Gunsmoke Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Hei Jeg skal legge inn CD samlingen min på PCèn. Hvilken bitrate bør jeg legge meg på for å oppnå best mulig kompabilitet og beste lyd pr MB?? Jeg bruker Creative media Source, som fulgte med Audigy2ZS Platinum lydkortet. Default innstilling var 128kbps. Takker for svar Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Jeg syntes man hvertfall burde holde seg OVER 128kbps, men så pleier jeg ha 500kbps Ogg-vorbis jeg da. Men 190 burde vel være Cd-kvalitet for ett vanlig øre. Lenke til kommentar
Gunsmoke Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 Kan alle former for bitrate spilles av med enhver form for MP3 spiller; CD-spiller, bilstero, walkDisk -andre software media spillere en Creative? Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Nei. De fleste støtter bare Mp3. Mange støtter også WMA, men ikke alle. Enda færres støtter flere codec. Lenke til kommentar
Gunsmoke Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 Men en MP3 spiller/software kan spille av de forskjellige MP3 filer med varierende bitrate dvs +\-128kbps? Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Håper da virkelig det. Vet de fleste kan det. Er tross alt ett codec de spiller av, som inneholder det vide spekteret med bitrates. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Syntes personlig 256kbit MP3 er passe, men har man plass... for all del... Husk bare at koder du alle sangene i 512kbit, vil de ta voldsomt mye plass, og på en vanlig disk betyr ikke dette mye, men på et bærbart medium slik som Ipod, CD-MP3 osv vil maksimum antall sanger halveres, og på slike bærbare enheter hører man ikke forskjell på 196kbit og 512kbit. Musikk jeg ønsker high-end lyd på har jeg på CD uansett.... Lenke til kommentar
Gunsmoke Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2004 Takker for gode svar. Tror eg legge meg på 224kbps. Prøver nå ut Winamp5.03, og her lå det inne på preferansene for CD rip, encoder MP4 AACv1.0. Jeg forandret den til MP3 Encder. Er dette riktig å gjøre?? Noen som vet hva joint stero er, vs stero når enn skal rippe CDèr? Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 (endret) Du er ikke på rett vei for å lage best mulig mp3... Kort sagt, les denne tråden: Den store mp3-guiden, ripping og encoding her på forumet. Litt om hva som er problemet og løsingen på det du nå har tenkt å gjøre: For det første er ikke konstant bitrate (CBR) noe å satse på, med mindre du har en gammel spiller som ikke takler variabel bitrate (VBR). Du velger i praksis å ha konstant bitrate (128kbps, 192kbps, 224kbps osv) og variabel kvalitet. Velger du derimot variable bitrate vil du få mest mulig konstant kvalitet. Dette fordi variable bitrate vil bruke mange bit der det er nødvendig og færre der det ikke trengs så mange. Dermed vil den opplevde kvaliteten holde seg mest mulig konstant. Du får på denne måten også mest mulig kvalitet ut av en gitt filstørrelse. Bare for å ha det klart, for å komme fra Audio CD til mp3 er det to prosesser du må igjennom. Det første er rippingen som er prosessen med å lese data fra CD og inn på harddisk (da får du typisk en wav-fil) og det andre er enkoding, der det som er lest inn kodes til mp3. De aller fleste programmer gjør begge disse uten at du trenger å bekymre deg om at prosessen egentlig er todelt. De gjør det bare "uten at du ser det". Skal du gjøre selve rippingen best mulig bruker du EAC fordi den kan rippe i secure mode. Det er aller viktigst dersom det er riper på CD'en. Hvis du bare bryr deg om hastighet og ikke kvalitet på resultatet, f.eks. ikke har noe imot mulige *blipp* og *blopp* lyder, så har sikker Din Side noe superraskt å anbefale. De er tilhengere av "fort og gæli" i stedet for "nøye". EAC vil bruke den tiden som trengs, og også si ifra om det oppsto problemer underveis, mens mange andre programmer lar deg leve i uvissheten frem til du kanskje oppdager problemet ved gjennomlytting. Til enkodingen bruker du LAME. Versjon 3.90.3 er fremdeles den anbefalte versjonen på Hydrogenaudio, fordi den er svært godt testet, og man kan derfor være ganske sikker på at en får et godt resultat. Det jobbes med å teste versjon 3.96 slik at den etterhvert kan ta over som anbefalt versjon. I stedet for konstant bitrate velger du (skriver inn kommandolinjen): --alt-preset standard Da får du filer som vil ligge et sted rundt 200kbps i snitt, avhengig av hvilken type musikk det er snakk om. Disse filene vil høres ut som originalen i de aller, aller fleste tilfeller. De som påstår at de alltid hører forskjell på mp3 og original har nok bare ikke tatt en blindtest (du hører på den enkodede og originalen etter tur uten å vite hvem som er hvem). Uten blindtest vil placebo effekten ganske enkelt gjøre resultatet verdiløst. Skulle du insistere på å gå for 224kbps CBR så velg for all del joint stereo. De som velger stereo har nok stort sett ikke skjønt poenget. Joint stereo er også stereo, men utnytter likheten mellom kanalene slik at bit kan brukes der de kan gjøre mer nytte for seg. Det står mer om joint stereo vs. stereo i FAQ'en som jeg har linket til nederst (se etter: "Why is joint stereo better than pure stereo ?" i MP3 delen). Lykke til Kilder og ressurser: List of recommended LAME compiles List of recommended LAME settings Hydrogenaudio FAQ Endret 17. juni 2004 av OBServer Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 wow....takker... Der lærte jeg noe også... Lenke til kommentar
Gunsmoke Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2004 Flotte eg ska prøve det i mårå Lenke til kommentar
Gunsmoke Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2004 Hei Observer Har nå lasted ned både EAC og Lamer. Ingen av disse prgtrammene har installer så eg plaserte de i en passende mappe. Jeg kjørte wisarden og valgte nybegynner mode. Problemet er da at ingen av CD spillerene blir detektert. Når velger F10 og trykker autodetekt av CD spillerene får jeg feilmelding om at der ikke er noe media i enheten. Hva må jeg gjøre for å rette på dette? Lenke til kommentar
Gunsmoke Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2004 (endret) fant ut av det, manglet en ASPI Layer dll fil. Ble anbefalt Nero sin fil som heter WNASPI32.DLL, i denne EAC Tutorial:http://users.pandora.be/satcp/cd2mp3-en.htm PS veldig bra forklaring på bruk av EAC og LAMER i den overnevnte Tutorial Endret 17. juni 2004 av Gunsmoke Lenke til kommentar
Garathor Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Ikke bruk konstant bitrate 224 kbps. Lame 3.90.3 --alt-preset standard vil gi mye bedre resultat. Jeg ville forresten ha valgt et annet format enn mp3, men det er en annen sak... Lenke til kommentar
Lou Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Dette høres ut som stress. Holder på med samme proskjekt selv, og med 500-600 cd'er, så har hastighet noe å si. Jeg bruker iTunes, som gjør jobben kjapt (10-25x) og greit. Importerer til 192 kbps og det holder fint til pc og xbox bruk. Bedre enn cd blir det uansett ikke Lenke til kommentar
Garathor Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Dette høres ut som stress.Holder på med samme proskjekt selv, og med 500-600 cd'er, så har hastighet noe å si. Jeg bruker iTunes, som gjør jobben kjapt (10-25x) og greit. Importerer til 192 kbps og det holder fint til pc og xbox bruk. Bedre enn cd blir det uansett ikke Nei, det blir dårligere. Mye dårligere. Lenke til kommentar
am3k Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Selv bruker jeg bare Media Player og Windows Media Audio Losless, denner baserer seg på VBR og en bitrate fra 470-> Lenke til kommentar
Garathor Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Om du bruker lossless format vil jeg si at både MA, FLAC og WavPack er bedre valg enn WMA. Lenke til kommentar
Apoc_ Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Jeg bruker 192 kbps (vbr). Synes det er en fin kombinasjon mellom lyd og kvalitet. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Dette høres ut som stress.Holder på med samme proskjekt selv, og med 500-600 cd'er, så har hastighet noe å si. Jeg bruker iTunes, som gjør jobben kjapt (10-25x) og greit. Importerer til 192 kbps og det holder fint til pc og xbox bruk. Bedre enn cd blir det uansett ikke Nei, det blir dårligere. Mye dårligere. Men så lenge man ikke hører forskjell så gjør det jo ikke noe. Jeg så en test hvor testgruppen bestod av mennesker som jobbet proffesjonelt i lydstudio og de hadde store problemer med å skille aac 224kbps fra orginal cd'n. Ca 50% av gangene tok de feil. Husker ikke url til testen, men søk på google. (aac gir bedre kvalitet enn mp3 på samme bitrate) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå