Gå til innhold

AMDs Dirk Meyer spår dommedag..

Anbefalte innlegg

..for IBM Power arkitektur og ellers alle andre ISA (Instruction Set Architecture = instruksjonssett, f. eks x86 osv.) med untak av hans egenkjepphest (x86) selvsagt!

http://techreport.com/etc/2004q2/vtf2004/index.x?pg=3

Of particular interest was the following line from AMD's Dirk Meyer: "the x86 architecture is the only architecture the world will ever need.". I'm sure that one will never come back to make him sorry. I mean really, the world still gets by on 640K of RAM, right Bill?

Ikke rart Andy Glew fant det for godt å forlate AMD. Det var kanskje starten på noe vi fikk nyss om da han proklamerte at hans arbeidsgiver ikke burde dra feil konklusjon da Intel kanselerte Tejas og Jayhawk. Jeg tro rett og slett AMD64 suksessen har gått rett i fletta på Dirk og co. Håper de får beina på jorda før det er for seint. Fallhøyden blir litt værre om en lander på trynet nemlig. :roll:

Lurer på hvor mange HW designere som fikk seg en god latter av argumentasjonen til Dirk:

To back up this claim, he showed a slide containing a microphoto of an Opteron die with various die areas highlighted. About 40% of the chip area was L2 cache, 25% was the I/O ring, 10% was L1 cache, 9% the north bridge and HyperTransport, under 10% was ALUs, and 2% was branch prediction units. About 2% was dedicated to what he called "x86 overhead." In other words, he said, ISAs don't take up much area, so "let's quit screwing around with them."

LOL! Areal er ikke det samme som kompleksitet og dermed ikke viktig i denne sammenheng.

Og bare for å komme horden i forkjøpet: Nei jeg hater ikke AMD, jeg har faktisk ikke noe hat/elsk forhold til merkenavn generelt sett, men jeg ser AMD som veldig viktig for å få en sunn konkurranse i CPU markedet og da er det svært uheldig at AMD har sjefer med urealistiske visjoner. Power går ingensteds nær de evige jaktmarker ei heller IA-64 som Dirk faktisk ikke nevner i følge referatet, men som det tydelig fremkommer at han hinter til. Sjefer med snåle visjoner har gjort mye skade på mange store firma, AMDs "erke fiende" Intel inkludert. Nå ser det ut til å være AMDs tur. Håper de iverksetter skadekontroll får det er gått for langt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, mannen skal jo selge produktene sine. Er jo ikke underlig at han støtter opp om den arkitekturen de bruker. Uttalelsen alene er jo litt underlig, men som sagt så støtter han jo opp om egne produkter og du kan vel ikke forvente annet av en selger?

Lenke til kommentar
Tja, mannen skal jo selge produktene sine. Er jo ikke underlig at han støtter opp om den arkitekturen de bruker. Uttalelsen alene er jo litt underlig, men som sagt så støtter han jo opp om egne produkter og du kan vel ikke forvente annet av en selger?

Nei av en selger bør en kanskje ikke forvente noe mer, men Dirk er da noe mer enn en selger. Han har i allefall fra nå av skrevet seg inn i bøkene som visjonær. I likhet med Bill Gates, som nå ikke ulikt Dirk, har en av verdens merkeligste sammensurium av helt geniale og totalt håpløse visjoner.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Dirk Meyer er faktisk ingen å kimse av siden han har tidligere jobbet med den legendariske Alpha, og du kan lese mer om hans bakgrunn i dette tidligere intervjuet:

http://news.com.com/2008-1082-995885.html?tag=fd_nc_1

Som sagt mange ganger tidligere så trenger man ikke noe nytt ISA nå, med AMD64 så har x86 blitt kraftig oppgradert og behovet for et fullstendig nytt ISA har mer eller mindre forduftet. Et ISA trenger ikke å være vakkert, men bare funksjonabelt. Til forskjell fra tidligere der man ofte benyttet seg av lavnivå programmering, så benytter man seg nå til dags hovedsaklig av høynivå programmering hvor valg av ISA har fint lite å si annet enn at det MÅ være god tilgang på kompilatorer og utviklingsverktøy. Å utvikle alt dette til en helt ny ISA er både for kostbart og tidkrevende at det vil lønne seg i dag. Det er nettopp derfor at industrien har valgt x86 selv om det kanskje ikke er så veldig vakkert, men fordi det er veldig funksjonabelt og har best støtte. Med AMD64 så har faktisk AMD gjort en kjempejobb med å rydde opp i rotet med IA32 og oppgradert det på de fleste områder. Det sier jo litt når man ser på den enorme suksessen AMD64 plattformen har opplevd det siste året :)

Hvis man er opptatt av best mulig ytelse til en fornuftig pris, så er man ikke begrenset av ISA som i gamle dager lenger men primært av systemarkitekturen (buss, minne og I/O) man benytter og på dette området er det mye mer ytelse å hente etter min mening.

Lenke til kommentar

Hey! Ikke diss Dirk a!

Uten at jeg gidder å lese saken så tar jeg hans ord over ditt knickknack, kanskje når du har vært seiniorutvikler på 4-5 microprosessorer såh.

Han var hos DEC og utviklet alphaen og så hvordan det gikk med den. power og itanium blir jo skviset opp i mindre og mindre nisjer, høyere og høyere opp. Time will show :p

AMD64 suksessen har nok gått til hodet i toppen hos AMD ja, og Andy Glew stakk nok ikke videre fordi han ikke fikk viljen sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...