Gå til innhold

Får ikke ned varmen i cpu... hjelp!

fredonor

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg prøvd og prøvd... skiftet cpu-vifte, satt i kabinettvifte mm. Likevel holder cpu-temperaturen seg på 60+ etter at pc'en har stått på i noen minutter. Jeg har ikke spesielt kraftig prossessor (AMD 1700+), den er heller ikke overklokket. Kabinettet og alt innvendig er rengjort ettersom jeg nettopp har skiftet hovedkort, satt inn en glacialtech-vifte og coolermaster kjølepasta. Jeg har også satt inn en kabinettvifte for å få litt bedre sirkulasjon i kabinettet. Likevel ser det ikke ut til at noe hjelper - jeg får ikke ned temperaturen på cpu. Greit at rommet jeg sitter i er verdens kjøligste (kommer opp i 25-30 grader de verste dagene), men likevel...

Er det noen der ute som har noen tips? Jeg blir snart gal - spilling er det bare å glemme... kjørte myst 3 i går i en time. da jeg hoppet ut var temperaturen på 68 grader :scared:

Alle tips mottas med takk!

PS! Om noen har spørsmål ang systemet kommer jeg ikke til å kunne svare på dem før i kveld. Drar på jobb nå...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen enkle tips:

*Kjølepasta Artic Silver 5 eller Ceramique (shin etsu er et annet alternativ), følg gjerne en guide på hvordan du har på (ikke for mye, men nok til at det blir kontakt).

* Du bør ha en kjøler som takkler ca +3200, på denne måten har du litt mere å gå på.

Kabinettvifter er en veldig kjekk ting å ha, hovedregelen er 2x80mm vifter som blåser inn og Psu som blåser ut.

*Sjekk gjerne at kabinettet har god luftgjennomstrømning og at det ikke er et stort kabelrot, da disse kommer i veien for lufta.

*Og oppdater bios til siste versjon.

Lenke til kommentar

Planslip kjøleren.

Alle GlacialTechkjølere jeg har vært borti har hatt en elendig finish.

Min sank fra ~65 på max load til litt under 50 etter plansliping.

(En Igloo Silet Breeze 462 II, som er for 3200+).

Edit: Eller så kan du kjøpe deg ny cpukjøler...

Endret av Goophy
Lenke til kommentar
satt inn en glacialtech-vifte og coolermaster kjølepasta. Jeg har også satt inn en kabinettvifte for å få litt bedre sirkulasjon i kabinettet.

Hei =)

glacialtech vifter har jeg veldig dårlig erfaring med! Samme med cooler master kjøle pasta! Jeg hadde XP1800+ og glacialtech vifte som skulle støtte opp til xp2800+. Enda idle jeg på over 60 grader! Kjøp deg xpu vifte på microplex! f.eks Thermaltake Volcano 12! Den er det viftestyring på! Også Artic Silver 5 kjølepasta!

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg hadde også en bedriten 60mm glacial-tech kjøler(husker ikke nr) på en xp-1800(palomino) får noen år tilbake, jeg endte opp med å kaste denne ut av vinduet i villt sinne over at Cpu tempen ble farlig høy.

Jeg gikk senere til inkjøp av AC3 og en TT volcano 7+, da ble saken en helt annen.

Planslip eller kjøp den en annen, tror ikke bedre luftsirkulasjon i kabinettet vill gjøre det helt "store".

Lenke til kommentar
Hva måler du temperaturen med?

Winbond hardware doctor (v. 2.70) som fulgte med hovedkortet. Hadde samme problemer med det gamle MSI-hovedkortet som hadde annen software, og jeg har sjekket i BIOS at temperaturene samsvarer sånn noenlunde...

Endret av fredonor
Lenke til kommentar

Takk alle for tips. Skal følge med på microplex og bestille volcano12 med arctic silver kjølepasta når vifta kommer inn på lager.

Luftgjennomstrømmingen er god etter at jeg skiftet hovedkort. La kabler spesielt med tanke på dette...

Skal også sette inn en harddiskkjøler ettersom jeg stadig får advarsler fra hddhealth om at temperaturen begynner å bli høy, samt at jeg har tenkt litt på denne

Håper ting ordner seg. Har lyst å teste ut far cry snart :-)

Igjen: Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Er det noen der ute som har noen tips? Jeg blir snart gal - spilling er det bare å glemme... kjørte myst 3 i går i en time. da jeg hoppet ut var temperaturen på 68 grader :scared:

Sålenge maskina fungerer stabilt, er det vel ikke noe problem!?

Jeg har en XP2100+ Palomino

Denne kjøles med en Thermaltake Volcano 9, som jeg har satt på en litt langsommere (og mye mer stillegående) vifte, slik at CPU idler ved 64 grader. Ved spilling er den ofte oppe i 73-74 grader, men dette har aldri vært noe problem. Går den over det, kan jeg få litt hakking i spillet og en reboot en gang i blant.

Lenke til kommentar
Selv måler jeg 85 etter ca 5 min i BIOS.

:wow: Da snakker vi varme-problem...

Jepp, det og.. Men som sagt så mener jeg at han har Palomino-kjernen, de utvilker vanvittig med varme så det er ikke rart du har høy temp.

Selv jeg har Xp 2800+ med barton kjerne og tempen ligger på ca 47 grader.. denne kjøleren skal klare opp til Xp 3400+ men pga sommer varmen, så kjører jeg viftene på fult, men det hjelper heller lite.. men noe forskjell utgjør det...

Det jeg prøver å komme fram til egentlig er at selv om man har god flow i systemet så kan det være at du ikke får den varmeluften ut, eller så er luften i rommet for varm...

Lenke til kommentar

I min gamle pc har jeg XP1600+ med en liten tass av en kjøleribbe fra taisol. Etter jeg bytta ribbe og vifte, erstattet gammel kjølepasta med ny (artic silver 5), senket jeg temeraturen med 25 grader. (selvom det ikke går ann-> ) Noe overkill på den nye kjølern, (støtter XP3200+) men nå idler jeg på under 40 grader. Ganske fornøyd med det. I tillegg har jeg 4 stillegående Papst vifter for gjennomstrømming........ +2 i psu ;) tro det eller ei, man hører omtrent ikke pc'n...

Da cpu tempen før lå på ca 65 grader hadde jeg i tillegg en 120mm 220v ( !! ) vifte i døra som ble fjerna når jeg satte inn den nye kjølern...... :thumbup:

Dette kan da ikke være sundt for cpu?! drøyt... har riktignok hørt at amd skal ha stabile cpu'er opp mot 90 grader men allikevel.... (tror ikke helt på det heller forresten) :p

Endret av THacker
Lenke til kommentar
............................

Dette kan da ikke være sundt for cpu?! drøyt... har riktignok hørt at amd skal ha stabile cpu'er opp mot 90 grader men allikevel.... (tror ikke helt på det heller forresten) :p

AMD har en maks die temp på rundt 85-90 grader.. (palominio 90 grader)

Det gjør ikke så mye, men du korter ned levetiden på cpu veldig mye.. Det er ikke sundt, selv om den er stabil og rask...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...