Gå til innhold

Test av Detonator 28.80 med GF4 Ti4400 på WinXP, del 2


Anbefalte innlegg

Jeg har nå brukt store deler av natta til å foreta grundigere tester at det GeForce 4-kortet mitt, og her er det jeg hittil har kommet fram med:

 

- Jeg kjørte kortet tidligere på 310/688 og ville prøve 700MHz. Brukte RivaTuner til OCingen, og systemet gikk helt i lås ettet RT hadde testet ut denne hastigheten. Får nok bare vente på de ribbene fra ThermalTake... Dessuten, etter stress-testing med 3DMark 2001 SE, CodeCreatures og Max Payne, hengte PC-en seg helt opp igjen. Satte da hastigheten ned til 300/675, testet igjen, og da var systemet helt stabilt. Dette er uten modding av noe slag (AS3 på GPU/kjøleribber på RAM), noe som sagt skal på plass ganske snart.

 

- Ang. 60Hz-problemet: Jeg fikk råd fra byggeren om å bruke RefreshLock til å kontrollere oppfriskningshastigheten. Og etter nattas intensive testing, kom jeg fram til at RL funker dårlig med mitt GF4. Det som skjer, er at ved 4. eller 5. oppstart mister jeg alle farger og får kun 640x480 oppløsning. Og når jeg går inn på skjermegenskapene, er ikke kortet listet opp i det hele tatt. Det tar både 2 og 3 omstarter før fargene er på plass igjen. Avinstallerte da RL og gikk over til den gode, gamle moddingen av "nv4_disp.inf"-fila (kutting av alle hastigheter under skjermens maksfrekvens på de oppløsningene jeg bruker til spill). Da funket alt uten problemer (RL endrer frekvensen "on the fly", noe som skapte store problemer med alle Half-Life baserte spill). Dessuten takler ikke skjermen min å bytte VSync-frekvens, den "nullstiller" seg hver gang (skjermbildet blir veldig "puteaktig" og deformert, og jeg må bruke en god del tid på å stille inn på nytt.).

 

- Til slutt litt om antialiasing: Sist så påstod jeg at FSAA ikke hadde så veldig mye å si på ytelsen. Jeg tok FEIL. GRUNDIG FEIL. Ved 4xS (Direct3D) og 4x 9-tap (OpenGL) gikk alle spill i sneglefart. Til slutt måtte jeg si meg fornøyd med Quincunx + level 2 aniso, der jeg fikk 103 frames i Quake 3 Arena (alt på beste innstillinger og 1280x1024x32). Testet også ut Unreal Tournament/Tactical Ops, og fikk da best resultater da jeg skrudde over fra Direct3D til OpenGL (110 frames i gjennomsnitt).

 

 

Er langt på nær ferdig med testingen enda - I'll Be Back! (når jeg har fått moddet kortet med AS3 og kjøleribber)

 

[ Denne Melding var redigert av: EviLEddiE på 2002-04-16 12:02 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-16 11:59, EviLEddiE skrev:


- Ang. 60Hz-problemet: Jeg fikk råd fra byggeren om å bruke RefreshLock til å kontrollere oppfriskningshastigheten. Og etter nattas intensive testing, kom jeg fram til at RL funker dårlig med mitt GF4. Det som skjer, er at ved 4. eller 5. oppstart mister jeg alle farger og får kun 640x480 oppløsning. Og når jeg går inn på skjermegenskapene, er ikke kortet listet opp i det hele tatt. Det tar både 2 og 3 omstarter før fargene er på plass igjen. Avinstallerte da RL og gikk over til den gode, gamle moddingen av "nv4_disp.inf"-fila (kutting av alle hastigheter under skjermens maksfrekvens på de oppløsningene jeg bruker til spill). Da funket alt uten problemer


 

Hmm, sikkert problemer relatert til driverversjonen. Jeg kjører dette uten problemer med 28.32 driveren. Uansett så høres det såpass greit ut å editere .inf filen, at jeg tror jeg skal gjøre dette selv. Det er bare bra å redusere antal program som starter opp med maskinen. Ved å manuelt editere .inf filen etter en driveroppdatering, regner jeg med å slippe å havne i tilsvarende plagsomme problemer som du nå har vært igjennom.

 

Takker for tilbakemeldingen. Rådet om refreshlock er herved slettet fra anbefaligbiblioteket i bakhodet mitt.

Lenke til kommentar

Det har kommet en 28.35 versjon med refresh fix slik at den gamle refres fixen funker (den som funker med 23.xx). Jeg bruker 28.35 uten problemer.

 

Dere kan finne denne på http://www.xp-erience.org, krever litt leting, men den er der.

 

Direkte link til fila:

http://www.xp-erience.org/out/graphics/XP_..._2835_fixed.zip

 

Telcontar

 

_________________

[*]Dell Dimension XPS-R1200CelT

[*]Celeron Tualatin 1200MHz på BX440SECC1 med Powerleap konvertor

[*]768MB PC133 RAM, WD 80GB 7200rpm, WD 60GB 5400rpm

[*]Creative GF4Ti4400

[/i]

 

[ Denne Melding var redigert av: Telcontar på 2002-04-16 12:39 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-16 12:32, Telcontar skrev:

Det har kommet en 28.35 versjon med refresh fix slik at den gamle refres fixen funker (den som funker med 23.xx). Jeg bruker 28.35 uten problemer.


Dere kan finne denne på
, krever litt leting, men den er der.


Direkte link til fila:



 

Den 28.80-driveren jeg bruker (lastet ned fra http://www.fdrsoft.fr.fm via http://www.warp2search.net ) er også Refresh Rate Fix kompatibel (En lang liste over alle NVxx-kortene framfor en komprimert liste med en linje for hvert kort). Men nå skal det sies at 28.80 er en beta-driver, og at 28.35 er mer "offesiell". I følge mini-testen til Warp2Search, skal 28.80 ha bedre ytelse enn de andre 28.xx-driverne.

 

Grunnen til at jeg modder selv og ikker bruker RFF, er at ved bruk av RFF "dreper" man TV-ut, som trenger 60Hz ved 800x600.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...