del Skrevet 18. april 2002 jeg bruker akkuratt samme nedtrekksboksen på siden der man registrer seg, og det brukeren velger her blir lagret i i tabellen "name" med navn "klubb", det er selve navnet på klubben som blir lagret, ikke klubbid eller noe sånn... Lenke til kommentar
christt Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Tror koden blir ca slik. Du må sjekke SQL2 queryet da jeg ikke helt vet hva som skal stå etter WHERE, men et vet jo du. I tillegg så er nok IF testen ikke helt riktig, man må vel muligens bruke en funksjon for å sammenligne stringer... Programmerer mest PHP, så jeg har ikke alle ASP ting i hodet og heller ingen bøker foran meg akkurat nå. <% Dim MyConn, SQL, RS, SQL2, RS2, selected Set MyConn=Server.CreateObject("ADODB.Connection") MyConn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("*********.mdb") SQL = "SELECT navn FROM klubber ORDER BY navn" SQL2 = "SELECT * FROM name ORDER BY navn WHERE navn='epost'" Set RS=MyConn.Execute(SQL) Set RS2=MyConn.Execute(SQL) %> <select name="klubb"> <%While Not RS.EOF%> //Husker ikke syntaxen for riktig IF test da jeg bruker mest PHP. <%IF (RS("navn") == RS2("klubb")) selected = "selected" ELSE selected ="" ENDIF %> <option value="<%=RS("navn")%>" <%=selected%>> <%=RS.Fields("navn")%> <% RS.MoveNext Wend RS.Close MyConn.Close Set RS = Nothing Set MyConn = Nothing %> Lenke til kommentar
thelittlewitch Skrevet 19. april 2002 Forfatter Del Skrevet 19. april 2002 Tusen hjertelig takk :smile: Hadde ikke greid det uten dere hehe Jeg vet ikke om du har noen interesse av å se koden men det virker nå ihvertfall med denne koden :smile: <% '<======== START NEDTREKKSBOKS KLUBB ========> Dim SQL, RS1, SQL1, RS2, selected SQL = "SELECT navn FROM klubber ORDER BY navn" SQL1 = "SELECT klubb FROM name WHERE brikkenummer=" & "'" & brikkenummer & "'" Set RS1=DataConn1.Execute(SQL) Set RS2=DataConn1.Execute(SQL1) %> <select name="klubb"> <%While Not RS1.EOF%> <%IF (RS1("navn") = RS2("klubb")) THEN selected = "selected" ELSE selected = "" END IF %> <option value="<%=RS1("navn")%>" <%=selected%>> <%=RS1.Fields("navn")%> <% RS1.MoveNext Wend RS1.Close Set RS1 = Nothing '<======== SLUTT NEDTREKKSBOKS KLUBB ========> %> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå