Gå til innhold

Seagate Serial ATA

Anbefalte innlegg

Til alle som vurderer å kjøpe S-ATA disk. Styr unna Seagate Barracuda 120MGB 72000RPM. Kjøpte 2 stk pc, med hver Seagate S-ATA disk. fikk fysisk feil på begge. Etter 3 retur og montering med fysisk feil på begge maskinene ga vi opp å kjøpte en vanlig IDE disk. Maxtor(fikk byttet) Vi prøvde altså 6 forskjellige av samme type. å etter 1 uke låste maskinen seg i oppstart av windows, eller fikk melding unmountable boot volume. fysisk feil altså på disken. Leverandøren mente det var batch feil, men rart at vi hadde 3 forskjellige batch nr??? noen som har hatt samme problem????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan også være dårlig kabel eller den sitter dårlig i, prøvd å oppdatere bios, hadde de kjøling, ble de utsatt for fysisk påkjenning, hadde du overklokket uten å låse pci frekvens.

Er ganske mye rart det kan være, men seagate skulle da være ok det

Lenke til kommentar

Tror nok ikke dette skyldes dårlige disker, når seks av seks disker ikke fungerer er det noe mer enn diskene som er feil.

Tror nok ikke de diskene hadde vært så populære eller i det hele tatt vært i hyllene hvis feilprosenten er så alarmerende høy

Lenke til kommentar

Det kan ha vært batch feil, jeg har jobbet med seagate disker i mange år

og for noen år siden så hadde de kjempeproblemer med 1gb scsi disker.

Alle produksjonseriene over et år feilet, dvs alle diskene måtte byttes.

Bare på Hydro så måtte vi bytte flere tusen disker.

Så det er ikke umulig at du kan ha hatt skikkelig uflaks.

Men det er jo egentlig ikke så nøye da de fleste opererer med minst 5års

garanti på diskene sine.

Ps. Jeg har selv en 160Gb Seagate S-ATA som funker helt knirkefritt.

Lenke til kommentar

Jeg har sett den "flush" feilen på et par maskiner med samme samsung disk.

Det viste seg da ved at hele NTFS volumet ble utilgjengelig/korrupt ved oppstart, etter normal avstengning av maskin...Og at Windows ikke startet opp. Akkurat slik som her.....

Dette skapte slett ikke defekte sektorer, kun behov for en repartisjonering.

En kamerat er forøvrig på sin tredje 120 GB disk fra seagate (byttet på hp garanti).

Fuj. siemens blandt annet har tappet seg ut med store serier av disker til compaq og til fuj. siemens maskiner, så det er vel ikke utenkelig.

Endret av Martin_03
Lenke til kommentar
Til alle som vurderer å kjøpe S-ATA disk. Styr unna Seagate Barracuda 120MGB 72000RPM. Kjøpte 2 stk pc, med hver Seagate S-ATA disk. fikk fysisk feil på begge. Etter 3 retur og montering med fysisk feil på begge maskinene ga vi opp å kjøpte en vanlig IDE disk. Maxtor(fikk byttet) Vi prøvde altså 6 forskjellige av samme type. å etter 1 uke låste maskinen seg i oppstart av windows, eller fikk melding unmountable boot volume. fysisk feil altså på disken. Leverandøren mente det var batch feil, men rart at vi hadde 3 forskjellige batch nr??? noen som har hatt samme problem????

Det er vel heller din manglende kompetanse på området trur jeg, sjangsen for at 6 disker har feil er null eller utrolig liten.

Lenke til kommentar

:no:

Er nok ikkje noe fysiske feil på disken bare fordi windows henger eller fordi den er unmountable - dette hørest veldig ut som en promise eller sil S-ATA kontroller som ikkje har fått drivere eller fått feile drivere i windows installasjonen. :yes:

Brukte du en diskett med sata driverene under installasjonen i windows?

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk problemer med akkurat samme disk, 120Gb s-ata fra Seagate. Ved hard jobbing sier den *ka-blipp* og så virker det som den spinner ned og opp igjen.

Disken står i et kabinett der det har stått 4 disker, tok ut to og satt den inni. Problemet ble faktisk borte ved å åpne både kabinett og vindu ved siden av maskinen + å ikke jobbe så hardt på den.

Så kanskje de har litt kjøleproblemer i forhold til andre? Min WD s-ata 250Gb går som ei kule uten så mye som en ulyd..

edit: Kanskje verdt å nevne at jeg har tenkt å la den gå til den ryker og bytte den på garanti. De kan ikke levere en disk som krever unormalt mye kjøling uten å si ifra. Disken står alene i bånn av kabinettet.

Endret av Renshai
Lenke til kommentar
Jeg har faktisk problemer med akkurat samme disk, 120Gb s-ata fra Seagate. Ved hard jobbing sier den *ka-blipp* og så virker det som den spinner ned og opp igjen.

Disken står i et kabinett der det har stått 4 disker, tok ut to og satt den inni. Problemet ble faktisk borte ved å åpne både kabinett og vindu ved siden av maskinen + å ikke jobbe så hardt på den.

Så kanskje de har litt kjøleproblemer i forhold til andre? Min WD s-ata 250Gb går som ei kule uten så mye som en ulyd..

edit: Kanskje verdt å nevne at jeg har tenkt å la den gå til den ryker og bytte den på garanti. De kan ikke levere en disk som krever unormalt mye kjøling uten å si ifra. Disken står alene i bånn av kabinettet.

Akkurat sånne ulyder som kom fra diskene til kameraten. I den maskina vet jeg kjølinga er dårlig, med 2 disker tett mot hverandre.

hadde også en krasj med en 120GB WD, som lagde de samme lydene. Også i den maskina ( en dell) , var kjølinga dårlig. Vanlige arbeidstasjoner fra HP, Dell, med flere, tåler rett og slett ikke mer enn en disk.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...