Gå til innhold

Vil ha den stilleste 120mm viften som skaffes kan!

Anbefalte innlegg

Kort og greit, hvor kan jeg skaffe den aller stilleste 120mm viften av høy kvalitet? Ja, jeg er klar over at jeg kan sette vifter ned fra 12v til 7v eller bruke et potmeter til å regulere volt. Det har jeg også planer om, men jeg vil ha et så godt utgangpunkt å begynne med som mulig.

Dvs. det finnes mange andre ting som bidrar tilå lage lyd enn bare viftehastigheten, slik som utforming av viftebladene, osv. Dessuten er det fint å ha en vite som var designet for å allerede jobbe med veldig lave turtall.

Så, hva er den stilleste kvalitets-120mm viften dere kan finne? Trenger ikke være fra en norsk leverandør..

Til opplysning skal viften brukes til å modifisere en allerede stille 120mm vite strømforsyning som for eksempel northQ. Ideèn er å kjøpe en mye sterkere strømforsyning enn det ejg egentlig vil ha bruk for, og så bruke denne veldig stilel viften i stedet for originalfiten. Skal også koble in et potmeter slik at jeg kan fininstille systemet når jeg har testet hvor mye varme PSU'en faktisk lager under de maksimale forholdene den kommer til å møte...

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En avstängd vifte är garanterat helt tyst, och det gäller för alla modeller... ;):devil:

Ärligt talat: Det är i första hand en fråga om vilket luftflöde/tryck du behöver. Sedan kan man hitta den tystaste lösningen för den funktionen.

/Olle

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si hvor mye luftstrøm jeg trenger, men jeg ville tro at alt ned mot 30 kubikkmeter/time ville fungert, og dette vil alle 120mm vifter levere så sant de går rundt i det hele tatt. Altså blir det mer et spørsmål om hvor stille jeg kan skaffe viften, enn om hvor mye luft den kan dytte. Luftmengden vil med all sansynligvis bli nok uansett valget av vifte.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk Rikky! Den 11db viften ser veldig interessant ut. Jeg tviler selvfølgelig veldig på at den faktisk har støynivå på 11db, men den ser ut til å være omtrent det jeg trenger.

Flere forslag er jeg selvfølgelig fremdeles åpen for =)

-Stigma

Lenke til kommentar
Takk Rikky! Den 11db viften ser veldig interessant ut. Jeg tviler selvfølgelig veldig på at den faktisk har støynivå på 11db, men den ser ut til å være omtrent det jeg trenger.

-Stigma

kan jo hende at den er på 11 db... men det som er, er at man såvidt da kjenner at vifta blåser :(

har en papst 120 mm vifte som er på 26 db standard... har den på 7 volt nå... SVÆRT stille...

papst 4412 FGL står det bak på den :)

kjørte vifta en periode på evo radiatoren min på 5 volt... da gikk den så sakte at den var helt umulig å høre.... men klarte ikke kjøle bra nok seff :hrm:

Lenke til kommentar

det står jo hvor mye viften dytter av luft da... 40CFM (for 11db silenX)

Papst 4412FGL går mye raskere, og dytter mye mer luft (faktisk 92CFM. Derfor havner de ikke engagn i samme kategori (selv om den papst viften ER velig stille ja)

I og med at jeg bare vil trenge en svak gjeenomtrekk på det jeg skal ha, så tror jeg silenX viften er bedre egnet til mitt bruk.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

-Stigma

Du vil bli overrasket! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

-Stigma

den er på 11db jeg har en sånn :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...