Xizor Skrevet 15. juni 2004 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) Hei Tenkte jeg skulle komme med ett tips angående ødelagte kondensatorer på Abit hovedkort. Nylig ble to av mine Abit kort ødelagt (VP6 og BE6-II v2.0). Det viste seg at det var noen kondensatorer som var ødelagt (bulende topp). Kortene er kjøpt i begynnelsen av 2001 så de er over 3 år gamle og derfor vil ikke butikkene man har kjøpt de i hjelpe deg (i hvertfall ikke Multicom). Jeg leste litt rundt omkring på utenlandske forum og fikk inntrykk av at dette er et ganske vanlig fenomen. Jeg sendte en mail til Abit i Nederland og skrev at det er dårlig at kortene deres ikke holder i mer enn 3 år p.g.a kondensatorer med dårlig kvalitet. Spurte videre om de kunne hjelpe meg med dette problemet. Fikk svar på mailen dagen etter der det sto at jeg bare skulle oppgi dataene på kondensatorene så skulle de sende meg nye helt gratis Litt lodding klarer jeg alltids selv Så nå går jeg å venter på en liten pakke fra Abit. Dette kaller jeg service!!! En ting til slutt. Jeg har vært i kontakt med forbrukerrådet angående reklamasjon på hovedkort. De mener at det skal være 5 år på dette og ikke 2 år som butikkene holder seg til. Jeg har ikke orket å lage en sak av dette. men kanskje noen andre gidder med sitt. Se svar fra Forbrukerrådet under. Det vises til henvendelse. For ting som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, vil det være en 5 års reklamasjonsfrist. Et hovedkort til en datamaskin vil etter vårt oppfatning falle inn under fem års regelen. Dersom det hevdes at således ikke er tilfellet må dette begrunnes. Momenter som her vil komme inn er om dette anses å være en slitedel, eller at det er laget av et materiale som av forskjellige grunner ikke varer særlig lenge. Ytterligere spørsmål i saken må rettes til Forbrukerrådet telefonisk. - Xizor Endret 15. juni 2004 av Xizor Lenke til kommentar
Zjaxy Skrevet 15. juni 2004 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2004 Bra av abit vil jeg si! Lenke til kommentar
Xizor Skrevet 14. juli 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. juli 2004 En liten oppdatering. Jeg har nå både fått og byttet ut kondensatorene på hovedkortene. Kortene virker utmerket så da får man håpe de holder lenge. Kondensatorene var forøvrig av et annet merke enn de originale. - Xizor Lenke til kommentar
hce Skrevet 14. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2004 (endret) Har selv byttet kondensatorer på et hovedkort, går fint om du finner noen som tåler tilsvarende spenning og har like mange F Edit: Farnell har et gigantutvalg av kondiser Endret 14. juli 2004 av hce Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2004 Gidder ikkje kikke i kabinettet mitt, men er det små loddepunkt det er snakk om? Kor stor klaring har du i alle retningar? Lenke til kommentar
hce Skrevet 14. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2004 Gidder ikkje kikke i kabinettet mitt, men er det små loddepunkt det er snakk om? Kor stor klaring har du i alle retningar? Du trenger en loddebolt (ca. 20-30W) med tynn spiss så går det helt fint. PS! Litt stødig hånd er også fint. På hovedkortet jeg loddet på var det god klaring siden kondisene er så store i forhold til SMD komponentene som brukes ellers (Surface Mounted Device). Lenke til kommentar
gspr Skrevet 14. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2004 Takk for tipset. Bra av Abit (selv om kondensatorene ikke burde røket in the first place). Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 14. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2004 Det er seff 5 år på et hovedkort! Jeg hadde (truet med å) klaget selskapene inn for forbrukerrådet, det hjelper som regel. Jeg var i min tid en lang runde med med multicom og forbrukerrådet angående en cd brenner... stå på! Klaging hjelper.. du har loven på din side... Lenke til kommentar
ganilsen Skrevet 14. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2004 En ting til slutt. Jeg har vært i kontakt med forbrukerrådet angående reklamasjon på hovedkort. De mener at det skal være 5 år på dette og ikke 2 år som butikkeneholder seg til. Jeg har ikke orket å lage en sak av dette. men kanskje noen andre gidder med sitt. Norske regler sier at en ting som er ment til å holde i (over) 2 år, har 5 års garanti. Så det er bare å presse webshopen litt. Hvis garantien er under 2 år så gjelder det som står. Slik er det. Burde kunne få et nytt kort du.! Lenke til kommentar
Revox Skrevet 15. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2004 En ting til slutt. Jeg har vært i kontakt med forbrukerrådet angående reklamasjon på hovedkort. De mener at det skal være 5 år på dette og ikke 2 år som butikkeneholder seg til. Jeg har ikke orket å lage en sak av dette. men kanskje noen andre gidder med sitt. Norske regler sier at en ting som er ment til å holde i (over) 2 år, har 5 års garanti. Så det er bare å presse webshopen litt. Hvis garantien er under 2 år så gjelder det som står. Slik er det. Burde kunne få et nytt kort du.! Norsk lov sier ingenting om garanti Den snakker kun om reklamasjon. Garanti er noe fabrikken som produserer varen garanterer at den skal holde, og reparerer skaden for deg for det meste uten spørsmål. Reklamasjon må du kunne bevise at det er en fabrikkfeil ved varen. Til trådstarter. Takk for tipset. Har nå sent 1 mail til Abit pga mit gamle KT7a-raid kort, samt 1 mail til MSI pga 2 døde K7T-Pro kort. Lenke til kommentar
Ko_deZ Skrevet 15. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2004 Strengt tatt er vel bevisbyrden på produsent. Hvis de ikke kan bevise at det er feil bruk eller slitasjeskade så har de lite å komme med. Produktet skal i så fall repareres uten utlegg for kunden, og etter hva jeg husker skal det også skje innen 10 dager fra produktet ble levert inn til reparasjon. -Ko_deZ- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå