xstian Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Har en pc bygd rundt en xp 1800+ som fryser eller rebooter spontant i hytt og pinevær, somregel er det vel assosiert med at prosessoren må jobbe litt, men ikke alltid. Jeg har 3 forslag: 1.Feil på en av minnebrikkene 2.For varm prosessor 3.Noe tull med skjermkortet. Har prøvd å pille ut alle pci-kort og slikt, for å sjekke. Jeg tipper alternativ 2, men jeg blir ikke klok på det. Om jeg sjekker health status i bios varierer tempen fra 52 til 60-70 grader. En gang passerte tempen 95 grader også... Kan prosessoren ha blitt varig skadet av en runde med for høy temp? Bør jeg bare drite i hele kassa og kjøpe meg nytt? Kan noen komme med en billig og STABIL kombinasjon av HK, cpu og ram? pf takk.. .xstian Lenke til kommentar
Royal Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) Hvis cpu temp har vært 95 grader bør du først å fremst sjekke cpu vifta di! Med så høy tempratur er det ikke rart det er ustabilt. Skaff deg en ny vifte eller kjekk om den andre er montert riktig å virker. Hviken hastighet har vifta? Endret 15. juni 2004 av Royal Lenke til kommentar
xstian Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 Hvis cpu temp har vært 95 grader bør du først å fremst sjekke cpu vifta di!Med så høy tempratur er det ikke rart det er ustabilt. Skaff deg en ny vifte eller kjekk om den andre er montert riktig å virker. Hviken hastighet har vifta? Vifta står og snurrer mer eller mindre stabilt på ca. 3990 rpm Pabst-vifte av noe slag tror jeg... Husker ikke helt. Det lå et realt teppe av støv og gørr mellom vifta og ribba, og det har jeg tatt vekk, men det er fortsatt like ille. Kan det være for dårlig kontakt mellom prosessor og ribbe? Jeg har forøvrig en pen blemme på ene tommelen etter at jeg tok på ribba... Mulig jeg bør skifte kjøler, men det som irriterer meg er at kjølere stort sett er kul umulige å få på plass. Fins det alternativer med enklere montering? .x Lenke til kommentar
Royal Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Når du tok vekk gørre fra prosessoren la du på nytt med goop på eller?? I tilefelle du ikke gjorde det bør du gjøre det så fort som mulig. Cpu kan bli veldig varm uten riktig påsmurt med goop. Angående vifter som er enkle å montere er jeg ikke sikker. Fest den ene siden først, så kan du bruke en flat skrutrekker og presse den forsiktig på plass, er som regel et spor i hempene på vifta. Press litt ut og ned så spretter den ganske enkelt på plass. Lykke til Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Når du tok vekk gørre fra prosessoren la du på nytt med goop på eller??I tilefelle du ikke gjorde det bør du gjøre det så fort som mulig. Cpu kan bli veldig varm uten riktig påsmurt med goop. Angående vifter som er enkle å montere er jeg ikke sikker. Fest den ene siden først, så kan du bruke en flat skrutrekker og presse den forsiktig på plass, er som regel et spor i hempene på vifta. Press litt ut og ned så spretter den ganske enkelt på plass. Lykke til Virker som det er nok goop når han brenner blemme på fingeren, da blir jo varmen ledet fra CPU. Lenke til kommentar
The.Arisen.One Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) Jeg har et forslag til: 4: Masse problemer med XP1800-CPUer, søk etter updates på AMD.com. (Jeg kjøpte XP2000 i 2002 og angret ikke på det da jeg så mange av kameratene mine som hadde problemer med 1800-ene sine... Burde være rettet på nå med oppdateringer..) Endret 15. juni 2004 av The.Arisen.One Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) Her kan det tyde på noe fundamentalt galt mht. kjøling..Klokking? Goop er forøvrig høyst oppskrytt... Det er gjort tester (sjekk Goop-guiden), men det er flere som har problem med å montere kjøler/CPU rett tror nå jeg..Det er da goop er viktig.. Og en slik test er ikke mye verdt egentlig dersom man ikke er pinlig nøyaktig med å montere kjøler helt likt fra gang til gang.. Klips-løsningen er ikke akkurat en god teknisk løsning for å si det sånn.. Ja.. goop er viktig for å lede bort varme dersom det av uike årsaker er dårlig kontakt mellom kjøler/CPU... *En* årsak kan være ujevnheter/riper/grov overflate på sinken (kjøleren). Selv har jeg nylig montert en Volcano 12 uten goop, men polert undersiden av kjøleren (kobber) før montering.. Her ligger CPU-temp (iflg. BIOS) på 35-40 grader ved bruk..overklokket fra 1.8GHz til 2.2GHz (FSB fra 166 til 200). Men i ett annet tilfelle gikk temp ned fra 52->46 ved å ta av kjøler og legge på ett tykkere/jevnere lag med goop.. (La på tynt og trolig noe ujevnt lag med goop i 1.forsøk). Dette med en annen kjøler og annet HK (samme CPU - Barton 2500+). Edit: Noen har kommet med ett godt forslag før meg.. Sjekk akkurat denne CPU'n. Endret 15. juni 2004 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Royal Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Hadde 1800+ (palmenio) den var også ganske så varm med en 2000+ godkjent vifte fra Cooler Master (65-67 max load) etter jeg bytta til Speeze som er godkjent til 3200+ sank tempraturen med 10 grader. Ville testa en annen vifte hadde jeg vært deg, for å være på den sikre siden. Lenke til kommentar
Eplekakespising Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Sjekk om det ligger mye støv mellom kjøleribbe og vifta. Dette bruke ofte å være et problem me kjøleribber som har fine riller. Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Sjekk om det ligger mye støv mellom kjøleribbe og vifta. Dette bruke ofte å være et problem me kjøleribber som har fine riller. han har jo rensa den... les litt lenger op Lenke til kommentar
Eplekakespising Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 aaa... Jeg har en tendens til å glemme å lese alt som blir skrevet jeg Lenke til kommentar
xstian Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2004 Hadde 1800+ (palmenio) den var også ganske så varm med en 2000+ godkjent vifte fra Cooler Master (65-67 max load) etter jeg bytta til Speeze som er godkjent til 3200+ sank tempraturen med 10 grader. Ville testa en annen vifte hadde jeg vært deg, for å være på den sikre siden. Kan det gjøre susen med bare ei ny vifte, eller er det greit å skifte hele ribba med det samme? anbefalinger? Kan forøvrig fortelle om grunnen til at jeg hater de derre klips-greiene som festing. Ja, jeg glapp skrujernet og skrellet pent av et par motstander og en kondensator av hovedkortet... Pent... .x Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Ja, jeg glapp skrujernet og skrellet pent av et par motstander og en kondensator av hovedkortet... Pent... Også lurer du på hvorfor det er ustabilt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Du bør nok skifte hele kjøleren ja.. Papst vifte som ikke klarer biffen på 3.900rpm tyder på det... Og ja.. er enig med deg at klips-løsningen er "helt på trynet"..Altfor lett både å knuse kjernen eller ødelegge HK. Kan anbefale denne.. Ikke altfor dyr, kobber kjerne.. og regulerbar. Denne er noe dyrere, men også bra. Klipsene på Titan-kjølere er lettere å få på.. trenger ikke "farlig" skrutrekker. Men det er nå bare min erfaring.. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 En komis har nesten samme problem med sin xp2700+ tempen hans er støtt oppe i 65-70 grader, (jeg hadde selv samme kjølern på en 2000+ klokka til 2400MHz @ 1.9v 60grader) det er noe merklig fordi, han har alt av dører oppe på kabinettet og man kan brenne seg på kjøleribba... det er vell sånn at noen cpuer er varmere enn andre noe man ikke kan gjøre noe med annet enn å kjøpe ny kjøler. Er trøtt så jag har nok skrevet en del feil her... Lenke til kommentar
xstian Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2004 Ja, jeg glapp skrujernet og skrellet pent av et par motstander og en kondensator av hovedkortet... Pent... Også lurer du på hvorfor det er ustabilt? det var en helt annen maskin, og den er død og begravet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå