Gå til innhold

MSI nforce3 systemet mitt piper!

roschach

Anbefalte innlegg

Heisann! I går fikk jeg drømmepc'en, satt den møysommelig sammen og skrudde på. Drømmen ble raskt et mareritt da jeg skrudde på pc'en. Joda, strøm og alle vifter går, men pipelyder og svart skjerm er eneste underholdning jeg får. Med minnebrikkene i (både i slot1&2 og 1&3) får jeg "piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiipiiiiiiiiiiiiiiiiiipiiiiiiiiiiiiiiiiiiipiiiiiii....". Uten får jeg "piiiiiiiiiiiiiiiiiip piiiiiiiiiiiiiiiiip piiiiiiiiiiiiiiiiiip ...". Begge deler skal etter sigende indikere minnefeil. (Jeg har da også tatt ut grafikkort og cpu, i forsøk på å endre pipene). Noen som har noe forslag? Bytte minne? Til hva? Corsair står på "recommended"-listen til MSI...

Systemet er:

MSI K8N NEO Platinum Edition S754 nForce3 250GB

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz Socket 754, 1 MB cache

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value

Sapphire Radeon X800PRO VIVO

Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA

NEC DVD recorder ND-2510A

Q-Tec Midi tower ATX TL-MD2

NorthQ Strømforsyning Silent 400W Sort T

Thermaltake TR2 M6 (K8) Opteron/Athlon64

Hjelp! :scared:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok minnebrikkene dine.AMD64 liker brikker med stramme timings, er veldig minnekresen, du har en egen sticky om det her på forumet. Brikkene du har kjøpt har vel timings 2.5 3 3 7 om jeg kke tar feil, prøv med 1 brikke om gangen å trykk restart minst 3 ganger hvis det piper 3 lange pip i begynnelsen, å se om du kommer inn i bios å får stramma de opp litt, eller hadde jeg vurdert å bytte de, du har kjøpt "økonomi" utgaven til corsair.

Kan selvfølgelig hende at en av de er defekte hvis du ikke har prøvd 1 og 1. opplevde faktisk det med akkurat samme brikkene i mitt system i går (at 1 var defekt) :p

Endret av crownjewel
Lenke til kommentar

Hmm... Takker, men MSI K8N NEO Platinum Edition S754 nForce3 står ikke omtalt der. Og "value"-minnet til corsair står omtalt som fungerende for andre kort langt nede i tråden. Har du et forslag til et konkret minne jeg bør teste? (Gjerne fra komplett - er begrenset til å kjøpe derfra for nå.) Hvilke timings bør jeg se etter?

Lenke til kommentar

mange anbefaler disse Corsair XMS3200LL PC3200

Men som du så i minneguiden virker det som om brikkesettet bestemmer kompabiliteten, så gå inn på hk´s hjemmesider å titt der først.

Men gjør som jeg sa først. test 1 og 1 av value brikkene dine så du er sikker på at ikke en av de er defekt.

edit:

ser ut som brikkene dine funker på de fleste brikkesettene.

Endret av crownjewel
Lenke til kommentar

Jepp. 256MB-versjonene av de brikkene du nevnte er testet med suksess. (http://www.msi.com.tw/html/products/mainboard/testreport_pdf/7030/memory.pdf). Mistenkelig nok inneholder testrapporten bare suksessfulle tester... Leste en mindre spesifikk side da jeg bestillte (som bare sa "Corsair er bra")... Grr...

Skal forsøke alle ram-kombinasjoner i kveld, også blir det vel bytte i morgen.

Lenke til kommentar

Nesten for godt til å være sant! I desperasjon tok jeg ut *alle* komponenter og ledninger fra hovedkortet og satte dem inn igjen. Nå virker alt - ingen flere pip! Antar et eller annet ikke hadde skikkelig kontakt. Aldri vært borti noe sånt før i min pcbyggerkarriere. Føler meg litt teit nå, men følelsen er fullstendig overskygget av endeløs glede! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...