prolixin Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Hei! Sikkert ikke den første tråden angående dette men Jeg har tenkt til å kjøpe meg mitt første Digitale SLR kamera, og valget står mellom Nikon D70 og Canon 10D. Budsjettet mitt ligger ca på 23k. Har lest mye om begge kameraene, men er veldig usikker på hva jeg skal velge. Jeg er veldig redd at jeg kommer til angre på at jeg ikke kjøpte 10D hvis jeg får for D70. På en annen side får jeg mye mindre utstyr hvis jeg kjøper 10D. Jeg har sett for meg enten D70 kitet med 18-70mm objektiv eller Canon 10D med EF 17-40 f: 4.0 L USM objektiv. 17.40 L USM objektivet til Canon er vel et par hakk bedre enn medfølgende 18-80mm til Nikon ? Jeg er også litt redd angående RAW formatet til Nikon da dette ikke søttes "offesielt" i Photoshop CS. Jeg benytter meg av mac og Nikon programvaren er vel ikke for mac ? Har man noen nytte av Compact Flash Ultra II i 10D eller er det for treigt uansett ? Er ute etter fine landskaps og himmel bilder, er det et pluss å ha polarisasjonsfilter da ? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Med ditt budsjett kan du kanskje vurdere D70 med 12-24 AF-S DX og polarisasjonsfilter (men da er også budsjettet brukt opp). For landskapsbilder tor jeg dette er noe av det råeste du kan bruke til digitalkamera. (Hvis du liker ultra vidvinkel landskaper vel å merke. En annen enda mer ekstrem mulighet er 10.5 fisheye objektivet, men dette er neppe noe du vil ha som eneste objektiv. 18-70 objektivet dekker et svært anvendelig omeråde og gir mye for pengene. Jeg er også litt redd angående RAW formatet til Nikon da dette ikke søttes "offesielt" i Photoshop CS. Jeg benytter meg av mac og Nikon programvaren er vel ikke for mac ? Nikon har programvare for mac. Jeg finner ingen direkte bekreftelse på det, men jeg anter også mac varianten har PS plugin. På windows blir mine bilder (d100) AFAIK støttet direkte av PS CS, men siden ryktene vil ha det til at Nikons konverter er bedre har jeg ikke brydd meg om å prøve. Er ute etter fine landskaps og himmel bilder, er det et pluss å ha polarisasjonsfilter da ? Ja. Polafilteret kan brukes for å gjøre himmelen dypere blå (men husk hvis du tar et for stort omeråde av himmelen vil effekten bli 'avslørt' siden polariasjonen er avhengig av vinkelen fra solen. Kanskje viktigere er det at det kan fjerne reflekser fra vann og vegetasjon slik at du får bedre kontrast og dypere farger. Lenke til kommentar
thomeven Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Hei! Sikkert ikke den første tråden angående dette men Jeg har tenkt til å kjøpe meg mitt første Digitale SLR kamera, og valget står mellom Nikon D70 og Canon 10D. Budsjettet mitt ligger ca på 23k. Har lest mye om begge kameraene, men er veldig usikker på hva jeg skal velge. Jeg er veldig redd at jeg kommer til angre på at jeg ikke kjøpte 10D hvis jeg får for D70. På en annen side får jeg mye mindre utstyr hvis jeg kjøper 10D. Jeg har sett for meg enten D70 kitet med 18-70mm objektiv eller Canon 10D med EF 17-40 f: 4.0 L USM objektiv. 17.40 L USM objektivet til Canon er vel et par hakk bedre enn medfølgende 18-80mm til Nikon ? Jeg er også litt redd angående RAW formatet til Nikon da dette ikke søttes "offesielt" i Photoshop CS. Jeg benytter meg av mac og Nikon programvaren er vel ikke for mac ? Har man noen nytte av Compact Flash Ultra II i 10D eller er det for treigt uansett ? Er ute etter fine landskaps og himmel bilder, er det et pluss å ha polarisasjonsfilter da ? Selv har jeg en 10D og en Canon 17-40mm F/4L og jeg må si at det er en utrolig bra kombinasjon (http://www.pbase.com/thomasev/canon_1740mm_f4l&page=all). Jeg kjenner ikke til D70 (har lest litt om den), så jeg kan ikke uttale meg spesielt om den. Canon 10D blir normalt sammenlignet med Nikon D100, og jeg antar at 10D har en litt bedre speq en D70'en. Uansett, med en Canon 10D og et Canon L objektiv så har du en pakke som vil gi deg utrolig mye. For ca 23K skulle du klare å få deg en 10D og 17-40mm.. Det finnes også mye SW for utvikling av jpeg/TIFF fra Canon sitt RAW format. Men det gjør det helt sikker for D70 også. For Canon så har man blant annet C1, Canon sin egen EVU og en utrolig bra freeware løsning som heter dcraw. Jeg byttet fra en 300D til en 10D, har solgt et par Tamron objektiver og endt opp med en 10D med Canon sitt 17-40mm f/4L og Sigma 70-200mm f/2.8. Og dette utstyret har jeg tenkt å ha lenge... mvh thomas Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 RAW-formatet til D70 (.NEF) støttes av APhotoShop CS med oppdatering som ligger på Adobes sider! Lenke til kommentar
Albatross Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Litt input: Huset til 10D er i magnesium mens D70 er i plast. Planlegger du å ta det med rundt omkring på reiser o.s.v. er det en fordel. Har selv en 10D som jeg har mistet i et betonggulv fra ca 1.5 m - kameraet fikk ikke en skramme. Ellers har D70 raskere oppstartstid, noe som er en fordel hvis du skrur kameraet mye av og på. Men i praksis har jeg aldri opplevd det som noe problem med min 10D, som er litt tregere (ca 2 sek). Men jeg kan se for meg situasjoner der du røsker kameraet opp fra bag'en og 2 sekunder utgjør en forskjell... CMOS-sensoren til Canon er det visstnok litt mindre støy i, særlig på langtidseksponeringer. Blitzstyringen til Nikon går for å være bedre, selv om jeg er svært fornøyd med 10D + 550 EX - kombinasjonen. Der kan man også investere i flere 420 EX'er som er lang rimeligere, og som fungerer som trådløse slaveblitser for 550 EX. Vet ikke om tilsvarende billige mulighet finnes for Nikon-systemer. Canons orginale optikk er som regel billigere enn tilsvarende Nikon-objektiver, med minst like god kvalitet. Planlegger du å kjøpe mye og etter hvert dyr optikk er det en fordel. Canon har for tiden ingen 12-24 mm som Nikon har, men Sigma lager en til Canon for ca 7000 kr som er meget bra. Nikon sin koster 12000 spenn og er kun marginalt bedre. Mannen bak kameraet er uansett viktigst. Uansett om du velger Canon eller Nikon tror jeg du blir fornøyd. Lykke til:-) Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) Tusen takk for svar! Albatross: Har du dette Sigma objektivet ? Isåfall mulighet for å se noen bilder du har tatt med det ? Endret 15. juni 2004 av prolixin Lenke til kommentar
clickclick Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 10D er et "halvprofesjonellt" kamera. D70 er tiltenkt "massen" på lik linje med 300D. Huset til 10D er i magnesium mens D70 er i plast. Planlegger du å ta det med rundt omkring på reiser o.s.v. er det en fordel. Har selv en 10D som jeg har mistet i et betonggulv fra ca 1.5 m - kameraet fikk ikke en skramme. D70 har et hus i Magnesiumlegering. (Men det føles som plast sammenliknet med 10D) 10D og D70 kan nok ikke sammenliknes.. Det blir mere naturlig å sammenlikne 300D med D70. Nikon har ingen utfordrer pr. i dag til Canons 10D++. Så enkelt er det Lenke til kommentar
Albatross Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 D70 har et hus i Magnesiumlegering. (Men det føles som plast sammenliknet med 10D) Jøss, det visste jeg ikke. Har bare kjent på D70 og det kjentes unektelig ut som plast ja... Da lærte jeg noe nytt Jeg har Sigma-objektivet, ja. Vet ikke hvordan man poster bilder her på forumet, men du kan jo gi meg eposten din så kan jeg sende et par bilder i løpet av noen dager. Snakket forresten med en proff som akkurat da løp rundt med en EOS 1DS med 16-35 L påmontert. Han så mitt kamera med Sigma'n og sa at "det objektivet der er faktisk bedre på rette linjer enn mitt, selv om Canon'en er litt skarpere". Objektivet han hadde koster rundt 15000 hvis du er heldig:-) Albatross Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 D70 har et hus i Magnesiumlegering. (Men det føles som plast sammenliknet med 10D) Sikker på det? "Over alt" på nettet kan man lese at D70 er laget av svart polycarbonat.. Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 ...Nikon har ingen utfordrer pr. i dag til Canons 10D... Er ikke helt sikker på om jeg er enig i den påstanden. Nikon D70 er omtrent likestilt med Canon 10D på funksjons og bildekvalitets fronten (med unntak av et par ting, mirror lock up f.eks.), og ser man bort ifra magnesiums huset på 10D så er de likestilt som fotografisk verktøy vil jeg tørre å påstå. For meg var uansett valget enkelt, 10D er ikke verd de tusenlappene den koster mer enn D70. Jeg fant også D70 mer lett betjenelig enn 10D men det er jo en ganske subjektiv erfaring. Til trådstarter: Prøv begge to, du finner nok fort ut hvilken du liker best Jeg gikk ned til en lokal fotobutikk og prøvde D70, 300D, 10D, Pentax *Ist og et Fujifilm kamera, og har nå bestemt meg for Nikon D70 som skal kjøpes så fort jeg kommer hjem igjen til Norge (mandag neste uke, gleder meg som en unge ) Lenke til kommentar
kai_frode Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Her kan dere se noen bilder av delene D70 er bygget opp av: http://dpmac.com/factory/index.html D70 har et hus av polycarbonat, som forøvrig har en meget bra overflatefinish og sikkert er forsterket på ett eller annet vis (plasten er fylt med partikler), og ut fra bildene på linken over, kan det se ut som det har en del "rammekomponenter" av et lettmetall som feks magnesium. Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2004 (endret) D70 har et hus i Magnesiumlegering. (Men det føles som plast sammenliknet med 10D) Jøss, det visste jeg ikke. Har bare kjent på D70 og det kjentes unektelig ut som plast ja... Da lærte jeg noe nytt Jeg har Sigma-objektivet, ja. Vet ikke hvordan man poster bilder her på forumet, men du kan jo gi meg eposten din så kan jeg sende et par bilder i løpet av noen dager. Snakket forresten med en proff som akkurat da løp rundt med en EOS 1DS med 16-35 L påmontert. Han så mitt kamera med Sigma'n og sa at "det objektivet der er faktisk bedre på rette linjer enn mitt, selv om Canon'en er litt skarpere". Objektivet han hadde koster rundt 15000 hvis du er heldig:-) Albatross det hadde vært flott! [email protected] Hvor kjøpte du forresten Sigma objektivet ditt ? Og hvor lang var leveringstiden ? Jeg leste noen poster på dpreview.com angående objektivet og noen mente at det var endel av disse som hadde feil (som var veldig utskarpe i hjørnene) Endret 16. juni 2004 av prolixin Lenke til kommentar
-Pondus- Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Jeg hadde 300D for 2mnd siden og synes den virker litt for billig i utførelsen.Har nå lyst på DSLR igjen og står i mellom 10D eller D70.Har ikke objektiver eller noe utstyr til det så merke spiller ingen rolle. Synes faktisk D70 har mer glød og farge i bildene enn 10D men derimot er jo dette en "hit" i bland fotofolk + at den er jo litt mer proff! Blir nok Elle melle på meg.. Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2004 Jeg hadde 300D for 2mnd siden og synes den virker litt for billig i utførelsen.Har nå lyst på DSLR igjen og står i mellom 10D eller D70.Har ikke objektiver eller noe utstyr til det så merke spiller ingen rolle. Synes faktisk D70 har mer glød og farge i bildene enn 10D men derimot er jo dette en "hit" i bland fotofolk + at den er jo litt mer proff! Blir nok Elle melle på meg.. Det kommer vel veldig an på hvordan instillingene på kameraet er satt. Både 300D og D70 har vel mye som er satt til "auto" som default. Mens på 10D er det veldig nøytralt og heller beregnet på at dette pyntes på i etterbehandling. Lenke til kommentar
clickclick Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 10D har kelvin skalaen som hvitbalansevalg, pc-utgang for studiolys og man kan montere på vertikal/batterigrep. Vertikalgrep og utgang for studiolys er et must for avanserte fotografer. Dette vil aldri bli tilgjengelig for D70. Dette er funksjoner "proffe" fotografer er avhengig av. Derfor vil ikke D70 holde for disse. Men for "massen" vil D70 holde lenge. 10D`s standard setup er så nøytralt som mulig. En proff fotograf vil selv ha full kontroll på dette. 10D gir brukeren full kontroll ned til de minste detaljene. Det krever mere for å ta gode bilder med 10D. 300D og D70 derimot er mere brukervennlig på denne måten for en "amatør". Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 18. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2004 10D har kelvin skalaen som hvitbalansevalg, pc-utgang for studiolys og man kan montere på vertikal/batterigrep. Vertikalgrep og utgang for studiolys er et must for avanserte fotografer. Dette vil aldri bli tilgjengelig for D70. Dette er funksjoner "proffe" fotografer er avhengig av. Derfor vil ikke D70 holde for disse. Men for "massen" vil D70 holde lenge. 10D`s standard setup er så nøytralt som mulig. En proff fotograf vil selv ha full kontroll på dette. 10D gir brukeren full kontroll ned til de minste detaljene. Det krever mere for å ta gode bilder med 10D. 300D og D70 derimot er mere brukervennlig på denne måten for en "amatør". Hvilke fordeler er det å kunne sette hvitbalanse på kelvin skala ? Blir det lettere å balansere uti fra denne ? Hvor mye koster batterigrep ? Hva er pc-utgang for stydio lys ? Sorry for mange dumme spørsmål Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå