Kristian2 Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Jeg mener å huske at debian kan finne nettverksortet mitt selv, men det var under installeringen. Siden mitt nettverkskort ikke var støttet i den kjernen (2.4.18) fikk jeg ikke gjort det da. Nå er en ny kjerne på plass og driveren er lagt til. Finns det noen måte å få opp den saken som kan "probe" etter nettverksortet mitt selv? btw jeg kompilerte den rett inn i kjeren. Var det dumt? burde jeg heller valgt modul? (Har en sånn integrert intel gigabit sak) Lenke til kommentar
Kristian2 Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 neivel... nettverkskortet er vel oppe og kjører alt, men den probedingsen i istalleringen var veldig grei. Vi ha opp dhcp, og det mener jeg å huske at debianinstalleren klarte automatisk for meg Lenke til kommentar
dagatle Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Hei nå skal jeg prøve å forklare dette. For å velge blant moduler du vil laste inn kjører du modconf Men siden du har lagt inn driveren til nettkortet i kjernen er ikke dette nødvendig. I fila /etc/network/interfaces angir du ip på de ulike korta i maskina di. eks på dhcp oppsett auto lo iface lo inet loopback auto eth0 iface eth0 inet dhcp Her er et eksempel på med fast ip: auto lo iface lo inet loopback auto eth0 iface eth0 inet static hostname maskin address 192.168.1.10 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.1 Velger du å benytte deg av fast ip må du passe på at fila: "/etc/resolv.conf" inneholder dns info (google for mere info) Dette håper jeg er til hjelp Som et siste tips lær deg å bruke apt-get, det forenkler alt med debian... eller rettere sagt det er det som er med å gjør debian så gennialt. Lenke til kommentar
Kristian2 Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 Takktakk, det var alt som skulle til. At du tok deg tid til å skrive den fiiine HOWTOen har spart meg for timesvis med slit og frustrasjon. Fikk ikke dhcp til å fungere, men fast ip (static) gjorde jobben. (kan skikkert leke litt med dhcp når jeg får tid, det viktigste er at det funker) Hvis noen er interessert... Etter å ha endret instillingene i /etc/network/interfaces gjorde jeg: man interfaces (for å fine ut hvordan den greia funker) ifup -av for å få opp nettverket (ifdown -av for å ta det ned) På mystisk vis er det nå fiksa sånn nettverket settes opp når jeg booter I /etc/resolv.conf skreiv jeg: nameserver 192.168.0.1 (addressen til ruteren) det var alt... Herlige apt-get, og det at debian ikke er kommersiellt er grunnen til at jeg har valgt debian. (er ikke helt perfeksjonert på apt enda, men det kommer seg) Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 På mystisk vis er det nå fiksa sånn nettverket settes opp når jeg booter Mystisk og mystisk. "auto eth0" betyr nettopp det, at eth0 interfacet skal loades automatisk ved boot Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå