Gå til innhold

Leie ut - hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Vi skal leie ut hus og innhold (så det kanskje på baksiden av DN for et par lørdager siden?), og i den anledning står jeg får "IT-avdelingen". Familie-PCen vår skal være en av utleieobjektene, men vi vil ikke at de vi leier til skal få tak i private filer og surre med systemet.

Jeg har lyst til å lage en ekstra bruker for leietakerne (en bruker uten noe særlig "makt"), og passordbeskytte administratorkontoen.

Til nå har det bare vært sånn at brukeren automatisk kommer inn i systemet med adminkontoen, uten å velge noen bruker eller skrive inn noe passord.

Bruker Windows XP til denne maskinen, og vil helst at leietakerne skal kunne gå inn på internett, skrive ting i Word, og gjøre de helt generelle tingene.

Så... hvordan bør jeg gå fram for å ordne dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å legge inn passord på Administrator brukeren, trykker du på Start -> Run -> skriv i feltet: control userpassword2 trykk enter. Huk av der hvor det står: Users must enter a username and passord to use this computer. For å bytte administrator passordet, eller lage et nytt, så trykk på brukeren du vil redigere passordet til og trykk på reset password og følg hva som står der.

Så trykker du på add, skriver inn user name for brukeren, og trykker next, skriver inn password for brukeren, trykker next og velger enten standard user eller restricted user, og trykker finish. Da har du en bruker konto med restricted access som leie folkene kan bruke. :thumbup:

Lenke til kommentar

Er du så heldig å ha Professional-utgaven, ville jeg laget en profil som er den samme ved hver pålogging, slik at ingen innstillinger blir lagret. Mer info på forspørsel.

Ev. kan du jo bruke Knoppix (www.knoppix.net). Dette er en Linux-distro som kjører fra CD. Lar deg drive enkel skrivebehandling, surfung, etc. Ved å ta ut CD-en og restarte, funker alt som normalt igjen :)

Lenke til kommentar
Da har du en bruker konto med restricted access som leie folkene kan bruke. :thumbup:

de vil vel kunne gå inn på filene som ligger i systemet likevel tror jeg... ?

har hvertfall det der selv og da er det fortsatt mulig for "brukeren" å gå hvor som helst i mappene...

Lenke til kommentar
Hvis du krypterer mappene/filene som Administrator og har passord på denne kontoen, får ingen andre åpnet de. Dette kan du gjøre ved å høyreklikke, egenskaper, avansert og huke av for kryptering.

men hvis da systemet går ned - vil det ikke være tilnærmet umulig å få recovery på disse krypterte filene...?

når en først har fysisk tilgang til en maskin er det liten sak å få admin-tilgang, så er det noe du absolutt ikke vil at leieborere ikke skal ha tilgang til bør du slette dette fra systemet etter å ha tatt backup. (nå skal det riktig nok sies at en må kunne endel om data for å kunne gjøre dette...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...