jj_ Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) Etter litt relokalisering av møbler og inventar på rommet mitt, fant jeg ut at det kunne være artig å koble tv-en til pcen for slik å kunne nyte filmer i godposisjonen fra senga. Etter en tur på Clas Ohlson og innkjøp av s-videokabel og scartovergang, og påfølgende intens strekking av 2m kabel, fant jeg til min store skuffelse at skjermbildet på tv-en bare ble svart-hvitt. Etter en kjapp chat med en kompis skjønte jeg at dette var et vanlig problem og at jeg hadde gått rett i fella. Tv-en er jo selvfølgelig ikke av den mest avanserte teknologi, og slik jeg har forstått liker ikke den helt s-videosignalet. Er det noen måte å få farger på tv-en uten å måtte kjøpe ny tv eller skjermkort? Tv-en er en ikke så veldig gammel Philips kombinert 14'' tv og vhs-spiller, modell er ukjent. Den har bare antenne og scart-inngang. Skjermkortet er et Asus V8460 Ultra (Geforce 4 Ti4600) med s-video, dvi og vanlig skjermutgang. Signalet fra pc-en blir sendt som PAL-B, så det er ikke feilen. Mvh jj_ Endret 15. juni 2004 av jj_ Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Ny tv må til eller så må PCen sende signalet som composite. Har samme situasjon selv, men har en omformer på skjermkortet fra S-Video til Composite. Herifra går det til en scart som er i TV'en min. Sjekk med driverne til skjermkortet om du kan kjøre signalet som composite. Lenke til kommentar
SverreD Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) Meget mulig tv-en din ikke har s-vhs-inngang i scarten(meget få gamle tv'er som har). Da har den bare compositeingang, og på de kanalene composite bruker sender s-vhs svart/hvitt bilde. Skal du få det til å fungere må du bruke composite. men svar, må en ikke ha compositekonverter for at pc'en skal merke at den kjører composite, kan ikke huske jeg har hatt mulighet til å stille det.(har ati da) edit: to late Endret 15. juni 2004 av Svedda Lenke til kommentar
shabador Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Problemet er att du sender s-video signaler til en tv som ikke helt forstår signalene. Har hatt samme problemet, og har det fremdeles. De kan fikses ved å skaffe en signal-omformer fra s-video til scart. (IKKE en vanlig omformer... Signalene må omformes også). Men siden du har nVidia kan du få fatt i ett program som tvinger vanlig composite signal gjennom s-video kabelen. Det heter TVTool og kan testes her: http://tvtool.info/index_e.htm Dette programmet fungerte på min GeForce2, men siden jeg har ATI Radeon nå, så sitter jeg fast i en sort-hvitt verden. Lenke til kommentar
Saint123 Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) I en S-Video kabel sendes lys og fager hver for seg i to parene som er i en slik kabel (Med felles skjerm). Jeg tipper du enten har fått kjent Clas Ohlson kavlitet, og at kabelen er litt defekt, evt kontakten på TVen eller i PCen. Prøv å vri kontaktene litt. NBNB S-Video til Scart står vendt rett vei? (Altså bryteren) Edit: Åja, sjekk også at TVen kan ta imot S-Video i SCART, noen TVer fikser bare Compositt. Men dette kan du fikse ved å bruke omformeren som sikkert fulgte med grafikk-kortet. Tipper omformeren din også har dette allerede. Endret 15. juni 2004 av Saint123 Lenke til kommentar
Moonix Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Hei og sånn.. Var på clas olsson og kjøpte svieo kabel + s-video=>scart som du beskriver.. hadde akkuratt samme problemet med svart/hvitt bilde , men nå var jeg priviligert med en s-video ingang på forsiden av min aldrene tv og da løste problemet seg.. Lenke til kommentar
jj_ Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 hæhæhæhæhhæhæhæhæhæ!! Tror du ikke det funka med TV-tools? så smuud Takk for alle svarene! Lenke til kommentar
jj_ Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 Men en ting til jeg lurer på: Bildet er jo ikke helt lynskarpt, det er små horisontale streker over hele bildet, ikke alltid like synlige, men irriterende for det. Særlig ved lyse farger synes de godt. Hvorfor og hva kan jeg gjøre med det? Har prøvd å justere på sånn flicker control greier, hjelper litt (bildet ruller ikke lenger) men strekene er der enda. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå