Gå til innhold

MMS er siste skanse i priskrigen


Anbefalte innlegg

OK, nå har vi mobilbrukere fått det som vi ville når det gjelder SMS, pris pr minutt, og for de mer hardbarkede GPRS-brukerne; billigere pris pr kilobyte!

 

Mobilbruken min har gått rett i taket etter at jeg har begynt å nyte godt av de gode prisene.

 

Mht til priser, og etter min mening, gjenstår det nå bare "Berlinmuren" igjen, nemlig MMS-prisen. Hvem er først ute med kick-ass MMS-priser? Hva er det som gjør at de ikke følger med nedover i like stor grad som de andre prisene? Er det fordi MMS-bruken ikke har tatt av? Operatørene tilbyr gratis MMS i bøtter og spann... men planlegger operatørene å beholde MMS som en slags umoden cash-cow fordi det nå er mindre å hente på sms osv? Må de bare få opp bruken først? eller ville det være bedre å senke prisen slik at folk brukte det mye mer?

 

For de som har mobiltelefon med epost-klient, så kan man jo nå sende en epost vedlagt et bilde på f.eks. 40kb, for ca. 32 øre. Dette banker jo MMS ned i støvlene.

Problemet er jo at ikke mange har epostklienter på mobilene sine, men de som har, kan jo nyte godt av dette.

 

Fint om dere kommer med noen ideer omkring dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Noe av bakgrunnen for at MMS prisen ikke ligger lavere enn den gjør (1,98 hos Mobyson) er at prisen på MMS fra nettverkseierne (NetCom/Telenor) fortsatt prises ganske dyrt.

 

:thumbup:

OK, så Telenor og NetCom er "bremsene" mht. lavere MMS-prising.

 

Men hvorfor, og ikke minst HVORDAN - kan de forsvare den prisen, når vi ser en generell nedgang i prisene over hele spekteret av mobiltjenester?

 

Jeg gjetter at mye av forklaringen ligger i at de ønsker å gjøre oss "avhengige" av MMS ved å tilby gratis MMS i lange perioder, og så skrur de igjen gratiskranen og begynner å tappe penger isteden.

 

Men, jeg tror Telenor og NetCom nå har skutt seg selv i føttene og bakbundet seg selv.... Folk har gjennomskuet den taktikken for lengst. Gratis MMS er blitt en vanlig sak - dersom Telenor og NetCom har råd til å gi det bort i bøtter og spann, så er det heller ingen grunn til at det skal koste så mye som det gjør - og folk er nå så vant til det at dersom det ikke fortsetter, så kan det være fare for en backfire. Dvs. folk bare driter en lang marsj i hele teknologien - fordi det koster så mye å bruke den kontra andre tjenester, som f.eks. epost via GPRS. (ikke misforstå helt, jeg sier ikke at 2 kr for en MMS er mye per se, men sammenlignet med SMS er det det, og når man kan ringe i 2 minutter for den prisen så tror jeg heller folk gjør det.)

 

Jeg tror også at dersom man ser på MMS-trafikken, så vil man se at den stort sett foregår i helgene når det er gratis, og ikke i uka når man må betale for den.

 

Noen som vet mer? Det ble veldig mye synsing her fra min side :D

Lenke til kommentar

Tror ikke det har vært en skjult taktikk for å si det sånn. Når mobiltelefonen skulle ut til massene var det til tider gratis å ringe. Når SMS ble introdusert var det gratis også om jeg ikke husker feil.

 

At de vil ha folk "avhengig" sier jo seg selv... De lever jo av oss, og ønsker å tjene mest mulig penger.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig... men om folk bare gir blaffen i å bruke MMS fordi det er dyrt, så tjener de heller ingen penger.

 

Hva er så grunnen til at MMS ikke har "tatt av" på samme måte som SMS? Jeg tror det er fordi prisen er for høy. Senk prisen, så øker bruken.

 

Sender folk MMS utenom helgene? Eller bare i helgene når det er gratis?

Hva med når de fjerner gratis MMS? Hva skjer da? Er det mange som vil bruke MMS etter det? Eller har operatørene gjort seg selv en bjørnetjeneste ved å tilby MMS gratis så lenge at folk forventer at det skal være gratis, siden operatørene tydeligvis har råd til å gi bort MMS i bøtter og spann?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...