Gå til innhold

SCSI + RAID?

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg med noen tips og råd om å kjøre SCSI-disker i RAID.

Jeg har ikke så god peiling på dette men har tenkt å kjøpe meg 4 stk. Seagate Cheetah 36ES 36.7GB .

Dette er en 68 pin SCSI disk som kjører i 10000 RPM og har 4MB cache.

Disse fire harddiskene har jeg tenkt å kjøre i

RAID Level 0+1 og lurer derfor på hva jeg trenger av kontrollere og diverse for å få dette til å fungere!

Håper det er noen som har peiling på dette! :smile:

mvh

hamrek

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er nødt til å ha en kontroller ja.

Skaff deg en Adaptec 29160 u160 controller.

Få deg et server mobo med 64 bits pci slott.

Få helst tak i en kontroller med integrert hardware raid. Dette koster en haug med spenn, men jaja.

Hvis du ikke skal bruke diskene i en fet server så er det totalt bortkasta penger.

Da kan du heller skaffe deg en litt fet ide raid kontroller og anskaffe 4 av de nye WD diskene på 120gb med 8mb cache.

Blir en del billigere d ja.

Men men, har du plenty med spenn så kjøp i vei.

Lenke til kommentar

SCSI - disker er overlegne på masseoverføring av små filer/flere filer samtidig, da de ikke krever CPU kraft.

De er derimot dårligere på flytting og lagring av store enkeltstående filer.

Der er IDE bedre. Eks; videoredigering.

Ville nok gått for 5xWD 80GB JB disker (8MB cache) i RAID 5.

->Paritet for sikkerhet - hot-swapping vha SwapManager, selvoppbyggende array.

Eller 4x WD80GB JB i RAID 0+1.

-> Speiling av stripe, ikke hot-swap - mulighet...

Sjekk anandtech og les RAID - guiden der.

Lenke til kommentar

Det smarteste du kan gjøre er å ta en titt på http://www.storagereview.com for å se hvilke erfaringer folk har gjort der. Særlig i forumet har dette temaet vært oppe diverse ganger. Uansett er mitt råd at du holder deg unna kjipe IDE RAID kontrollere som Highpoint og Promise spytter ut. Det er mange som har slitt med å få de forventede gevinstene av dem. Men utfra topic så antar jeg at du allerede har bestemt deg for SCSI RAID - så da har det lite å si :wink:

Lykke til ihvertfall

-heim-

Lenke til kommentar

ÆÆÆh - ble svar skyldig der gitt... Men - tja. Snakker vi high-end - JA. Snakker vi kjekt å ha på hovedkortet - NEI.

Har faktisk selv bestillt et nytt hovedkort med Promise RAID onboard, men tviler på at jeg kommer til å bruke det med det første.

Håper dette var egnet til å oppklare. Og jeg mener det samme ang. Highpoint hvis noen lurte på det. Håper jeg blir misforstått rett denne gangen :wink:

-heim-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...