Gå til innhold

Bergen: Ut med windows, inn med Linux!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dere er på bærtur hele gjengen. Bergen kommune skal IKKE bytte ut sine Windows-systemer med Linux. I denne saken har Novell gått over alle støvleskaft og hauset dette opp til noe det ikke, samt at en såkalt "teknologisjef" har tatt fullstendig av.

 

Sannheten er at der er noen få Linux applikasjonsservere og Open LDAP på skolesiden, samt ett par Linux/Apache - på den administrative siden. Dette såkalte "store" prosjektet har ikke kommet i gang ennå fordi det rett og slett ikke virker. Novell har lovet mer enn de kan holde og viser med dette hvilket useriøst møkkafirma det egentlig er. Alle problemer som har dukket opp, har de avfeid og har ikke tatt ansvar.

 

Og til dere som drømmer om at Bergen kommune skal gå over til Linux: Det kommer ikke til å skje. Bergen kommune kommer alltid til å ha et mikset miljø. Linux kommer sikkert til å bli bra på databasesiden, men kan ikke måle seg med Windows på kontorstøttesiden. Uansett hvor mye dere trøster hverandre.

 

-----------------------------------------------

En som vet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Dere er på bærtur hele gjengen. Bergen kommune skal IKKE bytte ut sine Windows-systemer med Linux. I denne saken har Novell gått over alle støvleskaft og hauset dette opp til noe det ikke, samt at en såkalt "teknologisjef" har tatt fullstendig av.

 

Sannheten er at der er noen få Linux applikasjonsservere og Open LDAP på skolesiden, samt ett par Linux/Apache - på den administrative siden. Dette såkalte "store" prosjektet har ikke kommet i gang ennå fordi det rett og slett ikke virker. Novell har lovet mer enn de kan holde og viser med dette hvilket useriøst møkkafirma det egentlig er. Alle problemer som har dukket opp, har de avfeid og har ikke tatt ansvar.

 

Og til dere som drømmer om at Bergen kommune skal gå over til Linux: Det kommer ikke til å skje. Bergen kommune kommer alltid til å ha et mikset miljø. Linux kommer sikkert til å bli bra på databasesiden, men kan ikke måle seg med Windows på kontorstøttesiden. Uansett hvor mye dere trøster hverandre.

 

-----------------------------------------------

En som vet

Synd at innlegget ditt bare er en haug med udokumenterte påstander og usaklige angrep på Novell uten konkrete eksempler, og da mener jeg fra ca. midten av andre avsnitt og ut innlegget.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg tror heller ikke at alle datamaskinene i Bergen Komune får installert Linux. Kan tenke meg at endel av dem fortsatt kommer til ha Windows 2000/XP/2003. Jeg tror nok også at de som da har brukt Windows i hele sitt liv og er gamle synes at Linux er litt vel hardcore.

Bor ikke i Bergen selv, men fylkeskommunen som jeg bor i har kjørt Linux i lang tid. De kjører en Linux Server. Tror det var Debian de hadde, men litt gammel kjerne. 2.4.x.

På en måte ville det vært bra om f. eks skoler hadde lagt inn Linux pga stabiliteten og at Admin slipper å rydde opp på pc`ene hele tia.

Problemet kan vel bli å få Elevene til å bruke Linux. Er ikke alle som er sånn prøv å feile folk. Ja, det finnes endel av dem, men det er ikke alle som har tid til å sitte å prøve ut ting.

 

Men de som drømmer om at alle datamaskinene i Bergen kommune får Linux tror jeg må drømme om igjen. Det vil ikke skje.

 

Det er vel mest ønsketenkning tenker jeg :)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg tror heller ikke at alle datamaskinene i Bergen Komune får installert Linux. Kan tenke meg at endel av dem fortsatt kommer til ha Windows 2000/XP/2003. Jeg tror nok også at de som da har brukt Windows i hele sitt liv og er gamle synes at Linux er litt vel hardcore.

Bor ikke i Bergen selv, men fylkeskommunen som jeg bor i har kjørt Linux i lang tid. De kjører en Linux Server. Tror det var Debian de hadde, men litt gammel kjerne. 2.4.x.

På en måte ville det vært bra om f. eks skoler hadde lagt inn Linux pga stabiliteten og at Admin slipper å rydde opp på pc`ene hele tia.

Problemet kan vel bli å få Elevene til å bruke Linux. Er ikke alle som er sånn prøv å feile folk. Ja, det finnes endel av dem, men det er ikke alle som har tid til å sitte å prøve ut ting.

 

Men de som drømmer om at alle datamaskinene i Bergen kommune får Linux tror jeg må drømme om igjen. Det vil ikke skje.

 

Det er vel mest ønsketenkning tenker jeg :)

Lenke til kommentar
# Linux er et konkurrerende operativsystem til Microsoft Windows. Sistnevnte er det systemet de aller fleste har som plattform på sine PC-er.

# I motsetning til Windows har Linux åpen kildekode. Det betyr at alle kan utvikle programvare på Linux-plattformen uten å gå veien om en leverandør. Og det kan lastes gratis ned fra nettet

# Operativsystemet ble opprinnelig utviklet av finnen Linus Thorvalds. Siden ble Linux nærmest en protest mot Microsofts verdenshegemoni på PC-en. Linux-entusiaster fra hele verden jobbet på systemet på dugnad. De siste par årene har imidlertid også de aller fleste store IT-selskapene satset tungt på å videreutvikle systemet.

Huff, når skal folk forstå?
Lenke til kommentar
At Gurgle ikke har de "korrekte" meningene her på forumet, gjør han til et troll? Synes folk slenger ut "troll" så snart de ikke liker det de leser. Mulig Gurgle er troll for alt jeg vet, men kan ikke se noen "beviser" på det.

Syns du overdriver litt. Folk her er generellt Meget forståelses fulle og hjelpsomme i forhold til andre forum.

Så hvorfor valgte jeg å kalle troll?

Vel, se på hvor gammel tråden er, hvor gammelt er innlegget før Gurgles.

Så leser'u innlegget en gang til:

Dere er på bærtur hele gjengen.

(..)

Novell har lovet mer enn de kan holde og viser med dette hvilket useriøst møkkafirma det egentlig er.

Disse to setningene i særhet viser at personen ikke er ute etter en fornuftig meningsutveksling. jeg er ikke på bærtur, sitter hjemme på rommet ^^

Om Novell er et useriøst møkkafirma tviler jeg sterkt på, de har jo vært med en /liten/ stund, men jeg har desverre ingen erfaringer å henvise til, akkurat som Gurgle.

 

På det basis kalte jeg Troll. Hvis jeg tar feil; sorry.

Andre folk får selvfølgelig lov til å gjøre opp sin egen mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...