Gå til innhold

Rensing med rensemiddel for kaffetraktere


koks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På kjølinga mi gikk blandinga med rensemiddel rundt i et par dager mens jeg brukte maskina som vanlig.

Rensemiddelet er ikke akkurat konsentrert syre. ;)

Sjekk når evt. belegg i slangene løser seg opp.

Er ikke nødvendig å plukke fra hverandre systemet (med mindre det er så mye dritt i systemet at du må bruke flaskekost) , men få ut mest mulig av den gamle kjølevæska. Pleier å ligge mye igjen i radiatoren så det er lurt å snu litt på den. Jeg kjørte også rent apotekvann noen minutter før jeg drenerte systemet igjen og fylte opp med apotekvann/frostvæske.

Lenke til kommentar

Hva i alle dager skal man med et filter? Et bensinfilter hjelper ingenting mot verken alger eller avleiringer. Ødelegger bare flow.

Snakker man derimot om et renseanlegg, så er saken en annen. Men da er jo litt av poenget å rense vannet før man fyller det på. F-eks i gjennom et kullfilter. Men det er jo strengt tatt bare nødvendig hvis man må fylle på vann med dårlig kvalitet, f-eks avløpsvann...

 

Men nok om det. Kaffetrakterens er sikkert et fin fint stoff til rens.

Lenke til kommentar

Mens vi snakker om filter, hvilke filter VILLE hjulpet på å rense vanlig springvann? Du kjenner til prosjektet mitt Arctic ^_^ Har vurdert å bruke noe slags filtrering der siden jeg ikke trenger å bry meg om trykkproblemer, men vet du om det finnes noen filter som tar diverse ting som lager avleiringer eller alger?

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Mens vi snakker om filter, hvilke filter VILLE hjulpet på å rense vanlig springvann? Du kjenner til prosjektet mitt Arctic ^_^ Har vurdert å bruke noe slags filtrering der siden jeg ikke trenger å bry meg om trykkproblemer, men vet du om det finnes noen filter som tar diverse ting som lager avleiringer eller alger?

 

-Stigma

Tror ikke du behøver det. Blir uansett alt for dyrt. Uansett måtte du først ta en vannanalyse, og finne ut hva du hadde for "mye" av.

Hvis det f-eks er for mye kalk som kan føre til avleiringer måtte du ha et avherdingsfilter. Siden vi snakker om kontinuerlig drift må du ha et svært anlegg med stor kapasitet. Disse koster fra 10.000 - 15.000... Slike anlegg har automatisk regenerering en gang i uka osv.

Skal man forsikre seg mot alger, må bakterier bort. Da kan man bruke et kullfilter. Men disse i seg selv kan bli rene bakteriebomber, derfor må de kompletteres med UV-lys. Et slikt anlegg koster minst like mye.

Det eneste filteret som kunne være aktuellt var et enkelt partikkelfilter med bomullsinnsats. Disse hjelper kun mot partikler, og vil egentlig ikke være til noen nytte i vanlig vannkjøling, da relativt store "klumper" lett kan passere. Men hadde du brukt en cascade blokk med ørsmå dyser ville nok et slikt filter være smart. Disse kan man få til 200,- pluss 40,- for innsats hos clas ohlson.

Lenke til kommentar
Så det du egentlig konkluderer med er at de filtrene som faktisk hadde vært verdt å ha koster alt for mye, og at et rent mekanisk filter egentlig ikke er noe vits i?

Korrekt :thumbup:

 

Edit, jeg glemte og påpeke at man kan desinfisere vannet med kun UV lys eller ozon behandling. (Kull i seg selv er mest brukt for lukt og smak) Men det er fortsatt så dyrt at det ikke er aktuellt... Uansett har vi jo konkludert med at alger ikke vil bli et problem, så da så :)

Endret av Arctic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...