Gå til innhold

Bergen: Ut med windows, inn med Linux!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SuSe er sikkert OK det. Drifter selv en skole på Linux, (Fedora arb.stasj/debian server) og er godt fornøyd med vårt valg av OS. Vi prøvde oss litt på SuSe også, men det ville ikke integrere seg skikkelig med nettverket vårt (NFS+LDAP) - jeg vet ikke om dette skyldes konflikter mellom config-filer som tilhørte brukerenes profiler eller noe annet, men det virket i alle fall ikke noe særlig.

 

Men med litt kompetanse som vet hvordan man skal sette det opp, burde ikke dette være noe problem. SuSe er en meget god, _gjennomarbeidet_ og brukervennlig distro - det var i alle fall mitt intrykk. Når de dessuten har Novel(SuSe) og IBM med på laget, burde nok dette gå meget greit - jeg ville vært overrasket om de ikke investerte litt ekstra på at dette skal gå bra - da dette kan være porten deres inn i offentlig sektor i Norge.

Lenke til kommentar

Hørte om dette i helgen fra en kompis og ble veldig glad. Dette er noe av det mest fornuftige Bergen Kommune har gjort på årevis! Nå sier ikke det så mye da, men dette er veldig positivt.

 

Tror det er viktig at Bergen har fått med seg tunge partnere som Novell og IBM slik at konverteringen av det sentrale tjenestene blir vellykket.

 

Når man ser hvor mye penger Bergen Kommune bruker bare på Microsoft lisenser er det åpenbart penger å spare.

 

Både som skattebetaler, Linux-bruker og data-utdannende er jeg veldig glad for dette.

Lenke til kommentar

En annen ting: Hvis (når) Novel/IBM har gjort dette, fått til en fin løsning alle kan være fornøyd med, så vil det åpne et utstillingsvindu. Dette vil gjøre at andre komuner/fylker vil lettere tørre å velge bort Microsoft på tross av deres enorme markedsmakt.

 

Så vi vil forhåpentligvis se en tilsvarende reaksjon som i tyskland, hvor Linux i dag er et OS av alvorlig betydning, og som blir seriøst vurdert når det er snakk om å kjøpe inn dataløsninger - bare se McDonalds. Og intet er bedre for oss Linux-kyndige datafolk :)

 

På en annen side, hvis dette skulle skjære seg, vil det gi Linux i offentlig sektor en alvorlig trøkk. Men Novel har all mulig grunn til å sørge for at dette ikke skjærer seg - selv om Bergen isolert sett skulle bli et (vellykket) tapsprosjekt for dem, har de fått masse god markedsføring. Og IBM er nok et godt valg når det gjelder valg av maskinvareleverandør, med tanke på at de har lovet at alle deres nye pc'r skal være 100% Linux kompatible. Fikk plutselig lyst på IBM jeg :p

 

Men iom. at dette er komunal sektor, gjelder det vel bare baren/ungdomsskoler? Synd, for det er i videregående skole Linux-løsninger virkelig tar seg ut.

 

GO BERGEN!

Herregud... Begynner snart å heie på brann jeg.. ;)

Lenke til kommentar

Bergens Tidende har bilder av begivenheten.

 

Edit: Les lengre nede på siden:

Pingvinene på Akvariet er av typen Gentoo-pingvin eller bøylepingvin (Pygoscelis papua). Arten har en gjennomsnittslengde på 80 cm, og veier 5 kg. Bøylepingvinkolonier finner man blant annet i Antarktis, på Falkland-øyene og andre øyer sør i Atlanterhavet.

Jeg er fornøyd med distrovalget.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Så vi vil forhåpentligvis se en tilsvarende reaksjon som i tyskland, hvor Linux i dag er et OS av alvorlig betydning, og som blir seriøst vurdert når det er snakk om å kjøpe inn dataløsninger - bare se McDonalds.

Håper helt klart på en dominoeffekt av dette.

 

Men apropos Tyskland og McDonald's - dette må jo være et nederlag for SCO. Trodde McDonald's var SCO's eneste kunde. Har ihvertfall fått inntrykk av det siden det alltid er de som nevnes i SCO's reklamer :p

Lenke til kommentar

Ja vi får håpe det og at det ikke er den kronikk/etc forfatteren som får rett (som det er linket til/står intill artikkelen - "nerdenes hevn" - selve teksten var morsom men jeg er uenige med synspunktene hans).

 

Finnes det en pingvinart som heter Gentoo? Gøy. Viste jeg ikke :p

Lenke til kommentar
Finnes det en pingvinart som heter Gentoo? Gøy. Viste jeg ikke :p

Fra Gentoo FAQ:

How is Gentoo pronounced, and what does it mean?

 

A Gentoo is a species of a small, fast penguin, pronounced "gen-too" (the "g" in "gentoo" is a soft "g", as in "gentle"). The latin name of the Gentoo penguin is Pygoscelis papua. The name Gentoo has been given to the penguin by the inhabitants of the Falkland Islands.

Lenke til kommentar

greit dette er linux forumet så jeg skal ikke være for kritisk..

 

Jobber selv i en IT avdeling i en kommune og jeg kjenner dermed til hva politikkere mener. De hører bare "linux er gratis" og dermed så høres det hele kjempe fint ut, sannheten er jo som oftest litt vannskeligere enn som så.

 

Hvis man tenker på hva det koster å flytte over en kommune fra windows til linux så er utgiftene enorme og kravet av resurser ekstremt. Tenk på all kursingen som må gjøres for at alle de innsvidde windows administratorene skal skjønne kvekket av linux. Tenk på alle de utallige konsulen-timene som må kjøpes inn for å få hele systemet opp på beina, knirkefritt på kortest mulig tid. Det er jo bare en ende av det hele. Tenk på all kursingen på brukers side, pluttselig er nabomannen like grønn på programmet som deg så du kan ikke lenger lære fra han.

 

Konklusjon:

Det ser billig ut, det blir dyrt, ekstremt dyrt.

Det kan virke greit, men mest sannsynlig blir det en lang og smertefull prosess.

 

Kan virke ganske windows patriot med dette innlegget, bare så det er avklart så er jeg ikke det. Er kun en vanlig windows bruker som missliker handlingene til Gates like mye som dere.

Lenke til kommentar
Hvis man tenker på hva det koster å flytte over en kommune fra windows til linux så er utgiftene enorme og kravet av resurser ekstremt. Tenk på all kursingen som må gjøres for at alle de innsvidde windows administratorene skal skjønne kvekket av linux. Tenk på alle de utallige konsulen-timene som må kjøpes inn for å få hele systemet opp på beina, knirkefritt på kortest mulig tid. Det er jo bare en ende av det hele. Tenk på all kursingen på brukers side, pluttselig er nabomannen like grønn på programmet som deg så du kan ikke lenger lære fra han

Det vil nok bli dyrere i begynnelsen, all erfaring tilsier det. Håpet er at linux skal bli en mer stabil plattform for tjenestene som skal serves. Å få systemet opp på beina tror jeg ikke vil bli så fryktelig vanskelig. Både novell og IBM leverer ferdige pakker, der man må formode at oppsett/overføring av systemene er noe av det som inngår i pakkeløsningen. Uansett hvilken vei man går koster slikt penger, win->lin, eller lin->win. Personlig mener jeg linux er bedre for serverløsninger enn windows i det lange løp.

 

Nå gjelder dette først og fremst på serversiden, men jeg ser at mange tror der kommer en overgang på brukersiden og, litt frem i tid. Når det gjelder bruker tror jeg ikke det trengs store skoleringen. Jeg antar kontorprogram er det mest aktuelle... Openoffice er nokså likt ms offcie, og er mer enn avansert nok for en kommuneansatt/skoleelev. Om noen skulle få overgangsproblemer så kan det sikkert løses greit med en citrix-løsning for bakstreberne ;)

Lenke til kommentar
Openoffice er nokså likt ms offcie, og er mer enn avansert nok for en kommuneansatt/skoleelev. Om noen skulle få overgangsproblemer så kan det sikkert løses greit med en citrix-løsning for bakstreberne ;)

Men det er jo som oftest ikke bare office kommunal arbeidere bruker.. I et kommunalt system brukes det ofte 2-5 forskjellige programmer PER avdeling (bygg og bevilgning, vann og avløp, økonomitjeneste, administrasjon+++) og det å få faset over alle disse programmene til linux kan bli et STORT problem..

Lenke til kommentar
En del sånne ting som ikke kommuniserer direkte med hardware tror jeg nok vil fungere greit med wine. Dessuten har de jo Novel og IBM i ryggen som hyler og skriker av begeistring, og de hjelper nok mer enn gjerne.

nå veit jeg ikke maskinkravene til wine, men hvis du kikker på en standard maskinpark i en kommune så er det et bedrøvelig syn. Et annet problem med wine er vel at det er ganske mye konfigurering under installasjon, noe som at det tar svært lang tid å sette opp hver pc.

Lenke til kommentar
Men det er jo som oftest ikke bare office kommunal arbeidere bruker.. I et kommunalt system brukes det ofte 2-5 forskjellige programmer PER avdeling (bygg og bevilgning, vann og avløp, økonomitjeneste, administrasjon+++) og det å få faset over alle disse programmene til linux kan bli et STORT problem..

Der er sikkert mange programmer som kun kan kjøres på windows slik de er nå. Jeg tviler på at hele bergen kommune (på brukersiden) vil gå over til linux med det samme, spesielt i avdelinger som bruker slike program. Men, office-applikasjoner er formodentligvis arbeidshesten innenfor administrasjonen. For disse er linux et like godt valg imho...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...